سیزده دوره وعده، چهار دهه مطالبه

یکی از سطوح و عرصه‌های مهم مشارکت سیاسی، شرکت مردم در انتخابات است و هفت رئیس‌جمهور پیشین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هر یک عملکردهای مختلف و تا حدودی متفاوت از یکدیگر داشته‌اند و هر کدام به نوعی سعی کرده‌اند به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کنند، اما در این میان بخشی از مردم معتقدند که به تمام این وعده‌ها عمل نشده است.

از اول انقلاب تا کنون روسای جمهور مختلف با وعده‌های گوناگون به قدرت رسیدند و در هر دوره وعده‌هایی از قبیل حل مشکل بیکاری، رفع آلودگی هوا، مقابله با کم آبی، اعتلای فرهنگ، مقابله با آسیب های اجتماعی و تبدیل شدن ایران به قدرت اقتصادی منطقه و… را دادند، اما با یک بررسی ساده می توان دریافت که بیشتر این وعده‌ها تحقق نیافته است.

بدون شک رئیس جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور و دومین فرد از نظر سلسله مراتب حکومتی می‌تواند نقش مهمی در حل مشکلات مردم ایفا و به خواسته‌های اقشار مختلف توجه کند. مردم برای حل مشکلاتی از قبیل بیکاری، گرانی کالاها، گرانی مسکن و… از رئیس جمهور آینده انتظار تلاش بیشتر دارند چرا که روسای جمهور گذشته تا حد زیادی به وعده های خود عمل نکردند.

خبرگزاری تاریخ ما برای دانستن خواسته‌ها و انتظارات اقشار مختلف مردم و گروه‌های مختلف با برخی از شهروندان، دانشجویان و گروه‌های سیاسی، فرهنگی و دانشگاهی به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

با گرانی و تورم مقابله شود

یک کارمند ۳۸ ساله گفت: موج گرانی مردم را زمین‌گیر کرده است، به همین دلیل رئیس‌جمهور آینده باید با گرانی و تورم مبارزه و مقابله کند. اگر قبل از انتخابات قول می‌دهند تورم را کاهش می‌دهند و همه کالاها را ارزان می‌کنند باید بعد از انتخاب شدن نیز به این وعده عمل کنند.

همچنین یک کارمند بازنشسته ۶۴ ساله، گفت: رای دادن را تکلیف خود می‌دانم، اما انتظار دارم رئیس‌جمهوری که با رأی مردم در مسند کار قرار می‌گیرد برای آنان کار هم بکند.

 اقتصاد کشور باید به اقتصاد اول منطقه تبدیل شود

یک کارمند مرکز بهداشت استان اصفهان نیز، گفت: اگر می‌خواهیم دولتی در عرصه بین المللی با پشتوانه قوی داشته و دولتی پر امید، پر انرژی و پرانگیزه در عرصه داخلی برای خدمت به مردم و محرومان داشته باشیم باید در راستای حضور حداکثری و مشارکت مردم تلاش کنیم.

وی ادامه داد: در افق ۱۴۰۰ باید در اقتصاد منطقه حرف اول را به عنوان قدرت منطقه‌ای بزنیم و رئیس جمهور آینده باید به این مهم توجه کند. رئیس جمهور باید از جنس مردم باشد و جهادی کار کند.

این کارمند مرکز بهداشت، خاطرنشان کرد: اگر رئیس جمهور آینده به جای حضور در اتاق ریاست و پشت میز نشستن عزم حضور در میدان و حل مشکلات مردم را داشته باشد قطعاً گفتمان اقتصادی ما گفتمان معیشتی دیگر نخواهد بود. اگر مدیر جهادی، با روحیه، توانمند و با روحیه انقلابی و مردمداری در رأس امور قرار بگیرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور، اقتصاد را سامان داد.

رئیس‌جمهور به دنبال منافع خود نباشد

یک معلم ۵۰ ساله، اظهار کرد: هر کسی رئیس‌جمهور می‌شود نباید به دنبال منافع خود و خانواده‌اش باشد، بلکه باید منافع ملت را در نظر بگیرد و جناحی عمل نکند.

