برای مدیریت زندان‌ها افراد نخبه گزینش می‌شوند

علی رستمی در گفت وگو با خبرگزاری تاریخ ما در این باره اظهار کرد: یکی از اولویت‌های جدی و جدید ما در حوزه آموزش، کادرسازی و جانشین‌پروری در رأس مدیریت زندان‌های کشور و بخش‌های مختلف سازمان است که اخیرا نیز با نظر مساعد رئیس سازمان زندان‌ها، پیشنهاد برپایی دوره «مدیریت زندان‌» را مطرح و آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: این طرح در ماه آینده با اعلام فراخوان پذیرش، عملیاتی می‌شود و افرادی با شاخصه‌های مشخص‌شده، به شکل عمومی از بدنه زندان‌های کشور می‌توانند در آن شرکت کنند. قرار است در سال جاری از طریق برگزاری آزمون کتبی و اختصاصی، سه برابر ظرفیت را مشخص و در نهایت ۵۰ نفر را جذب کنیم. این اتفاق در سال‌های آینده نیز ادامه می‌یابد.

رستمی با تأکید بر اینکه برای مدیریت زندان‌ها افرادی گزینش می‌شوند که نخبه باشند، توضیح داد: جذب و تربیت مدیران مدنظر ما در سال ۱۴۰۰، مطابق با فراخوان برای زندان‌های سراسر کشور صورت می‌گیرد.

وی همچنین با اشاره به فعالیت جدی‌تر کانون‌های ارزیابی شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران در سطح سازمان زندان‌ها اعلام کرد؛ این کانون‌ها تقویت خواهند شد و کلیه کسانی که بخواهند مسئولیت بگیرند، شناسایی و به این کانون‌ها معرفی می‌شوند. این طیف از مدیران گاه افرادی هستند که سمتی به آنان پیشنهاد داده می‌شود و گاه  چهره‌هایی هستند که به عنوان نخبه، شناسایی، ارزیابی، تحت آموزش و در مقام مدیر قرار می‌گیرند.

رستمی اضافه کرد: در طراحی جدید انتخاب مدیران سازمان زندان‌ها با اضافه کردن شاخصه‌های اختصاصی، همگی افراد باید در کانون ارزیابی و دربازه زمانی چندماهه تحت مهارت‌آموزی قرار گیرند تا توانایی‌های عمومی و  اختصاصی‌شان ارزیابی شود. مدیران آینده سازمان زندان‌ها حتما افرادی هستند که دوره مدیریت زندان را طی کرده و از کانون ارزیابی نمره قبولی کسب کرده باشند.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها گفت: ما به سمت کادرسازی خواهیم رفت و به نوعی از حالت مدیران انتصابی معمول خارج خواهیم شد. یک بانک اطلاعاتی از مدیران را تشکیل خواهیم داد تا با شناسایی مهارتشان به شکلی راحت‌تر برای انتخاب آنان در رأس زندان‌ها نیز مورد استفاده قرار گیرند.

 رستمی خاطرنشان کرد: عناوین پژوهش‌ها در حوزه «زندان» چه در تولید کتاب، پایان‌نامه‌ها و مقالات کم نیستند ولی نگاه جدید ما این است که صرفا به دنبال پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی باشیم. کسانی هم که این پروژه‌ها را پیشنهاد می‌دهند به این جنبه دقت کنند.

وی  در ادامه با بیان اینکه  ما در سازمان زندان‌ها و مدیریت زندان‌های کشور، به دنبال ارتقاء خدمات بر مبنای زندانبانی اسلامی هستیم گفت:  چه در حوزه «پژوهش» و چه «آموزش»، نیازسنجی می‌کنیم تا بتوانیم یک زندانبانی علمی را در سازمان زندان‌ها پیاده کنیم و این را نیز بر مبانی تعلیمات اسلامی حاکم می‌دانیم. بنابراین پژوهش را در اهدافمان مثل اصلاح و تربیت مددجویان، حمایت از خانواده آنان، اشتغال و غیره مدنظر داریم و در حیطه آموزش هم روی آموزش بدو و ضمن خدمت پرسنل متمرکز هستیم.

رستمی افزود: حتی در پژوهش‌ها مطالعات تطبیقی را رها نکرده‌ایم چرا که تجاربی در سطح دنیا در امر زندانبانی شده که برخی قابلیت بومی‌سازی دارند.

وی ادامه داد: جمعیت حاضر در زندان‌ها بی‌تأثیر از کم‌کاری برخی نهادها نیست با این وجود اینها به عنوان قشر آسیب‌پذیر، امروز نیازمند بازاجتماعی شدن و بازپروری هستند. در سازمان زندان‌ها هدف را بر این گذاشته‌ایم که اقداماتمان در فرآیند اصلاح و تربیت زندانیان، از پذیرش تا پس از خروج، جنبه علمی به خود بگیرد.

رستمی تاکید کرد:  برای مددجویان زندان‌ها از ابتدا تشکیل پرونده شخصیتی می‌دهیم تا با دیدگاه علمی با آنان برخورد کنیم که مثالش در طبقه‌بندی زندانی بر مبنای منشا جرم است. اقدامات دیگر ما براساس سند تحول قضایی، در حوزه درمان و بهداشت، سلامت روان، اشتغال، طرح‌های حمایتی و حتی قضایی نیز خالی از این ماجرا نیست.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها با اشاره به تولید دانش گفت: عناوین پژوهش‌ها در حوزه «زندان» چه در تولید کتاب، پایان‌نامه‌ها و مقالات کم نیستند ولی نگاه جدید ما این است که صرفا به دنبال پژوهش‌های کاربردی و عملیاتی باشیم. کسانی هم که این پروژه‌ها را پیشنهاد می‌دهند به این جنبه دقت کنند.

رستمی  افزود: اگر روی علمی بودن پژوهش‌ها تأکید داریم چون می‌خواهیم نتایج کار در برنامه‌ریزی‌ها در هدف‌گیری اصلاح و تربیت زندانیان اثربخش بیفتد و تأثیرش را شفاف ببینیم. زمانی هم می‌توان  از این قضیه ارزیابی درستی داشت که مددجو به عنوان شهروندی سالم به جامعه برگردد و درنهایت شاهد کاهش بازگشت آنان به سمت زندان‌ها باشیم.

وی ادامه داد: شاید یکی از اقداماتی که مبتنی بر رویه علمی سازمان زندان‌ها به طور واضح به نتیجه رسید، اشتغال زندانیان است که به رقمی بالای ۵۰ درصد رسیده و امسال هدف بر اشتغال‌زایی ۸۰ درصدی است. محتوای آموزشی ما هم باید تغییر یابد تا در آموزش و مهارت‌یابی پرسنل تأثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر آموزش و پژوهش سازمان زندان‌ها همچنین با اشاره به برنامه‌های این دفتر در دوران کرونا گفت: آموزش‌های ما به اجبار شمایل غیرحضوری پیدا کرده و در سال ۱۴۰۰ به شکل جدی‌ به سمت الکترونیکی از راه دور و آموزش مجازی خواهد رسید. البته برخی دوره‌های کارگاهی را حضوری برپا می‌کنیم.

رستمی منابع انسانی سازمان زندان‌ها را جزو سرمایه‌های اصلی این نهاد دانست و گفت: ما برای تقویت آنان و خروج از روزمرگی، چاره‌ای جز برپایی دوره‌های آموزش ضمن‌خدمت نداریم. این آموزش‌ها ایجاد دانش و مهارت خواهد کرد و در نهایت موجب افزایش کارایی، بهره‌ور ی و اثربخشی سازمان می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.