از پوشش ۹۰ درصدی واکسیناسیون دانش‌‎آموزان تا اجرای طرح مکمل یاری در خراسان جنوبی

محمدعلی واقعی، امروز یکشنبه ۲۳ آبان در جمع معاونان اداره کل با اشاره به ضرورت تامین سلامت دانش آموزان مدارس، اظهارکرد: در پیشگیری و کنترل کم خونی فقر آهن نیز صد درص صد دانش آموزان دختر دروه‌های متوسطه اول و دوم استان به میزان بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، وی بیان کرد:  با توجه به اهمیت کم خونی‌های ناشی از فقر آهن و عوارض شایع آن به ویژه در دختران  و کمبود  شدید ویتامین D ، با همکاری واحدهای بهبود تغذیه جامعه و سلامت نوجوانان دانشگاه علوم پزشکی  و اداره آموزش و پرورش خراسان جنوبی، طرح آهن یاری و مکمل یاری با ویتامین  D در  مدارس  مقاطع تحصیلی  اول و دوم متوسطه اجرا می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به توزیع ۱۳۰۰ قرص آهن و ویتامینD بین دانش آموزان دختر و پسر دوره­های اول و دوم متوسطه استان، در طول سال تحصیلی، بیان کرد: کاهش قدرت وظرفیت یادگیری،کاهش تمرکزحواس،اُفت تحصیلی،خستگی زودرس وضعف وسرگیجه،کاهش توان کاری ومقاومت بدن دربرابر بیماری‌ها از جمله مهم ترین عوارض کم خونی و فقر  آهن در دانش آموزان به شمار می‌رود.

دبیر شورای آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه هر هفته یک قرص آهن ۶۰ میلی گرم در مدارس دخترانه و هرماه یک پرل ویتامین D مگادوز ۵۰ هزار واحدی در مدارس دخترانه و پسرانه توزیع می‌شود، تصریح کرد: جهش رشد، از دست دادن خون، مصرف کم انواع گوشت و به ویژه گوشت قرمز، مصرف چای قبل از غذا و یا بلافاصله بعد از غذا و مصرف ناکافی افزایش دهنده های جذب آهن از دیگر عوامل ایجاد کم خونی فقر آهن دردوران بلوغ هستند.

وی، راشیتیسم، نرمی و پوکی استخوان  رااز عوارض کمبود ویتامین D دانست و بیان کرد: طرح مکمل یاری هرساله با هدف پیشگیری از بروز کمبود اهن و ویتامین دی از مهرماه در مدارس دخترانه و پسرانه متوسطه اول و دوم آغاز می شود.

نماینده وزیر آموزش و پرورش در خراسان جنوبی اظهار کرد: دانش آموزان می‌توانند فرهنگ سالم زیستن را در جامعه نهادینه کنند واگر دانش‌آموزان به طور صحیح آموزش سلامت و رفتارهای تغذیه‌ای مناسب را فرا گیرند می‌توانند سایر اعضای خانواده را آموزش داده و باعث ارتقای سواد سلامت جامعه شوند.

واقعی ادامه داد: علاوه بر توزیع قرص بین دانش آموزان، برنامه آموزشی ویژه دانش آموزان، معلمان و مربیان اجرا می‌شود تا همگان با اهداف طرح آشنا و مزیت‌های استفاده از آن را بشناسند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: با تزریق ۶۲ هزار و ۷۷۹ دُز واکسن به دانش آموزان دوره متوسطه استان آمار دانش آموزان واکسینه شده که حداقل یک دُز دریافت کرده‌اند به ۹۰ درصد رسید.

وی با بیان اینکه از این تعداد، ۳۹ هزار و ۲۸۷ دانش آموز هر۲ دُز را دریافت کرده و مابقی یک دُز را تزریق کرده‌اند؛ تصریح کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان آبان ماه بیش از ۹۵ درصد دانش آموزان استان در مقابل بیماری کرونا واکسینه شوند و اکنون تمامی فرهنگیان استان در مقابل ویروس کرونا واکسینه شده‌اند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.