مالیات‌ها افزایش نیابد

یک کاسب نیز گفت: ما شغل آزادی‌ها انتظار داریم که رئیس‌جمهور آینده و در کل دولت مالیات‌ها را افزایش ندهد. به قشر بازاریان نباید فقط نزدیک انتخابات بها داد. در دوران کرونا دچار تنگنا بودیم و بسیاری از همکارانم به دلیل مشکلات موجود ناچار به تعطیلی واحدهای خود شدند. رئیس‌جمهور باید به این مشکلات رسیدگی کند و به قشر بازاری بها دهد.

فقط قول دادند، اما شرایط سخت‌تر شد

همچنین یک کارمند ۴۷ ساله، اظهار کرد: در انتخابات شرکت می‌کنم چون می‌خواهم خودم انتخاب کنم و دیگران برای من تصمیم نگیرند، اما این توقع را دارم که شرایط زندگی‌ام بهبود یابد. متاسفانه طی چند دوره گذشته کاندیداها فقط قول دادند، اما شرایط زندگی سخت‌تر و سخت‌تر شد و تنها برخی از اوضاع سود کردند.

وعده‌های غیر قابل تحقق ندهند

یک شهروند ۵۲ ساله نیز گفت: از کاندیداها می‌خواهم وعده‌ای برای یارانه و برای رأی جمع‌کردن ندهند، مثلا همین یارانه ۴۵ هزار تومانی اگر بشود ۴۵۰ یا یک میلیون تومان در شرایط اقتصادی امروز چه تغییری در زندگی من ایجاد می‌کند؟

روابط خارجی بهبود یابد

همچنین یک مغازه‌دار گفت: رئیس‌جمهور منتخب باید روابط خارجی را ارتقا دهد و قیمت ارز و کالاها را کنترل کند.

معضل بیکاری حل شود

یک شهروند ۴۳ ساله نیز گفت: من رأی می‌دهم، اما پسرم بعد از کرونا بیکار شد. نه بیمه‌ای برای بیکاری برقرار شد و نه حمایتی از او شد. پسرم خیلی اذیت شد و من ناچار شدم هزینه دو خانواده را بدهم. از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم معضل بیکاری را حل و از دادن وعده‌های غیر واقعی پرهیز کند.

مشکلات اقتصادی مرتفع شود

همچنین یک مغازه‌دار، اظهار کرد: هنوز فکر نکرده‌ام که رأی بدهم یا ندهم. متاسفانه هر چه اوضاع اقتصادی بدتر می‌شود شرایط من کاسب هم بدتر می‌شود. هر چه قدر مردم کمتر پول داشته باشند، کمتر خرید می‌کنند و شرایط ما هم بدتر می‌شود. مالیات‌ها و اجاره‌ها بالاست و هم‌اکنون هم اجاره مغازه می‌دهم هم اجاره خانه. اجاره خانه‌ها سرسام آور است و سال به سال شرایط برای خرید خانه سخت‌تر می‌شود. نگران آینده خودم و بچه‌هایم هستم و انتظار دارم رئیس‌جمهور آینده این مشکلات را حل کند.

اعتماد عمومی بازگردانده شود

یک شهروند ۳۱ ساله نیز گفت: از بین رفتن اعتماد عمومی مردم نسبت به برخی از مسائل مشکلی است که رئیس‌جمهور آینده باید آن را حل کند و دلیل ناراحتی مردم همین اعتماد از دست رفته است، چراکه کاندیداها در دوره‌های قبل وعده‌هایی دادند و به هیچ یک از آن وعده‌ها عمل نشد.

از دانش جوانان دانشگاهی بهره ببرند

یک دانشجو نیز گفت: کمترین انتظاری که از رییس جمهورم دارم این است که به حرف‌های خود عمل کند. اگر دانشگاه‌ها را محل پرورش افرادی می‌دانند که آینده کشور در دستان آنهاست، باید نظارت بر دانشگاه افزایش یابد تا خروجی دانشگاه‌ها از نظر کیفی بیشتر شود.

