همه نباید دکتر شوند

مهدی نیکخواه در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما، با اشاره به هدایت تحصیلی دانش‌آموزان، اظهار کرد: هدایت تحصیلی روندی است که در آن با ارائه خدمات مشاوره‌ای به دانش‌آموز کمک می‌شود تا استعداد، توانایی، علایق و ویژگی‌های شخصیتی خود، شاخه‌ها و رشته‌های تحصیلی، حِرَف و مشاغل مورد نیاز جامعه را شناخته و بر اساس آن اقدام به انتخاب اولویت شاخه، گروه و رشته تحصیلی مناسب کند.

وی در رابطه با نمونه‌برگ شماره ۶ و۷، افزود: نمونه‌برگ هدایت تحصیلی همزمان با اعلام نتایج امتحانات خردادماه و شهریورماه برای همه دانش‌آموزان پایه نهم صادر شده و پس از تایید مسئول ثبت نمرات، مشاور و مدیر مدرسه در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

این مسئول ادامه داد: در نمونه‌برگ شماره ۶، امتیازات مشاوره‌ای و سوابق تحصیلی محاسبه شده و مجموع آن از ۱۰۰ نمره اعلام می‌شود. باید توجه داشت که این فرم بیشتر جنبه توصیه‌ای دارد و یکی از سه شاخه نظری، فنی و کار و دانش با رشته‌های این شاخه‌ها برای انتخاب و بر اساس اولویت‌بندی‌ها توصیه می‌شود.

نیکخواه با بیان اینکه نمونه‌برگ‌ها دو هفته پس از پایان امتحانات توسط مدیران در مدارس مبدا و مقصد در سامانه «هنگام» قابل رویت است، تصریح کرد: در نمونه‌برگ شماره ۷ اولویت‌های ثبت‌نامی بر اساس  کسب نمره برای هر رشته و ظرفیت ثبت‌نام تعیین می‌شود.

رئیس اداره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان زنجان با اشاره به گرایش بالای دانش‌آموزان به رشته تجربی به دلیل شغل پزشکی، یادآور شد: متاسفانه چند سالی است که دانش‌آموزان و والدین اصرار بالایی برای ورود به رشته تجربی و به اصطلاح پزشک شدن دارند.

وی عنوان کرد: باید توجه کرد که رشته تحصیلی و به تبع آن شغل فرد آینده باید بر اساس علایق، استعداد، امکانات محیطی، خصوصیات شخصیتی و … باشد و در صورت هم‌خوانی نداشتن رشته دانش‌آموز با استعداد و علایق او، سبب افت تحصیلی و حتی کسب رتبه نامناسب در کنکور می‌شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه همه نباید دکتر شوند، خاطرنشان کرد: توجه به بُعد اقتصادی و مهارت‌آموزی شغل خوب است ولی همه چیز نیست و باید در کنار دیگر فاکتورها به این مسئله و برابر با آن توجه شود، خاطرنشان کرد: رضایت شغلی بدون علاقه به شغل ایجاد نمی‌شود و می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد در بزرگسالی ایجاد کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.