رونق اقتصادی کرمانشاه در گرو ثبت جهانی اورامانات است

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، امید قادری عصر امروز شنبه در نشست کارگروه توسعه گردشگری استان کرمانشاه به ارائه گزارش آخرین اقدامات جهت ثبت جهانی منطقه اورامانات پرداخت و اظهار داشت: پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات حدود یک سال پیش در استان تشکیل شده است.

وی افزود: اقدامات این پایگاه نسبت به زمان و اعتبارات نه‌تنها از استان کردستان عقب نیست بلکه هم راستا و هم پای آن استان پیش رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بیان داشت: برای ثبت جهانی یک اثر معیارهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه باید نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی، نشان‌دهنده تبادل ارزش‌های بشری، نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی از تاریخ بشر، یک پدیده طبیعی یا زمینه‌های استثنایی، نمونه برجسته از مراحل و تغییرات تاریخ زمین شناسی باشد.

وی یادآور شد: بر اساس این تعاریف و معیارها که بیشتر آنها در منطقه اورامانات وجود دارد و همچنین به دلیل معماری و اقلیم خاصی که دارد امکان ثبت جهانی در آن بسیار است.

قادری ادامه داد: اورامانات در استان‌های کرمانشاه و کردستان با وسعت حدود ۵۱۲۲ کیلومتر مربع از شمال به استان کردستان و از شرق به کرمانشاه و کامیاران و از جنوب به اسلام آباد غرب و سرپل ذهاب و از غرب به طول ۱۸۰ کیلومتر با کشور عراق هم مرز است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ارتفاع متوسط منطقه اورامانات از سطح دریا ۱۴۵۰ متر و فاصله نزدیکترین شهر اورامانات (روانسر) تا مرکز استان حدود ۵۵ کیلومتر و در فاصله ۶۰۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه در اورامانات استان کرمانشاه ۲۹۵ اثر به تفکیک شهرستان‌ها وجود دارد، گفت: تا کنون تعداد ۲۰۰ اثر در ثلاث باباجانی، ۵۶ اثر در شهرستان روانسر، ۲۱ اثر در پاوه و ۱۸ اثر در جوانرود به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، پیشنهاد معاونت میراث فرهنگی، مدیرکل امور پایگاه‌ها، پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامانات استان کرمانشاه به منظور ثبت جهانی این منظر ارزشمند در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ۹۶ در شهر پاوه افتتاح و فعالیت‌های آن در دو حوزه مطالعات پژوهشی و حفاظت مرمت و ساماندهی صورت گرفته است.

قادری تهیه پلان مدیریت محدوده جغرافیایی اورامانات، مطالعات زیست محیطی‌، شناسایی و ثبت مناطق طبیعی آثار ملموس و ناملموس، ساماندهی و مرمت بافت روستاهای مورد مطالعه، ساماندهی و مرمت بازار نودشه و … را از جمله برنامه‌های پیش رو برای سال ۹۸ اعلام کرد.

وی به ارائه مشکلات و چالش‌های پیش رو در انجام این پروژه پرداخت و افزود: عدم تخصیص اعتبارات کافی، عدم همکاری ادارات و سازمانها از جمله بنیاد مسکن، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، طرح‌های هادی روستایی در روستاهای شاخص منطقه که بیش از ۱۰ سال از تهیه مطالعات آنها گذشته، طرح‌های تفضیلی و جامع شهر پاوه و نودشه که قبل از برنامه ثبت جهانی اورامانات انجام پذیرفته است از آن جمله هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه تصریح کرد: رونق اقتصادی استان کرمانشاه در گرو ثبت جهانی اورامانات است لذا به این منظور باید همه ارگان‌ها و دستگاه‌های ذیربط دست به دست هم دهند تا این پروژه تکمیل و به نتیجه برسد.

گفتنی است در این نشست از پوستر اولین جشنواره کرمانشاه پایتخت نوروز ایران رونمایی شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.