سازمان ملل: حمله سبها ضرورت اتحاد نظامی در لیبی را نشان داد/دولت لیبی کمیته تحقیقات تشکیل داد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، یان کوبیس، فرستاده سازمان ملل به لیبی در بیانیه‌ای که از سوی هیات این سازمان منتشر شد، اظهار کرد: کشته شدن دو افسر در انفجار تروریستی روز یکشنبه در سبها نیاز به آغاز روند یکپارچه‌سازی نهادهای نظامی و امنیتی در لیبی را نشان می‌دهد و این روند در تقویت امنیت مرزها و مقابله با خطر تروریسم و فعالیت‌های مجرمانه نقش بسزایی خواهد داشت.

کوبیس در ادامه گفت: این حادثه یادآوری مهمی برای این نکته است که افزایش سطح تحرکات گروه‌های مسلح و تروریست‌ها تنها به افزایش خطر نبود ثبات و امنیت در لیبی و منطقه منجر می‌شود.

هیات سازمان ملل در بیانیه خود ضمن محکومیت این حمله که آن را “تروریستی” خواند، اعلام کرد: گروه تروریستی داعش مسؤولیت حمله در سبها واقع در جنوب لیبی را بر عهده گرفته است.

کوبیس نیز در ادامه به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و برای زخمی‌ها آرزوی شفای عاجل کرد.

سخنگوی شورای شهر سبها در گفتگویی با القدس العربی اظهار کرد: روز یکشنبه یک انفجار انتحاری در ورودی چهارراه المازق واقع در شمال شهر سبها رخ داد. در این انفجار که به وسیله یک خودروی بمب‌گذاری‌شده انجام شد، دو افسر دستگاه تحقیقات جنایی کشته شده و یکی از افسران نیروهای امنیتی نیز زخمی شد.

اخوان المسلمین در مظان اتهام

احمد المسماری، سخنگوی نیروهای موسوم به ارتش لیبی تحت فرماندهی خلیفه حفتر تاکید کرد: انفجاری که علیه یک ایست امنیتی در سبها انجام شد، پیام اخوان المسلمین مبنی بر این بود که اگر لیبی در مسیر انتخابات قدم بردارد، این سرنوشتش خواهد بود.

المسماری در ادامه ضمن مخالفت با پذیرش این مساله که داعش مسؤولیت انفجار سبها را بر عهده گرفته، گفت: ما منتظر نتایج تحقیقات در منطقه نظامی سبها درباره این حمله که شبیه به خرابکاری‌های گروه‌های تروریستی بود، می‌مانیم.

سخنگوی نیروهای حفتر افزود: منطقه جنوب (لیبی) با توجه به اینکه از سال ۲۰۱۱ رها شده و گروه‌های تکفیری کنترل آن را به دست گرفته‌اند، دچار ضعف امنیتی‌ است، این گروه‌های تکفیری پایگاه‌های متعددی در مناطق هم‌مرز با چاد دارند و نیروهای ما حملات دردناکی را به این گروه‌های تروریستی در جوب لیبی وارد کرده‌اند.

او در ادامه گفت: گروه‌های تکفیری و اخوان المسلمین می‌خواهند کنترل سبها و منطقه جنوب را به دست بگیرند، این گروه‌ها طرفدارانی در جنوب دارند که برای آنها غذا و وسایل حمل‌ونقل را فراهم می‌کنند.

المسماری ادامه داد: از سال ۲۰۱۸ تا یکشنبه موفق شدیم تعداد زیادی از تکفیری‌ها را نابود کنیم و فعالیت‌های آنها نیز رو به کاهش بودند، این گروه‌های تروریستی با زور اسلحه خود را به لیبی تحمیل کردند و نتایج انتخابات برای آنها زیان‌بار است.

همچنین سخنگوی نیروهای حفتر تاکید کرد: اخوانی‌ها برای انتخابات مانع‌تراشی می‌کنند، پارلمان در روند اعطای رای اعتماد به کابینه شرط کرد قدرت در تاریخ ۲۴ دسامبر منتقل شود، بر این اساس روز بعد از این تاریخ یک خلأ سیاسی ایجاد خواهد شد.

المسماری در پایان گفت: مصر حمایت خود را از کل مردم لیبی و نه شرق یا غرب آن ثابت کرده و مردم لیبی مخالف اخوان المسلمین هستند، ترس از رژه نظامی بزرگ در پایگاه بنینا موجب هراس تکفیری‌ها شده و تمام چیزی که آنها می‌خواهند، رسیدن به قدرت و ثروت است.   

تشکیل کمیته تحقیقات

طبق بیانیه شورای ریاستی لیبی که پس از نشست فوق‌العاده‌اش با دستگاه اطلاعات کل منتشر شد، یک کمیته تحقیق برای شناسایی و تعقیب و بازداشت عاملان انفجار انتحاری سبها تشکیل شد.

شورای ریاستی لیبی در بیانیه خود اعلام کرد: با هم تصمیم گرفتیم کمیته‌ای به ریاست وزیر کشور و عضویت رئیس دستگاه اطلاعات کل و هماهنگ‌کننده دفتر مبارزه با تروریسم با هدف جمع‌آوری اطلاعات، شناسایی، بازداشت و تحویل عاملان انفجار به دستگاه قضایی، تامین حمایت لازم و رفع نیازهای ضروری دستگاه‌های امنیتی در جنوب لیبی و نیز تعیین سازوکارها و طرح‌هایی برای مباره با تروریسم در تمامی مناطق لیبی تشکیل شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.