احیای دو هزار واحد تولیدی در کشور/ کاهش درخواست ورشکستگی از سوی تولیدکنندگان

حجت‌الاسلام حکمت‌علی مظفری پنج شنبه سوم تیرماه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و کمیته حمایت قضایی از تولید که در دفتر اتاق صنعت و معدن و انجمن مدیران صنایع ساوه واقع در شهر صنعتی کاوه برگزار شد، اظهار کرد: تحریم مشکلات جدی را بر کشور تحمیل کرده و کرونا نیز مشکلات تولید و صنعت را تشدید کرده است که لازم است مسئولان ذیربط برای برون رفت از این مشکلات چاره اندیشی کنند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با وجود مشکلات متعددی که پیش روی صنایع وجود دارد، صنعت کشور با تلاش کارفرمایان و کارگران تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده اند و رونق در تولید کشور حاکم است و در شهر صنعتی کاوه به عنوان بزرگترین شهر صنعتی کشور نیز شرایط تولید مطلوب است و به دلیل افزایش تولید با کمبود نیروی کار مواجه است. برای اولین بار است که در کشور می‌شنوم یک شهر صنعتی با کمبود نیروی کار مواجه است.

وی کمبود نقدینگی و قوانین دست و پاگیر را مهمترین مشکل صنتعگران دانست و افزود: برخی رانت هایی که در دریافت مجوز فعالیت و تخصیص ارز وجود دارد مدیران صنایع و تولیدکنندگان را آزار می‌دهد و یک تولیدکننده برای واردات مواد اولیه باید ماهها در صف انتظار بایستد تازه اگر از این صف به سلامت عبور کند. متاسفانه یک تولید کننده برای دریافت یک دلار ۴۲۰۰ تومانی باید ۱۰ کارشناس را ببیند و با طی کردن یک پروسه سخت و دشوار باید یک مجوز اخذ کند.

این مقام قضائی در کشور با اشاره به اینکه مشکلات صنایع به سادگی قابل حل است و مانع زدایی از تولید اراده ملی و تلاش همگانی دولتمردان را می‌طلبد، تصریح کرد: ساختار تولید در کشور باید اصلاح و بازنگری شود تا یک واحد تولیدی برای دریافت ارز، تامین مواد اولیه و صادرات در صف قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه معضلاتی نظیر بیکاری، اعتیاد، طلاق و … به عنوان  آسیب‌های اجتماعی شاخص در کشور منجر به وقوع فساد در جامعه می‌شود، گفت: با ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌توان جلوی فساد و آسیب هایی که منجر به شکل گیری فساد در جامعه می‌شود را گرفت.

او با اشاره به اینکه قوه قضائیه دردهای تولیدکنندگان را کاملا درک کرده و می‌فهمد، تصریح کرد: گرفتن دست تولیدکنندگان بالاترین فضیلت و جهاد است و رویکرد دستگاه قضائی در دوران تحول احیای صنایع راکد و نیمه راکد و جلوگیری از بیکاری کارگران است و به توفیقات مهمی در این راستا دست پیدا کرده است.

حجت‌الاسلام مظفری افزود: در دوران تحول دستگاه قضائی بالغ بر دوهزار واحد تولیدی در سراسر کشور احیا شده است و در سال گذشته نیز ۱۲۰ واحد تولیدی و صنعتی که قرار بود به دلیل ورشکستگی به حراج گذاشته شده و تعطیل شود، احیاء و به چرخه تولید برگشتند.

وی با تاکید بر اینکه مدیران باید بجای پشت میزنشینی در وسط میدان باشند، گفت: دولت اگر دست تولیدکننده را نمی گیرد حداقل نباید پای او را بگیرد بلکه باید شرایطی را فراهم کند تا تولیدکننده بتواند بدون دغدغه فعالیت کند.

معاون قضائی قوه قضائیه با اشاره به انتخاب آیت الله رئیسی در راس قوه مجریه گفت: درخواست ورشکستگی از سوی صنعتگران از زمان حضور آیت الله رئیسی در قوه قضائیه به شدت کاهش یافته است که نشانگر ایجاد فضای امیدوارانه در کشور است و قطعا با شناختی که رئیس جمهور منتخب از تولید در کشور دارد تعامل قوای سه گانه برای حل مشکلات تقویت خواهد شد و چرخ کارخانجات تندتر از گذشته به حرکت درخواهد آمد.

وی با اشاره به رویکرد حمایتی دستگاه قضائی از تولید افزود: شرکت آونگان اراک که یک زمان به لانه کبوتر تبدیل شده بود با تلاش دستگاه قضائی احیاء شد و به چرخه تولید برگشت و این رویکرد دستگاه قضائی بیانگر آن است که با همت و اراده می توان کارخانجات راکد و تعطیل را به چرخه تولید برگرداند.

معاون قضائی قوه قضائیه در ادامه از رسانه‌ها خواست تا با نقد منصفانه مشکلات حوزه تولید را منعکس کنند و نمایندگان خوبی برای افکار عمومی بوده و دردل‌ها را بدون پیرایه مطرح و عملکرد هر مجموعه‌ای را منصفانه نقد و باید باب نقد در کشور باز و هیچ کس در حاشیه امن قرار نگیرد.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، رییس انجمن مدیران صنایع شهرستان ساوه نیز گفت: صنایع چالش‌های متعددی در این روزهای پرتلاطم را پشت سر می‌گذارد و انجمن مدیران صنایع با حمایت دستگاه قضایی به دنبال برطرف کردن مشکلات در سایه ایجاد و تقویت تشکلات صنفی و صنعتی است.

سعید رضوانی افزود: با وجود مشکلات موجود اما صنایع در حوزه تولید از رونق نسبی برخوردارند و آمار بیکاری به شدت کاهش یافته است.

وی به چالش قطعی برق در صنعت اشاره کرد و افزود: تحقق جهش تولید در گرو تامین زیرساخت‌های مناسب است و اگر زیرساخت لازم فراهم شد جهش و رونق در تولید محقق خواهد شد.

وی فعالیت رمز ارزها را موجب مصرف بیش از اندازه برق دانست و افزود: برخوردهای سختگیرانه با فعالیت ماینرها از آسیب جدی به تولید که متاثر از قطعی‌های غافلگیرانه است، جلوگیری خواهد کرد.

رضوانی به ازخودگذشتگی تولیدکنندگان در شرایط سخت اقتصادی برای به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید اشاره کرد و افزود: باید تصمیماتی که در حوزه تولید گرفته می‌شود با حضور ذینفعان تولید باشد تا راهگشا بوده و گرهی از مشکلات را باز کند.

وی همچنین خواستار حل مشکلات منطقه ویژه اقتصادی کاوه در راستای حمایت از تولید شد و افزود: اگر حمایت واقعی از تولید صورت گیرد تحریم‌ها و فشار اقتصادی به فرصت و توفیق تبدیل خواهد شد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.