درخواست شخصیت‌های مصری و آمریکایی از بایدن برای متوقف کردن اعدام‌ها در مصر

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه عربی۲۱، جو بایدن، این طرف‌ها و چهره‌ها در بیانیه مشترکی اعلام کردند: این زندانیان محکوم به اعدام به انجام جنایاتی در ارتباط با حضورشان در تحصن‌های مسالمت‌آمیز میدان رابعه علیه کودتای نظامی محکوم شدند و چهار تن از این ۱۲ متهم تقریبا یک ماه پیش از لغو تحصن میدان رابعه بازداشت شده بودند و بر همین اساس غیر ممکن است که آنها در اتهام‌های مطرح شده علیه‌شان نقشی ایفا کرده باشند.

در این بیانیه آمده است: بسیاری از کشورهای غربی و تمامی نهادهای حقوقی بزرگ خشونت افراطی علیه تظاهرکنندگان میدان رابعه را یک کشتار و جنایتی در سطح جنایات ضد بشری توصیف کردند، این در حالی است که عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر به دروغ ادعا می‌کند این تظاهرکنندگان سیاسی صلح‌جو تروریست‌هایی خطرناک هستند.

در ادامه این بیانیه نیز آمده است: به نظر می‌رسد سیسی این حکم‌های اعدام را صادر کرد تا مردم مصر را از بحران بزرگی که در پرونده سد النهضه اتیوپی در انتظار این کشور است، منحرف کند، اما مصری‌ها باید برای توقف پر کردن این سد که خطری برای کشورشان است، متحد شوند.

در بیانیه یاد شده سکوت آمریکا در برابر این اعدام‌ها محکوم شده و آمده است: این سکوت دل‌های ما را می‌شکند، ما برای موفقیت جو بایدن در انتخابات پول جمع کردیم و فراخوان دادیم، ما این حرف او را که گفت “حقوق بشر در راس اولویت‌هایش خواهد بود” باور کردیم اما متاسفانه او حکم‌های اعدامی که پیامدهای فاجعه‌باری خواهند داشت، نادیده می‌گیرد.

همچنین در این بیانیه آمده است: زمانی که بایدن برای اولین بار سوگند یاد کرد، روشن بود که سیسی از رئیس جمهور جدید آمریکا هراس دارد و نمی‌خواهد اشتباه کند اما او اکنون با مصونت رفتار می‌کند چرا که می‌داند بایدن هرگز از او انتقام نخواهد گرفت، و با وجود اینکه سیسی به خشونت علیه مردم مصر ادامه می‌دهد، آمریکا همچنان برای مصر پول می‌فرستد.

امضاکنندگان این بیانیه با بیان اینکه “به نظر می‌رسد دیکتاتور مورد علاقه ترامپ اکنون دیکتاتور مورد علاقه بایدن هم شده”، از بایدن خواستند با قطع و یا تعلیق کمک‌های نظامی سالانه آمریکا به مصر که به ۱.۳ میلیارد دلار می‌رسند، به تعهد خود در آغاز کمپین انتخاباتی‌اش پایبند بوده و کمک‌های بیشتری برای دیکتاتور مورد علاقه ترامپ ارسال نکند.

دستگاه قضایی مصر چند روز قبل در پرونده تحصن میدان رابعه سال ۲۰۱۳، حکم اعدام ۱۲ تن از جمله برخی از رهبران برجسته اخوان المسلمین را صادر کرد. همچنین دراین پرونده چند حکم حبس ابد و حبس‌هایی با مدت‌های متفاوت صادر شدند.

روز جمعه نیز دیده‌بان حقوق بشر محاکمه دستگاه امنیتی مصر را به اتهام قتل صدها غیرنظامی بی‌دفاع در تحصن رابعه به جرم اعتراض مسالمت‌آمیز علیه کودتای نظامی در آن مقطع خواستار شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.