وی ادامه داد: در دانشگاه صرفاً ارائه دروس مطرح نیست و عملکرد دانشجو در دانشگاه به عنوان قسمت تحرک جامعه و فعالیت‌های او مهم است که به نظر من باید نظارت بیشتری در این خصوص انجام شود.

به عنوان یک جوان ایرانی درخواستم این است برای اشتغال جوانان تلاش شود تا آنان امنیت شغلی داشته باشند. رئیس جمهور آینده باید از دانش به روز جوانان دانشگاهی بهره ببرد و به این قشر خلاق بها دهد.

به سلامت روانی دانشجویان توجه شود

هم‌چنین یک دانشجوی دیگر گفت: دانشگاه‌ها به فعالیت‌های دیگری به جز فضای آکادمیک نیاز دارند که درخواستم از رئیس جمهور این است که به رشد روحی و روانی دانشجویان در تمام ابعاد توجه کند.

برای مثال در دوران کرونا فشار روانی بسیاری به دانشجویان وارد شد که درخواستم از رئیس جمهور این است که به این موضوع توجه کنند.

فارغ از جناح و قومیت به مردم توجه شود

یک استاد دانشگاه نیز اظهار کرد: به عنوان یک شهروند از رییس جمهور آینده می‌خواهم دو کار انجام دهد. جوانان را در مسئولیت‌های مهم کشور به کارگیرد و دوم اینکه جوانان را درک کند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی منظم‌تری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی در سایر حوزه‌هایی که مربوط به زندگی جوانان است مانند حوزه‌های کسب علم انجام دهد تا هیچ جوانی از حوزه کسب علم جا نماند.

وی افزود: درخواست دیگرم از رییس جمهور این است که با برنامه باشد و در این زمینه که مردم را فارغ از هر جناح، قومیت و تفکری مدیریت کند. رییس جمهور منتخب باید زندگی مردم را به صورت تخصصی بررسی کرده و برای آن‌ها به صورت تخصصی برنامه‌ریزی کند و به صورت تخصصی برنامه‌ها را پیگیری کند. کسی که در قامت رییس جمهور قرار می‌گیرد باید با ساختارهای کشور آشنا باشد و هر جا که دارای نقص است برای آن تلاش کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رییس جمهور باید بتواند بخش‌هایی از ساختارهای کشور که مناسب و در قواره مدیریت جمهوری اسلامی است را تقویت کند. این موضوع بعد از بیانیه گام دوم می‌تواند یکی از برنامه‌های رییس جمهور باشد. تقویت ساختارهای مناسب و اصلاح ساختارهای نادرست مانند اصلاح بسیاری از قوانین دست و پاگیر می‌تواند کشور را به سمت اقتصاد توسعه محور هدایت کند.

هنرمندان پیشکسوت را دریابید

هم‌چنین یک هنرمند رشته‌ نگارگری به خبرگزاری تاریخ ما گفت: از رئیس‌جمهور آینده انتظارات زیادی هست و حداقل آن اینکه به وضع فرهنگ توجه ویژه داشته باشد؛ به‌ویژه به هنرمندان پیشکسوتی که ذخایر مهم کشورند و اگر به آن‌ها توجه ویژه نشود ممکن است کار هنری را رها کنند. در زمانه‌ای که بلای فراگیر کرونا باعث به حاشیه راندن هنر شده، انتظار می‌رود که رئیس‌جمهور ما هنرمند را از حاشیه به متن بیاورد.

امنیت فکری هنرمندان تامین شود

یک کارگردان تئاتر خیابانی نیز، اظهار کرد: هنرمند وقتی می‌تواند یک اثر فاخر را تولید و اجرا کند که امنیت فکری بالایی داشته باشد؛ وقتی هنرمند درگیر معیشت است، سهمی از خلاقیت خود را از دست می‌دهد و وقتی برای پرداختن به رسالت هنری خود ندارد.

وی ادامه داد: بسیاری از هنرمندان درجه‌یک به دلیل مشکلات مالی دیگر از دایره‌ هنر بیرون رفته‌اند و درگیر تأمین معاش‌اند. معضل معیشت برای هنرمندان تمام رشته‌ها مثل یک غده‌ سرطانی شده که باید توسط رئیس‌جمهور آینده درمان شود.

