از سرگیری مذاکرات صلح سودان از امروز

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، طبق بیانیه شورای حاکمیتی سودان، “عمر یوسف”، سخنگوی هیات مذاکره‌کننده سودان ضمن اشاره به اینکه مذاکرات میان دولت انتقالی و شورشیان جنبش مردمی سودان امروز در شهر جوبا ازسرگرفته خواهند شد، اعلام کرد: هیات دولت از طریق واسطه نظر خود را درباره پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادی جنبش مردمی آزادسازی سودان-شمال به رهبری عبدالعزیز الحلو به این جنبش اعلام خواهد کرد.

عمر یوسف با تاکید بر عزم اشتیاق دولت انتقالی برای برقراری صلح اظهار کرد: خوش‌بینی و عزم و اراده جدی از سوی همه طرف‌ها برای دستیابی به صلح پایدار و جامع وجود دارد.

سخنگوی هیات مذاکره‌کننده در ادامه ابراز امیدواری کرد که مذاکرات امروز گامی رو به جلو بوده و در فضای مثبت مذاکره و با تکمیل این راه، در اسرع وقت به صلح منجر شود.

دولت سودان روز شنبه از آغاز بررسی پیش‌نویس توافق پیشنهادی هیات جنبش مردمی جهت ازسرگیری مذکرات که از طریق واسطه در جوبا به آن ارائه شده، خبر داده بود.

چهارشنبه گذشته نشست مقدماتی با حضور سالواکر میاردت، رئیس جمهور سودان جنوبی، عبد الفتاح البرهان و عبدالله حمدوک، روسای شورای حاکمیتی و تعدادی هیات‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در جوبا آغاز شد.

البرهان و الحلو ۲۸ مارس گذشته بیانیه اصول مذاکره را جهت آغاز مذاکرات صلح میان دو طرف امضا کردند.

خارطوم سوم اکتبر گذشته با جنبش‌های مسلح عضو ائتلاف جبهه انقلابی توافقی را برای برقراری صلح امضا کرد اما جنبش مردمی-شمال و جنبش آزادسازی سودان به رهبری عبدالواحد نور که در اقلیم دارفور با نیروهای دولت سودان درگیر هستند، این توافق را امضا نکردند.

از ۲۱ اوت ۲۰۱۹ مرحله انتقالی در سودان به مدت ۳۵ ماه آغاز شد و قرار است این دوره با برگزاری انتخاباتی در اوایل سال ۲۰۲۴ برای تقسیم قدرت میان ارتش، گروه‌های مدنی و جنبش‌های مسلحی که توافق صلح را امضا کردند، به پایان برسد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.