دهقانی فیروزآبادی: ۶۰ درصد موفقیت در سیاست خارجی اجماع‌سازی است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، جلال دهقانی فیروزآبادی در سخنانی در نشست “بایسته‌های سیاست خارجی در دولت سیزدهم” که روز دوشنبه در موسسه ابرار معاصر برگزار شد با بیان اینکه نظام بین الملل و افراد تصمیم گیرنده در تعیین سیاست خارجی هر کشوری موثر هستند گفت: در ایران افراد تصمیم گیرنده و شخص رئیس جمهور در تعیین سیاست خارجی موثر هستند. به طور کلی سیاست خارجی در دولت ها تداوم دارد، اما تغییر رئیس جمهور می تواند تغییراتی ایجاد کند. گاهی در ایران نسبت به اصول و ارزش های سیاست خارجی هم این تغییرات رسوخ می کند و وارد سطوح زیرین سیاست خارجی هم می شود. 

این استاد دانشگاه گفت: نباید دوگانگی در سیاست خارجی در دولت بعدی ایجاد کرد، چون با این کار حتما این دولت موفقیتی ندارد. 

دهقانی تاکید کرد: دولت سیزدهم باید مهمترین ماموریت سیاست خارجی اش را مشخص کند. اینکه مهمترین اولویت سیاست خارجی کدام است. یکی از عرصه های سیاست خارجی تعیین اولویت هاست اما با شناختی که از عرصه منطقه ای و بین الملل داریم باید این اولویت ها را از قبل بدانیم و ماموریت های دستگاه سیاست خارجی را بدانیم. اولویت ها و سیاست ها می تواند تغییر کنند اما باید راهکار و الگوهای عمل برای رسیدن به این اولویت ها را مشخص کنیم. اینکه تحریم ها را می خواهیم لغو کنیم چگونه؟ چطور؟ با چه الگوی مذاکراتی مهم است. علاوه بر این بسیج منابع برای تحقق اولویت ها بسیار مهم است. توان اجماع سازی برای اجرای سیاست خارجی و اولویت ها بسیار مهم است. ۶۰ درصد موفقیت در سیاست خارجی اجماع سازی است و این را قبلا هم گفته‌ام.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: برجام زدایی از سیاست خارجی ایران، زدودن سیاست زدگی از سیاست خارجی و سیاست زدگی از برجام، پرهیز از تقلیل گرایی در سیاست خارجی، ضرورت شناخت اولویت ها، اصل توازن در سیاست خارجی، توازن بین ابزار و هدف،  تثبیت قدرت منطقه ای و پیشگیری از اجماع منطقه ای و بین المللی علیه ایران، خنثی سازی تهدیدات و پیشگیری از امنیتی سازی ایران، تبدیل دستاوردهای میدان به دستاوردهای اقتصادی از جمله مسائلی است که در دولت آینده باید بیش از پیش مورد توجه باشد. 

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.