امسال نیشابور میزبان دانشجویان رشته پزشکی خواهد بود

علیرضا قامتی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما عنوان کرد: چند سالی است که دانشکده علوم پزشکی در نیشابور ایجاد شده‌ و راه‌اندازی رشته پزشکی یکی از مطالبات جدی و به‌ حق مردم نیشابور در سال‌های اخیر بوده‌ است.

وی اظهار کرد: شهرستان نیشابور نسبت به بسیاری از شهرستان‌های دیگر از لحاظ برخورداری از شاخصه‌های لازم که مدنظر وزرات بهداشت است، وضعیت مطلوب‌تری داشته اما به دلیل تغییر بخش‌نامه‌ها و مقررات، راه‌اندازی و پذیرش دانشجوی پزشکی در آن با یک سری محدودیت‌هایی دنبال می‌شد.

قامتی افزود: بعد از پیگیری‌های زیادی که مجموعه مدیریتی شهرستان در زمینه ایجاد رشته پزشکی داشت، در ملاقاتی که اردیبهشت ماه سال جاری با وزیر بهداشت داشتیم، این مطالبه مردم مطرح شد و پیرو این ملاقات دکتر نمکی، وزیر بهداشت، در سفری که ۲۸ اردیبهشت ماه به نیشابور داشت، در جلسه رسمی اعلام کرد که کد رشته پزشکی برای نیشابور، سال جاری در دفترچه انتخاب رشته کنکور منظور خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از سفر وزیر بهداشت به نیشابور نیز پیگیری‌هایی انجام شد و خوشبختانه روز گذشته، ۱۳ خرداد ماه، رسما ابلاغ شد که سال جاری رشته پزشکی در دفترچه انتخاب رشته کنکور برای این شهرستان منظور خواهد شد. این به معنای این است که به زودی دانشکده پزشکی در نیشابور ایجاد می‌شود.

قامتی با بیان این که ایجاد رشته پزشکی به لحاظ ارتقای علمی و فرهنگی برای شهرستان حائز اهمیت است، گفت: اعضای هیات علمی متناسب با راه‌اندازی این رشته باید در شهرستان حضور پیدا کرده و مستقر شوند که این موضوع هم در حوزه درمان و هم در دانشکده علوم پزشکی و دانشکده‌های دیگر اثرگذار خواهد بود؛ به طوری که یکی از ابعاد مهم آن تقویت بنیه علمی در حوزه منابع انسانی است.

وی با اشاره به اینکه میانگین قبولی دانش‌آموزان نیشابوری در رشته‌های پزشکی و رشته‌های مرتبط با آن در سال تقریبا ۸۰ تا ۱۰۰ نفر است، ادامه داد: یکی از تأثیرات مثبت دیگر ایجاد رشته پزشکی در نیشابور فراهم کردن زمینه تحصیل برای دانشجویانی است که توانایی علمی بالایی دارند اما ممکن است تمکن مالی کمتری داشته‌ باشند؛ بنابراین با ایجاد رشته پزشکی در شهرستان، دانشجویان برای تحصیل در رشته پزشکی و یا رشته‌های مرتبط مجبور نخواهند بود به سایر شهرها مراجعه کنند که این امر به خصوص برای خانواده‌هایی که تمکن مالی محدودتری دارند، بسیار حائز اهمیت است.

فرماندار نیشابور گفت: راه‌اندازی رشته پزشکی به لحاظ ارتباط رشته علوم پزشکی با سایر رشته‌ها، همچنین ایجاد ارتباط با دستگاه‌های اجرایی که با رشته پزشکی مرتبط است، از جمله در حوزه گیاهان دارویی و خیلی از موارد دیگری که نیازمند اقدامات پژوهشی است، تاثیرگذار خواهد بود و قطعا حضور دانشجویان رشته پزشکی در ارتباط با رشد این مجموعه‌ها می‌تواند خیلی موثر باشد.

قامتی افزود: تأثیرات مهم علمی ایجاد رشته پزشکی به علاوه تغییراتی که به واسطه ایجاد این رشته در زمینه فرهنگ عمومی ایجاد خواهد شد مثل تأثیرات مثبت بسیاری از رشته‌های دیگری که قبلا داشته‌ایم، در نهایت منجر به رشد اقتصاد شهری شده و تأثیراتش را خواهیم‌ دید.

وی با اشاره به یکی دیگر از مطالبات مردم نیشابور مبنی بر تبدیل دانشکده علوم پزشکی نیشابور به دانشگاه خاطرنشان کرد: اعتقاد و باور ما این است که در چارچوب قانون حرکت کنیم و همین موضوع باعث می‌شود که مطالبه ما به‌ حق باشد.

وی تصریح کرد: از ضرورت‌ها و پیش‌نیازهای ایجاد دانشگاه، وجود تعدادی از دانشکده‌هاست و پیش‌نیاز دانشگاه علوم پزشکی نیز ایجاد دانشکده پزشکی است که در حال حاضر راه‌اندازی آن محقق شده و قطعا با ابلاغ رسمی ایجاد رشته پزشکی و به دنبال آن، ایجاد دانشکده پزشکی در نیشابور زمینه تبدیل دانشکده علوم پزشکی به دانشگاه تسریع خواهد شد.

دانشکده علوم پزشکی نیشابور در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده و در حال حاضر ۹۴۲ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.