افتخار چین به نقشش در صلح خاورمیانه و صلحبانی سازمان ملل

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین این اظهارات را در جریان سخنرانی در سمپوزیومی به مناسبت پنجاهمین سال ورود چین به سازمان ملل مطرح کرد.

وی گفت: چین به وعده خود دال بر ایجاد یک نیروی حافظ صلح آماده به کار متشکل از هشت هزار نیرو و ۳۰۰ افسر پلیس که آمادگی داشته باشند هر زمان که به حفاظت از صلح نیاز شد در ماموریت‌های سازمان ملل مستقر شوند، به خوبی عمل کرده است.

نفوذش، چین را قادر می‌سازد تا حمایت گسترده‌ای را در بین کشورهای در حال توسعه کسب کند اما آمریکا و دیگر دموکراسی‌های غربی به خاطر انتقادات شدیدی که از سوابق حقوق بشری چین و کنترلش بر تلاش‌های سازمان بهداشت جهانی برای تحقیق درباره ریشه پاندمی کووید ۱۹ وجود دارد، شدیدا نگران نقش چین در این سازمان جهانی هستند.

مقامات چینی وفادار به حزب حاکم کمونیست چین در نقش‌های تاثیرگذار بی‌شماری در سازمان ملل خدمت می‌کنند و چین نسبت به دیگر اعضای دائم شورای امنیت نیروهای حافظ صلح بیشتری به مناطق مختلف اعزام می‌کند و پس از آمریکا دومین بودجه بزرگ برای چنین عملیات‌هایی را تامین می‌کند.

همچنین دیپلمات‌های چینی در رد انتقادات نسبت به بازداشت اقلیت‌های مسلمان و سرکوب دموکراسی و آزادی بیان در هنگ‌کنگ، مرتبا به منشور سازمان ملل و آنچه که این منشور آن را به عنوان اصول قابل قبول روابط بین‌المللی می‌خواند، اشاره کرده‌اند.

“جمهوری خلق چین” در ۲۵ ژوئن سال ۱۹۷۱ میلادی با حمایت کشورهای در حال توسعه و جماهیر شوروی به سازمان ملل پیوست و جایگزین دولت ناسیونالیست چیانگ کای-شک شد که در بحبوحه جنگ داخلی ۱۹۴۹ میلادی به جزیره تایوان فرار کرد. “جمهوری چین” چیانگ که اکنون به تایوان معروف است، جزو بنیان‌گذاران سازمان ملل و یکی از اعضای دائم شورای امنیت بود اما از آن زمان به بعد توسط سازمان ملل و گروه‌های مرتبط همچون سازمان بهداشت جهانی اخراج شد.

وانگ یی گفت:‌ چین در ۲۹ عملیات حفاظت از صلح سابق و کنونی مشارکت داشته است و بیش از ۸۰ هزار پرسنل برای این امر اختصاص داده که از این تعداد ۲۴ تن در ضمن خدمت و استقرار کشته شده‌اند.

چین بزرگ‌ترین ارتش جهان با بیش از دو میلیون عضو را دارد و ۶۰۰ هزار نیروی پلیس شبه‌نظامی دارد. دومین بودجه نظامی بزرگ جهان پس از آمریکا به چین اجازه می‌دهد تا نیروهایش را توسعه دهد و به تعداد جنگنده‌های پیشرفته‌اش بیفزاید و سومین ناو هواپیمابر هم در دست تکمیل است.

وانگ یی تاکید کرد: چین به مسئولیت‌هایش برای حفظ صلح جهان عمل کرده است. طی ۵۰ سال گذشته، چین از عدالت، حفظ برابری و مخالفت با نفوذ در امور داخلی دیگر کشورها، سیاست‌های قدرت و هژمونی طرفداری کرده است.

وی همچنین افزود: چین به عنوان رئیس چرخشی شورای امنیت، در کمک به پایان دادن به درگیری‌های اخیر میان اسرائیل و غزه فعال بوده و پنج جلسه برای میانجی‌گری صلح برگزار کرد و از تمامی طرفین خواست تا کاملا به توافق آتش‌بس پایبند باشند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.