دوحه: روابطمان با مصر در جهت مثبت در حرکت است

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه الشرق چاپ قطر، محمد عبد الرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر پس از نشستی مشورتی با وزرای خارجه اتحادیه عرب در دوحه که به ریاست قطر برگزار شد، در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب اظهار کرد: روابط قطر و مصر از کنفرانس العلا در جهت مثبتی حرکت می‌کند و بسیاری از مشکلات موجود میان دو کشور برطرف شدند.

آل ثانی گفت: قطر و مصر تمایل مشترکی برای توسعه روابط دوجانبه و بازگشت روابط برادرانه‌شان به شکل قبل و ماهیت تاریخی آن دارند، مصر کشوری مهم و محوری برای تمامی کشورهای عربی است.

پس از امضای بیانیه العلا در ژانویه گذشته در عربستان، روابط دوحه و قاهره شاهد گام‌های مثبتی در مسیر بازگشت بودند.

همچنین سامح شکری، وزیر خارجه مصر در سفر خود به دوحه که برای اولین بار در طول هشت سال گذشته انجام شده بود، پیام عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر درباره تقویت همکاری‌ها را به تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر انتقال داده و از او دعوت کرد در اولین فرصت سفری به قاهره داشته باشد.

وزیر خارجه قطر نیز سوم مارس گذشته برای اولین بار از زمانی که مصر با قطر اعلام صلح کرده، به قاهره سفر کرد. همچنین در دومین سفری که ماه گذشته به قاهره داشت، از سیسی برای سفر به دوحه دعوت کرد.

او درباره نشست فوق‌العاده وزرای خارجه درباره بحران سد النهضه اتیوپی در دوحه گفت: موضعگیری یکپارچه‌ای از سوی کشورهای عربی برای حمایت از میانجیگری آفریقا درباره سد النهضه وجود داشته و همه طرف‌های بحران را به انجام آن تشویق می‌کند و از آنها می‌خواهد اقدامات یک‌جانبه‌ای که به زیان مصر و سودان است، انجام نشوند.

آل ثانی در ادامه از اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی به ویژه “راهپیمایی پرچم‌ها” و نیز بیرون کردن فلسطینی‌ها از باب العامود ابراز نگرانی کرد.

ابوالغیط نیز در این کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: کشورهای عربی از شورای امنیت می‌خواهند نشستی برای بررسی بحران سد النهضه برگزار کند.

او افزود: الجزایر آمادگی خود را برای میزبانی از نشست سران کشورهای عربی در اکتبر و یا نوامبر آتی اعلام کرده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.