عقلانیت و اعتدال دو شاخصه اصلی ادیان است

به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سازمان
فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر
ابراهیمی‌ترکمان
، در وبینار «بررسی ۲۵ سال گفت‌وگو
و همکاری مشترک، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده» که به مناسبت
بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد آغاز گفت‌وگوهای مرکز گفت‌وگوی
ادیان و فرهنگ‌ها و شورای جهانی کلیساها، برگزار شد، گفت: در
ابتدا مایلم از مرحوم حضرت آیت‌الله تسخیری(ره) یاد کنم که یکی از
پایه‌گذاران این گفت‌وگوها بوده‌اند. گفت‌وگوهایی که خوشبختانه
امروزه شاهد اثرگذاری و توسعه آن بخصوص در زمینه همکاری و همدلی
پیروان ادیان هستیم.
 

عقلانیت و اعتدال دو شاخصه اصلی ادیان است
ابراهیمی‌ترکمان افزود: افراط گرایی دینی و نقطه مقابل آن یعنی بی
اجر و ارزش کردن ادیان و تاختن به مقدسات دینی، حمله به اماکن
مذهبی و نفرت پراکنی که متاسفانه امروز در برخی کشورها به ویژه
فرانسه شاهد آن هستیم هر دو تیغه یک قیچی هستند و سعی در محو کامل
دین این موهبت الهی دارند که بشر را از گمراهی می‌رهاند.
خوشبختانه دو شاخصه‌ اصلی یعنی عقلانیت و اعتدال، پیروان راستین
ادیان را از افتادن در ورطه‌ افراط‌ و تفریط نگاه داشته است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو را عنصر مهمی برای به
کارگیری عقلانیت و دوری از خشونت دانست و تأکید کرد: ما از
گفت‌وگو با شما در سال‌های گذشته استقبال کرده‌ایم و معتقدیم
برای هر دوی ما مفید بوده است و اکنون پس از گذر از دوران گذشته
امیدوارم برای آینده، گفت وگوها را هدفمندتر از گذشته، پیش
ببریم.
وی تأکید کرد: گفت وگوهایی برای یافتن راه حل رفع بحران‌ها و
مشکلات پیش‌روی بشریت می‌تواند چشم‌انداز تأثیرگذاری را ترسیم
کند. چشم‌اندازی که بشر را به صلح نزدیک‌تر می‌کند و دشمنی و
عداوات را در میان بشریت به انزوا بکشاند؛ این روز را دور
نمی‌بینم و به الطاف خداوندی امیدوارم. دست دوستی و مودت و همکاری
ما همواره به سوی دوستانمان دراز است.


دینی که به عقلاینت دعوت می‌کند، ابتدا راه خشونت را
می‌بندد

وی جوهر اصلی ادیان الهی را دعوت به خداپرستی دانست و گفت: این
دعوت دارای دو شرط اساسی است. یکی باور قلبی و دیگری ظهور آثار
خداپرستی در عمل یک فرد مؤمن. امروز مشکل اساسی در میان دین
باوران، تبدیل باورها و اعتقادات به عمل است. بد عملی یا بی‌عملی،
هر دو می‌تواند دین را در حّد حفظ ظاهر تنزل دهد.
ابراهیمی‌ترکمان اضافه کرد: توصیه‌های معنوی و اخلاقی در ادیان
برای همین است که انسان‌های باورمند مسیر رو به تکامل را طی کنند.
در این جوهر اصلی، هیچ اختلافی بین اسلام و مسیحیت نیست و این
پایه اشتراکات است و به قدری استحکام دارد که می‌تواند تفاوت‌های
جزئی را در درون خود هضم کند.
وی در ادامه مطرح کرد: افراط گرایی و گرایش به خشونت به معنی
حذف دیگران، هیچگاه در دین اسلام و مسیحیت پذیرفته نشده است. زیرا
دینی که به عقلاینت دعوت می‌کند ابتدا راه خشونت را می‌بندد، چه
آنکه خشونت زمانی پدید می‌آید که عقلانیت کنار رود.

نمونه بارز این همدلی را می‌توان در پاسخ مثبت رهبران دینی جهان
به نامه اینجانب مشاهده کرد. نامه جنابعالی به عنوان دبیر کل
اجرایی شورای جهانی کلیساها و دیگر نهادهای مسیحی هم راستا به
رییس جمهور آمریکا در دفاع از مردم ایران و مخالفت با تحریم‌های
نامشروع و ظالمانه از ثمرات این همکاری است که مجددا تشکر و
قدردانی خود را ابراز می‌دارم.

وی از تهیه سند مشترک شورای جهانی کلیساها و شورای پاپی گفت‌وگوی
ادیان واتیکان با عنوان «خدمت به یک جهان مجروح از طریق همبستگی
بین ادیان: یک دعوت مسیحی برای تامل و عمل در دوران کوید-۱۹ و پس
از آن» ابراز خرسندی کرد و گفت: شباهت‌های بسیار زیادی در این سند
با آموزه‌های اسلامی یافتم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بیست و پنج سال و
در خلال ۹ دور گفتگوهای به عمل آمده موفقیت‌های زیادی حاصل شده
است. در این مدت نسبتا طولانی بنایی با شکوه و مستحکم برپا گشته
که پایه‌های آن بر اعتماد به یکدیگر، اشتراکات وسیع، اراده طرفین
بر توسعه شناخت متقابل و همچنین همکاری در زمینه‌های مختلف استوار
شده است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ما نیز
معتقدیم پیمودن این راه آسان نبوده و اصولا امر گفت وگو متکی
به آداب و اخلاقی است. باور دینی ما خوب شنیدن را موجب بشارت
پروردگار و پرسش نیکو را نیمی از دانش دانسته است.
در بخش پایانی این وبینار بین‌المللی، تقدیرنامه مشترک صاحب نظران
و اندیشمندانی که در این ۲۵ سال در برگزاری و اجرای این
گفت‌وگوها مشارکت داشته‌اند، به امضای رییس سازمان فرهنگ و
ارتباطات اسلامی و دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها رسید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.