وی افزود: خواسته‌ ما این است که به حرفه‌ هنرمند هم به چشم یک شغل نگاه شود و پرداختن به مسائل آن در اولویت تصمیم‌گیران باشد.

از نگاه سطحی به هنرمند و هنر او پرهیز شود

به عقیده‌ این کارگردان تئاتر هنر مانند چاقویی است که اگر در دست یک هنرمند متبحر باشد، می‌تواند مشکلات را جراحی کند و گره‌ کور مسائلی مثل فقدان نشاط اجتماعی و …  به دست چنین هنرمندانی باز می‌شود، به شرطی که دغدغه‌ی معیشت آن‌ها را از کار اصلی‌شان باز ندارد.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه شأن هنرمند نیز پاس داشته نشده و نگاه سطحی به هنر و هنرمند موجب افسردگی این قشر شده است؛ به ‌طوری که فکر می‌کنند دیگر مفید نیستند، بنابراین رئیس‌جمهور آینده بعد از تغییر نگاه به حرفه‌ هنرمند، باید نگاهی کرامت‌بخش نیز به خود آن‌ها داشته باشد.

تحریم‌ها مدیریت شود

هم‌چنین یک فعال سیاسی اصولگرا، گفت: چهار مسئله و چالش مهم و حیاتی وجود دارد که رئیس‌جمهور آینده باید به آن توجه ویژه کند. نخست تحریم‌های آمریکا است که به نظر من با روش مذاکره و تقویت توان داخلی (به صورت همزمان) و بهره‌مندی از راهکارهای دور زدن تحریم‌ها می‌توان آن را مدیریت کرد. دوم بحث ساختارهای معیوب است که باید برای اصلاح آن، روش‌های میان مدت و بلندمدت طراحی و اجرا کرد.

وی ادامه داد: سومین خواسته بنده مبارزه موثر با فساد است که مشکل فساد می‌تواند همه ساختارهای کشور را از حالت کارآمدی خارج کند. از این رو رییس جمهور آینده باید توانایی ویژه و تجربه موفقی در این امر داشته باشد و با غول فساد پنجه در پنجه شود، هم‌چنین رییس جمهور باید تجربه موفقی در کارآمدی داشته باشد تا بتواند ناکارآمدی دولت قبل را جبران کند و بسیار پر کار و مصمم وارد عرصه شود تا با روش‌های علمی و مدیریت جهادی ناکارآمدی‌های گذشته را جبران کند.

تعامل با جهان ضروری است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب نیز گفت: رئیس‌جمهور با رعایت تمام مصالح ملی باید ارتباطات کشور را با جهان خارج مثبت کند و بدون اینکه باجی به کسی داده شود روابط خارجی اصلاح و تعامل با جهان با رعایت تمام مصالح کشور مثبت شود.

وی افزود: در داخل کشور برنامه‌های مختلف توسعه به شکل مطلوبی اجرا نشده است و برنامه چشم‌انداز ایران در سال ۱۴۰۴ برنامه مثبت و خوبی است، اما باید گفت برنامه‌های مختلف را به خوبی تدوین می‌کنیم و بعد آن را نادیده می‌گیریم. برنامه‌های پنج ساله نباید نادیده گرفته شوند و اگر به اهداف این برنامه‌ها نگاه کنیم متوجه می‌شویم که چقدر از آن هدف‌ها عقب هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب، خاطرنشان کرد: از رئیس‌جمهور آینده این انتظار هم وجود دارد که برنامه‌های توسعه را سرعت ببخشد. از طرف دیگر قانون اساسی کشور نباید معطل بماند، چراکه این قانون اصول بسیار خوبی دارد که اجرا نمی‌شود و تنها چند اصل قانون اساسی اجرا می‌شود. اجرای قانون اساسی در زمینه‌های مختلف می‌تواند راهگشا باشد و بدون شک اجرای کامل قانون اساسی خواسته مردم نیز است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.