امارات، مصر، بحرین و کویت سفرای لبنان را احضار کردند/واکنش شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، به دنبال اظهارات شربل وهبه، وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان درباره پیدایش داعش و حمایت برخی کشورهای همسایه لبنان از آن، وزارت خارجه امارات سفیر بیروت در این کشور را احضار کرد.

وزارت خارجه امارات ضمن ابراز خشم خود نسبت به اظهارات شربل وهبه نامه اعتراضی را به سفیر این کشور در ابوظبی داد.

مصر، بحرین و کویت نیز در اقدام مشابه با احضار سفرای لبنان در این کشورها اعتراض خود را به اظهارات شربل وهبه اعلام کردند.

وزارت خارجه بحرین با احضار سفیر لبنان به وی اعلام کرد که اظهارات وزیر امور خارجه لبنان با «هنجارهای دیپلماتیک» و «روابط برادرانه» دو کشور مغایرت دارد.

وزارت خارجه کویت هم اظهارات شربل وهبه را «توهین‌آمیز» دانسته و با احضار کاردار سفارت لبنان به این سخنان اعتراض کرده است.

وزارت خارجه مصر نیز با احضار سفیر لبنان در قاهره اعتراض خود را به وی اعلام و خواستار توضیح درباره اظهارات جنجالی شربل وهبه شد.

اظهارات وزیر خارجه لبنان اعتراض شورای همکاری خلیج فارس را نیز به همراه داشت.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه‌ای از وزیر خارجه لبنان خواست که به دلیل این اظهارات از اعضای این شورا عذرخواهی کند.

پیش از این نیز عربستان سفیر لبنان را احضار و اعتراض رسمی ریاض به اظهارات شربل وهبه را به وی اعلام کرده بود.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در سخنانی نسبت به اظهارات وزیر خارجه لبنان ابراز تاسف کرد.

وی اظهارات وهبه را “دور از عرف دیپلماتیک” خواند و گفت که زبان گفت‌وگوی مورد استفاده توسط مقامات ارشد کشورهای عربی همیشه باید منعکس کننده احساسات برادری و احترام متقابل میان عرب‌ها باشد.

 ابوالغیط همچنین ابراز تاسف کرد که این اظهارات در زمانی مطرح شد که لبنان در شرایط حساسی به سر می‌برد و نیازمند کمک دوستان و برادران عرب خود است و این صحبت‌ها به جای تصحیح مسیر روابط بیروت و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آن را متشنج کرد.

در همین حال، یاسین جابر، رئیس کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان در سخنانی تاکید کرد که اظهارات وهبه بیانگر موضع رسمی و سیاست خارجه لبنان در قبال برادران عربش نیست.

وی افزود: تمامی اعضای کمیسیون امور خارجه پارلمان لبنان این اظهارات را محکوم می‌کنند. ما به شدت نیازمند همبستگی دیگر کشورها با لبنان هستیم؛ چراکه کشور هر لحظه با احتمال تجاوزات اسرائیل علیه خود مواجه است و به تمامی برادرانش در جهان عرب نیاز دارد تا از آن حمایت کنند.

اظهارات وزیر خارجه لبنان در مصاحبه با شبکه الحره درباره برخی کشورها که گروه تروریستی داعش را ایجاد کرده و از آن حمایت مالی کردند، با اینکه نامی از آنها نبرد، باعث آغاز انتقادهای شدیدی از او و تهدید به قطع روابط میان کشورهای عربی و لبنان شد. البته او در بخشی از این مصاحبه به ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در استانبول نیز پرداخته بود.

وهبه در این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی درباره سلاح‌های حزب‌الله گفته بود، “حزب‌الله مسئول سلاح‌هایش است و بی‌تردید لبنان این مسؤولیت را بر عهده می‌گیرد اما تصمیم، تصمیم حزب‌الله است، زمانی که اسرائیل لبنان را به اشغال خود درآورد، جوانان حزب‌الله برای دفاع از حاکمیت لبنان اقدام و جنوب کشور را از تصرف اشغالگران اسرائیلی آزاد کردند”.

او در ادامه نیز گفت، “مرحله دوم زمانی بود که کشورهای دوست و برادر، داعش را برای ما روی کار آورده و با حمایت مالی از آن، این گروه تروریستی را در دشت نینوا، الانبار و تدمر (سوریه) توسعه دادند”.

این برنامه تلویزیونی بر خلاف اصول حرفه‌ای با وجود وهبه، میزبان یک تحلیلگر عربستانی نیز بود و او در سخنان خود به میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اهانت کرد که در ادامه درگیری لفظی میان وهبه و این تحلیلگر عربستانی شکل گرفت.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.