نئور برای نفس کشیدن باید برای گونه کاراس ناامن شود

سعید شهند در گفت وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: تالاب نئور از یک شرایط اکولوژیکی خاص برخوردار است که امسال به دلیل خشکسالی و شرایط خاص آب و هوایی از یک ویژگی ممتاز نسبت به سایر تالاب‌ها و رودخانه‌ها برخوردار است.

وی مدیریت زیستگاهی را در تالاب نئور و اجرای برنامه پنج ساله برای احیای این دریاچه ارزشمند را یادآور شد و تصریح کرد: در گام اول باید زندگی در دریاچه نئور را برای گونه کاراس مختل کرده تا امکان ازدیاد این گونه مهاجم به وجود نیاید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل کاهش و ممانعت از بار آلودگی تالاب نئور را یکی دیگر از راهکارها اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه این منطقه ییلاقی و محل چرای دام‌هاست باید از ورود دام به این محدوده جلوگیری کنیم تا بار آلودگی این فضا کاسته شود.

شهند افزود: در کنار مهار گونه کاراس، بهتر است به تقویت گونه گاماروس در این دریاچه تلاشی جدی کنیم تا به تدریج امکان تولید و پرورش ماهیان قزل‌آلای مرغوب در این دریاچه فراهم آید.

وی به تعیین نقشه راه در این زمینه اشاره کرد و ادامه داد: در یک برنامه میان مدت تلاش می‌کنیم تا دریاچه نئور را احیا و امکان استفاده شهروندان را از ذخایر ارزشمند آن فراهم کنیم.

شهند به شرایط خشکسالی در استان و وضعیت نامناسب ذخایر آب رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌ها اشاره کرد و گفت: کاهش بارندگی‌ها به حوزه محیط زیست نیز لطمه و صدمه وارد کرده به طوری که ما با مشکلات زیست محیطی در رودخانه بالیقلو و دره سو روبه‌رو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با پیگیری انجام شده از طریق شرکت آب منطقه‌ای قرار است حقابه زیست محیطی بالیقلو چای و برخی رودخانه‌های دیگر تأمین شود تا از خشک شدن آنها جلوگیری شده و به تقویت حیات آنها کمک کنیم.

شهند به عملکرد شهرداری‌های استان در مورد پسماند اشاره کرد و افزود: هر چند وضعیت نسبتا مناسبی را در این حوزه شاهد هستیم ولی همچنان با ایده‌آل‌ها فاصله داریم و بهتر است شهرداری‌ها در دفع پسماند و محل بازیافت آن نظارت و دقت بیشتری را انجام دهند.

وی از پلمب ۱۴ واحد صنعتی آلاینده با همکاری مراجع قضایی خبر داد و اضافه کرد: یکی از مشکلات و دغدغه‌های ما خروج فاضلاب از واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل به محیط پیرامونی است که این امر آلودگی‌ها را در این فضا تشدید کرده است.

شهند بیان کرد: با پایش و نظارت بیشتر سعی می‌کنیم با متخلفان برخورد کنیم و در این زمینه تشکیل پرونده و ارجاع به مراجع قضایی انجام شده تا با مسببان و عوامل مقصر در این زمینه برخورد شود.

وی حساسیت اداره کل بازرسی استان را در این زمینه و تلاش شرکت سبلان پارچه برای مدیریت ۸۰ درصد فاضلاب خروجی یادآور شد و اظهار کرد: قرار است تا هفته دولت مودل دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی شماره دو اردبیل تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل تصریح کرد: همزمان با هفته منابع طبیعی و پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان حفاظت محیط زیست شاهد کلنگ‌زنی پاسگاه محیط‌بانی منطقه دربند مشکول و ارتقا، نظارت و پایش بر آزمایشگاه معتمد استان در بخش محیط زیست بودیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.