چند شغله بودن مدیران نشریات آفت بزرگ مطبوعات اردبیل

حیدر محمدیان اردی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: شاید جذب مخاطب تأمین‌کننده هزینه تداوم چاپ نشریات است که با تأسف در این‌همه سال تریبون واقعی در دست مخاطب نبوده و خوانندگان با سلایق متنوع آنچه را که دنبالش بودند در مطبوعات محلی اردبیل نیافته‌اند.

وی تشریح کرد: از دیگر مشکلات مطبوعات محلی اردبیل در طول تاریخ مطبوعات نبود قشر متخصص روزنامه‌نگار و خبرنگار دائمی است که صاحبان جراید نه آن سرمایه را داشتند که این افراد را تربیت کنند و نه استخدام آن هیئت تحریریه‌ای که معیشت زندگی خود را با کار در آن تأمین کنند و در نتیجه مطبوعات روی پای خود بایستند.

محمدیان ادامه داد: در شرایطی که برخی نشریات باکمال تأسف تمام کادرشان از مدیریت تا خبر و کادر فنی به دو یا سه نفر نمی‌رسد چه انتظاراتی باید داشت و به‌مثابه این بیت شعر«هر دم از این باغ بری می‌رسد، تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد» بنابراین روزی نشریه‌ای با شعارهای دهان‌پرکن  در آسمان این استان می‌درخشد و روزی دیگر نشریه‌ای با هزاران گلایه چراغ عمرش رو به افول می‌گذارد.

پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات تشریح کرد: موضوع دیگر که متأسفانه نباید از آن چشم پوشید، خروجی دانشکده‌های خبری بود که به وجود آمد و بااینکه خبرنگاران تحصیل‌کرده برای دریافت مدرک آموزش دیدند اما بسیاری از آن‌ها هم به سیل دانش‌آموختگان بیکار پیوستند و عملاً شرایطی مهیا نشد که ایده‌های جدیدی برای شکوفایی مطبوعات محلی بیافرینند.

دلیل کاهش تیراژ مطبوعات

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سیر تاریخی، آسیب‌های پیش روی مطبوعات مکتوب اردبیل را در چه چیزی می‌دانید، گفت: باید در اول کار موضوع را جهانی دید و سپس وارد مقوله محلی شد در کشور ۱۲۰ میلیونی ژاپن روزنامه‌هایی با تیراژ ۱۵ میلیون در روز منتشر می‌شود و در قبال آن روزنامه‌های ۱۵۰ ساله در اروپا و آمریکا مقابل شبکه‌های جدید اجتماعی و خبری زانوزده و از چاپ نشریات کاغذی دوری می‌کنند.

وی اضافه کرد: این دو نمونه به حتم خود جای تأمل و بحث کارشناسی دارد و ما نباید خود را جدای از دنیای مطبوعات فرض کنیم و این اندیشه را در ذهن داشته باشیم که دلیل اصلی کاهش تیراژ یا توقف چاپ مطبوعات کاغذی در جهان چیست؟

به گفته محمدیان، با هوچیگری، سوداگری و نشر خبرهای زاویه‌دار شاید در مقطعی چند شماره برخی نشریات گاه به تیراژ ۱۰ هزار نسخه هم رسیده باشند، ولی تداوم آن به بن‌بست رسیده و چه‌بسا بعد مدت کوتاهی عمر این نشریات به پایان رسیده است و درد بزرگی که سال‌هاست برخی مطبوعات محلی اردبیل با آن دست‌به‌گریبان هستند تیراژ غیرواقعی نشریاتی است که گاه حتی به زیر ۵۰ نسخه هم می‌رسد.

پژوهشگر حوزه چاپ و مطبوعات بابیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی کشور که همه مطبوعات با گرانی کاغذ و مشکلات مالی گریبان گیر است، مطبوعات محلی اردبیل هم از این قضیه مستثنی نیستند، افزود: آفت بزرگ مطبوعات محلی حاضر، چندشغله بودن مدیران نشریات محلی است، به بیان راحت یعنی حضور مدیری درصحنه مدیریت مطبوعات و هم‌زمان اشتغال در یک پست اداری بزرگ‌ترین ضربه را به مطبوعات وارد ساخته است.

دغدغه ای بنام تامین آگهی

به گفته محمدیان،  در حقیقت مشغله‌های کاری مدیران مطبوعات محلی باعث شده تا مطبوعات دنبال سوژه خاص و مخاطب پسند نباشند و دغدغه مدیران مطبوعات محلی جذب آگهی دولتی و نشر یک شماره نشریه است، حال چه زمانی این آگهی تکمیل خواهد شد، آن موقع روزنامه منتشر خواهد شد و دراین‌بین نشریات محلی آن جایگاه مخاطبان مردمی خود را ازدست‌داده و صاحبان حرفه‌های مختلف چندان رغبتی به آگهی در مطبوعات ندارند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی با ارائه مطالب متنوع در کوتاه‌ترین زمان، بزرگ‌ترین مانع را بر سر مطبوعات محلی ایجاد کرده ‌است که در این شرایط بهترین گزینه برای ادامه فعالیت مطبوعات محلی، علاوه بر فعالیت در چاپ مداوم نشریه، حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی، بهره‌گیری از هیئت تحریریه و خبرنگاران صادق است که در این دوران گذر از مطبوعات کاغذی به دنیای دیجیتال که مطمئناً از تعداد مطبوعات کاغذی در دهه‌های آینده کم خواهد شد، ادامه کار در سال‌های آتی برای آن‌ها میسور شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.