تاکید معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد بر ضرورت بازنگری در اقتصاد، محتوا و هویت رسانه‌ای

محمد خدادی، پیش از ظهر امروز در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات ایران، با اشاره به اینکه رسانه‌ها همچنان مانند گذشته اثرگذاری خود را در مباحث داخلی، ملی و بین المللی دارند، تصریح کرد: توسعه رسانه‌ای در کشور بر مبنای تاثیرگذاری نبوده و بیشتر به شکل اسمی و شکلی توسعه صورت گرفته است.

وی افزود: در چنین شرایطی، اسم بر محتوا غلبه می‌کند و در نتیجه جایگاه و پایگاه رسانه روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر ضرورت بازنگری سه وجه «اقتصاد رسانه، محتوای رسانه و هویت رسانه» تاکید کرد و گفت: در حوزه اقتصاد رسانه باید به سمت مدیریت رسانه و رسانه داری حرفه‌ای حرکت کنیم و در این مسیر به شریک‌سازی، مخاطب محوری و اثرگذاری توجه ویژه داشته باشیم. وی همچنین با اشاره به اینکه «تخصصی شدن» رسانه‌ها در موضوع غنای محتوایی، بسیار مهم است، تصریح کرد: امروز باید از مخاطب به رسانه برسیم و معضل تکرار محتوا در رسانه‌ها را جدی بگیریم.

خدادی درباره هویت حرفه‌ای و صنفی نیز تصریح کرد: در هر صنفی، قواعد خاصی برای ورود و فعالیت در آن صنف وجود دارد، اما در حوزه مطبوعات به دلیل کم توجهی صنف به مسائل صنفی خودش، مشکل شبه‌رسانه‌ها و شبه‌خبرنگاران به شکل جدی در فضای رسانه‌ای وجود دارد که به اعتبار رسانه‌ها هم لطمه زده است.

وی در همین زمینه با تاکید بر اینکه بسیاری از مشکلات رسانه‌ها، در وهله اول قطعا توسط خود رسانه‌ها قابل رفع است، به تخصصی شدن فرایند‌ها در ورود به صنف و اخذ مجوز برای کاهش آسیب‌ها اشاره کرد و گفت: معتقدم همچنان رسانه‌ها نقش موثری در کشور دارند منتها نیازمند روزآمدی و کارآمدی بیشتر هستند، امروز با الگو‌های دو دهه قبل، نمی‌توان رسانه‌داری کرد.

خدادی افزود: بخشی از موانع پیش روی رسانه‌ها نیز سخت افزاری است که با همفکری و تعامل با هم می‌توان آن‌ها را از پیش‌رو برداشت.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با ابراز خرسندی از فعالیت خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور، از واگذاری امور صنفی به این خانه‌ها به عنوان یکی از سیاست‌های اصلی دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یاد کرد و گفت: در دوره جدید نیز این سیاست اصلی را پیگیری و توسعه خواهیم داد، ضمن اینکه نیازمند تعامل عملیاتی و قابل اجرا در محدوده‌های زمانی معین هستیم.

وی اضافه کرد: برای توسعه عملکردی خانه‌های مطبوعات، نیازمند آسیب‌شناسی فعالیت‌ها هستیم تا نقاط قوت را تقویت و برای رفع نقاط ضعف، تلاش کنیم.

در ابتدای این دیدار، مصطفی کوکاکبیان، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات ایران ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های خانه مطبوعات گفت: خانه‌های مطبوعات در حال حاضر فراگیرترین و دموکراتیک‌ترین تشکل صنفی در کشور است که در حال حاضر ۵۱۵۰ عضو در استان‌های کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری نیز در خانه‌های مطبوعات عضویت دارند، به حضور سلایق و گرایش‌های متنوع مطبوعاتی در خانه‌های مطبوعات استان‌های کشور اشاره کرد و «تعامل بیشتر در امور، توجه ویژه به اعضا، حضور در جلسات تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری، استفاده از ظرفیت خانه‌های مطبوعات در فرایند برگزاری برنامه‌های مطبوعاتی در استان‌ها و مناطق کشور» را از جمله درخواست‌های خانه مطبوعات از معاونت مطبوعاتی عنوان کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.