تاکید روسیه بر “غیر مسلح بودن” مربیان نظامی‌اش در آفریقای مرکزی

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل با اعلام اینکه نمی‌داند این تعداد سرباز وارد آفریقای مرکزی شده‌اند یا خیر، گفت: این مربیان مسلح نیستند چون قرار نیست که مسلح باشند، آنها مربی هستند.

مسکو از ۲۰۱۸ برای آموزش ارتش جمهوری آفریقای مرکزی سربازانی را به این کشور اعزام کرده است.

پیش از اعزام این جدیدترین گروه از سربازان، مسکو تنها ۵۳۵ مربی در جمهوری آفریقای مرکزی داشت که این تعداد هم بر اساس قراردادی بود که با وزارت دفاع این کشور آفریقایی داشت.

جمهوری آفریقای مرکزی در تاریخ چهارم مه سال جاری میلادی شورای امنیت سازمان ملل را از بابت پذیرش ۶۰۰ مربی روسی جدید مطلع کرد. جمهوری‌ آفریقای مرکزی ملزم است به دلیل تحریم تسلیحاتی ظرف ۲۰ روز شورای امنیت را مطلع کند.

دیپلمات‌ها می‌گویند: فرانسه، استونی، ایرلند، انگلیس و آمریکا برای رسیدن به اطلاعات بیشتر پاسخ کمیته تحریم را به مدت نامحدود متوقف کرده‌اند. اما این تعلیق روسیه را از استقرار سرباز پس از انقضای دوره اطلاع رسانی ۲۰ روزه که روز دوشنبه است، بر حذر نمی‌دارد.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین گفت: مربیان روسی ممکن است وقتی به افراد آموزش می‌دهند از برخی تسلیحات هم استفاده کنند اما قرار نیست جنگی صورت گیرد.

شاهدان و سازمان‌های غیر دولتی بیشماری می‌گویند، مربیان در حقیقت نیروهای شبه نظامی دولتی از گروه واگنر هستند که در کنار نیروهای ویژه روآندا و صلح‌بان‌های سازمان ملل علیه شورشیان جمهوری آفریقای مرکزی می‌جنگند.

روزنامه لوموند فرانسه مدعی شده که روسیه و جمهوری آفریقای مرکزی از فوریه ۲۰۲۱ تمامی همکاری‌های نظامی را با صلح‌بان‌ها متوقف کرده‌اند.

ژان پیر لاکروی، معاون سازمان ملل در عملیات صلح گفت، نیروهای صلح‌بان سازمان ملل با ارتش جمهوری آفریقای مرکزی و شرکایش به مشکلات و اختلافاتی برخورده‌اند اما از ذکر جزئیات بیشتر اجتناب کرد.

وی با اعلام اینکه در روزهای آتی به این کشور آفریقایی سفر می‌کند، ادامه داد: داشتن یک رایزنی و همکاری قطعی ضرورت دارد.

جمهوری آفریقای مرکزی با جمعیت ۴.۷ میلیون نفری از زمان سرنگونی دولت در ۲۰۱۳ توسط ائتلافی از گروه‌های مسلح در جنگ داخلی به سر می‌برد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.