بسیاری از گره‌های بخش کشاورزی به سادگی حل می‌شود

عبدالرضا مصری، امروز(25 خرداد) در نشست با فعالان اقتصادی کرمانشاه با بیان اینکه کشور ما در مسائل مهم و روز دنیا همواره عالی عمل کرده و معمولا جزو کشورهای برتر هستیم، گفت: اما در برخی مسائل جزیی سال‌هاست با مشکل مواجهیم، در حالیکه عمده این مسائل با اصلاحات ساده قابل حل است.

وی نمونه این مشکلات را مربوط به بخش کشاورزی دانست و با اشاره به اینکه این بخش همواره از کمترین توجه برخوردار بوده، اظهار کرد: از همین رو انتقادات جدی به وزارت جهاد کشاورزی وارد است.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل حوزه کشاورزی را عدم تنظیم مناسب بازار و تولید متناسب با نیاز دانست و گفت:  بحث مرغ و تخم مرغ از جمله این موارد است که هر دوره تکرار می‌شود و تاکنون حل نشده است.

وی ادامه داد: همین معضل را درباره گوشت قرمز هم داریم. اگر امروز قیمت گوشت قرمز ثابت مانده به دلیل عرضه بالای دام و عمدتا هم دام‌های سرمایه ای مردم است که به دلیل گرانی علوفه توان نگهداری آن را ندارند و با این روند در آینده با جهش قیمت گوشت قرمز مواجه خواهیم شد و مجبوریم واردات داشته باشیم، در حالیکه اگر همین حالا یک پنجم اعتبار واردات را به صنعت دامپروری کشور تزریق کنیم، مشکلات حوزه گوشت قرمز جدی نخواهد شد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به ممنوعیت صادرات دام زنده داشت که بر مشکلات گوشت قرمز بی تاثیر نیست و اضافه کرد: اطلاع داریم که این ممنوعیت برای کرمانشاه برقرار است، اما به برخی نورچشمی‌ها در تهران اجازه صادرات داده می‌شود.

مصری یکی دیگر از مشکلاتی که در بخش کشاورزی با آن مواجهیم را عدم خرید تضمینی مناسب محصولات دانست و اظهار کرد: این موضوع برای همه محصولات مانند گوجه فرنگی، پیاز و… صدق می‌کند.

وی بر لزوم خرید قراردادی گوجه فرنگی توسط کارخانجات موجود در کشور با نرخ مصوب تاکید کرد و ادامه داد: اگر قیمت مصوب این خرید از قبل به اطلاع کشاورز برسد، تصمیم می‌گیرد که کشت انجام بدهد، یا نه.

نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی معضل دیگر بخش کشاورزی را تکمیل نبودن زنجیره از کشت تا سورتینگ و فرآوری اعلام کرد و افزود: بسیاری از این مراحل تجهیزات چندان مکانیزه‌ای نیاز ندارد و با اقدامات ساده قابل انجام است.

مصری سپس به اجرای طرح کاداستر هم اشاره کرد و با بیان اینکه هر سال بودجه‌ای برای این طرح در نظر گرفته می‌شود اما هنوز نهایی نشده، عنوان کرد: اراضی کشاورزی و حتی خانه‌های مردم چندین سال است که معطل این طرح مانده و اگر این مشکل حل شود، امکان استفاده از این اسناد برای دریافت تسهیلات بانکی فراهم خواهد شد.

این نماینده مجلس در پایان به موضوع طرح امنیت غذایی هم اشاره کرد و افزود: چنانچه بدانیم این طرح ابهام دارد و استقلال تشکل‌های بخش خصوصی کشاورزی را تهدید می‌کند، حتما آن را اصلاح خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: هدف اصلی ما از این طرح وجود یک تشکل فراگیر برای هر فعالیت تخصصی حوزه کشاورزی است تا شاهد موازی کاری نباشیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.