توحید مرکز ثقل اندیشه امام خمینی (ره) است

حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، ضمن تسلیت رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهادت امام جعفر صادق (ع) و بزرگداشت قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) مجاهد فی‌ سبیل‌الله هستند که فقه را در بستر جهاد مطرح می‌کنند و نگاه ویژه به عرفان داشته و مرکز ثقل اندیشه ایشان توحید است.

وی با اشاره به اینکه در برخی تعاریف، عارف به کسی اطلاق می‌شود که یک جهان است که در یک گوشه نشسته، عنوان کرد: این در حالی است که امام خمینی (ره) عارفی بود که تحرک داشتند و این حرکت جوهری را هم در نفس خود و هم در اجتماع به کار گرفت و انقلاب اسلامی را شکل داد و این نشان می‌دهد امام خمینی (ره) اندیشه اجتماعی و سیاسی توحیدی را در قامت یک مجاهد در راه خدا عملی کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) شریعت، طریقت و حقیقت را در تضاد با یکدیگر نمی‌دیدند، تصریح کرد: در فقه رهبر کبیر انقلاب اسلامی، عنصر زمان و مکان خیلی مشهود است و فقه پویا را مطرح می‌کنند. امام راحل متفاوت از همه مکاتب فلسفی عمل می‌کردند؛ زمانی آیت‌الله مدرس گفت که سیاست ما عین دیانت ما است و امام (ره) این موضوع را مطرح کردند که عرفان ما عین سیاست ما است.

وی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) جریان فکری شرق و غرب را به چالش کشیدند، یادآور شد: امام راحل مجمع‌الجزایر نیستند، بلکه فیلسوف، مفسر و عارفی هستند که با یک جامعیت ویژه به همه این مسائل پرداخته‌اند و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مکتب امام راحل، عنصر معنویت است که در همه ابعاد شخصیت ایشان موج می‌زد و همراهان ایشان نیز در قم، نجف، پاریس و ترکیه این موضوع را نقل کردند که حتی فعل مکروه در افعال این مرد بزرگ تاریخ دیده نشده است.

این مسئول، انس با قرآن را عامل اتصال امام خمینی (ره) با قدرت الهی دانست و گفت: معنویت نیروی محرک امام راحل در مسیر انقلاب است که در همه پیچ و خم‌ها ارتباط با خدا را فراموش نمی‌کنند و این معنویت را در جامعه هم امتداد می‌دهدند و حاج قاسم سلیمانی یکی از تربیت‌یافتگان و شاگردان این مکتب است. همچنین مدیریت معنوی امام خمینی (ره) در دفاع‌مقدس نیز به خوبی دیده می‌شود و تربیت‌یافتگان همان مردمانی هستند که در جبهه‌ها حضور یافتند.

احمدی، عدالت را از دیگر ابعاد مکتب امام خمینی (ره) برشمرد و خاطرنشان کرد: در تفسیر آیه ۲۵ سوره حدید آمده که اقامه قسط و عدل زمینه نورانیت جامعه است. عدالت امام خمینی (ره) از توحید برخاسته و در سبک زندگی ایشان تجلی دارد. در جامعه امروز نیز می‌بینیم زمانی که بین آرمان‌های انقلاب فاصله ایجاد شده، شاهد بروز مشکلات در جامعه بودیم اما وقتی مسائل را با خط‌کش اما راحل تراز کردیم، بر مشکلات فائق آمدیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.