درخواست از دولت مستعفی یمن برای تحقیق درباره فعالیت‌های امارات در جزایر این کشور

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه عربی۲۱، احمد بن دغر، رئیس مجلس شورای انتقالی دولت مستعفی یمن در واکنش به انتشار گزارش تصویری خبرگزاری آسوشیتدپرس از ساخت یک پایگاه نظامی در جزیره میون، واقع در قلب تنگه باب المندب که احتمالا متعلق به امارات بوده و بدون اطلاع کشور یمن در حال انجام است، در پیامی خطاب به معین عبدالملک، نخست وزیر دولت مستعفی یمن اظهار کرد: خبرهای منتشر شده از نقض حاکمیت کشور توسط امارات در دو جزیره میون و سقطری، نگرانی ملی را ایجاد کرده که هر روز  بیشتر می‌شود و ما خواستار آغاز تحقیقی در این رابطه هستیم.

بن دغر در این پیام از عبدالملک خواست وضعیت دو جزیره میون و سقطری واقع در اقیانوس آرام را بررسی کند.

همچنین رئیس مجلس شورای دولت مستعفی یمن پیشنهاد داد، با توجه به افزایش نگرانی‌ها نسبت به شرایط جزایر میون و سقطری، یک هیات مشترک از پارلمان، شورا و دولت مستعفی برای بازدید از این دو جزیره تشکیل شود.

چهارشنبه گذشته نیز سلطان البرکانی، رئیس پارلمان دولت مستعفی یمن از عبدالملک خواست درباره خبرها و گزارش‌هایی از اقدام ابوظبی در ساخت یک پایگاه نظامی در جزیره میون به به صورت کتبی توضیح دهد.

اما خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز پنج‌شنبه به نقل از یک منبع مسؤول در ائتلاف عربی مدعی شد: خبرهای منتشر شده از حضور نیروهای اماراتی در دو جزیره سقطری و میون یمن صحت ندارند.

این منبع درباره اتفاقات تازه در جزیره میون نیز گفت: تجهیزاتی که در جزیره میون وجود دارند، تحت کنترل نیروهای ائتلاف (عربی ضد یمن) بوده و به نیروهای دولت (مستعفی) و ائتلاف در مقابله با حوثی‌ها، تامین امنیت ناوبری دریایی و پشتیبانی از نیروهای ساحل غربی کمک می‌کنند.

احمد عوض بن مبارک، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز روز پنج‌شنبه در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه امضای هرگونه توافقی برای احداث یک پایگاه نظامی در خاک یمن را تکذیب کرد.

بن مبارک افزود: توافقنامه‌هایی از این دست باید از سوی پارلمان تایید شوند چرا که اینها موضوعاتی “حاکمیتی” هستند، ما یک اصل اساسی داریم که می‌گوید، تمامی خاک، آب و آسمان یمن تحت مالکیت هیچ طرفی نیست که بخواهد از آنها دست بکشد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.