سرایت‌پذیری کرونای دلتا حدود ۷۰ برابر بیش‌تر از نوع آلفا است

مجید شیرانی ۱۵ تیرماه در جلسه مدیریت بیماری کرونا در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه زمزمه‌های افزایش شیوع بیماری کرونا در استان شنیده می‌شود، اظهار کرد: موجود جدید کرونا با فاصله کمی از موج قبلی در کشور آغاز شد، برخی از متخصصان اپیدمیولوژی معتقدند که موج چهارم کرونا هنوز به پایان نرسیده و سویه‌های جدید عامل افزایش موارد ابتلا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه در موج چهارم بیماری کرونا با سویه آلفا یا همان کرونای انگلیسی مواجه بودیم، افزود: در این موج تعداد موارد بستری در یک روز به ۷۰۰ نفر رسید و حدود ۲۵۰ بیمار نیازمند بستری نیز، خدمات سرپایی دریافت می‌کردند.

وی با تاکید بر اینکه میزان سرایت‌پذیری کرونای دلتا حدود ۶۰ الی ۷۰ برابر بیش‌تر از کرونای آلفا و ۱۲ برابر بیش‌تر از کرونای ووهان اسـت، گفت: کرونای نوع دلتا بیش‌تر جوانان و نوجوانان را درگیر می‌کند، اما میزان مرگ و میر در این نوع جهش ویروس نسبت به سایر جهش‌ها تفاوت چشمگیری ندارد.

شیرانی خاطرنشان کرد: تب، آبریزش بینی و گلو درد از علائم شایع کرونای دلتا است، شیوع این ویروس در استان‌های جنوبی کشور آغاز شد و در حال سرایت به سایر استان‌ها است، حتی افرادی که واکسینه شده‌اند نیز امکان ابتلا به کرونای دلتا را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تاکید کرد: اگر رعایت پروتکل‌های بعداشتی در بین مردم جدی گرفته نشود، هفته‌های متمادی برای پشت سر گذاشتن موج پنجم کرونا زمان لازم است و این مسئله باعث فرسایشی شدن موضوع مبارزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه تاکنون تاکنون ۱۴۰ هزار و ۴۲ تست کرونا از افراد مشکوک و مبتلا به بیماری کرونا در استان گرفته شده است، اظهار کرد: از این تعداد پاسخ تست کرونای ۴۸ هزار و ۵۵۳ نفر مثبت اعلام شد و تاکنون ۱۱۵۴ نفر جان خود را بر اثر ابتلا به این ویروس از دست داده‌اند.

شیرانی با بیان اینکه علت ابتلای ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان مبتلا به ویروس کرونا به مراکز درمانی شرکت در مراسمات دورهمی خانوادگی است، عنوان کرد: باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله شست‌وشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی مورد توجه همگان قرار بگیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در پایان یادآور شد: در حال حاضر شهرستان‌های کوهرنگ، بن، سامان، کیار  و خانمیرزا در وضعیت زرد و مابقی شهرستان‌ها نیز در وضعیت نارنجی قرار دارند، ورود و خروج از شهرستان‌های با وضعیت نارنجی  ممنوع است.

۲۰۰۰ دز واکسن در چهارمحال و بختیاری موجود است

در ادامه جلسه سید راشد جزایری- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری حدود ۷۲ درصد است، اظهار کرد: کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها در بحث رعایت فاصله اجتماعی با ۶۰ درصد است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۰ هزار دز واکسن وارد چهارمحال و بختیاری شده است، عنوان کرد: خوشبختانه در مراکز واکسیناسیون تجمیعی در استان نارضایتی و صف‌های طولانی نداشتیم، واکسیناسیون دز دوم افرادی که دچار وقفه در تزریق شده بودند نیز رو به اتمام است.

جزایری افزود: در حال حاضر ۲۰۰۰ دز واکسن سینوفارم و آسترازنکا در چهارمحال و بختیاری موجود است، بلافاصله به اعلام گروه سنی جدید واکسیناسیون گروه ۶۵ سال به بالا آغاز می‌شود.

پایان خبر / تاریخ ما

  

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.