سهم ۲۱ هزار شغلی در گیلان/ مسئولان نگاه تسهیل‌گرانه داشته باشند

یونس رنجکش در جلسه کارگروه اشتغال بندر انزلی که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به موضوعاتی که در بحث اشتغالزایی و پیگیری‌هایی که انجام می دهیم امیدواریم بتوانیم بخشی از مشکلات جامعه در حوزه اشتغال را با پرداخت تسهیلاتی که از منابع مختلف در چارچوب قانون بودجه برای این امر اختصاص داده شده، انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه امسال سهم استانی تسهیلات اشتغال چند برابر سال گذشته است و نیازمند برنامه‌ریزی جامع‌تر و سریع تر برای تحقق تعهد شغلی در محل زمانی باقی مانده هستیم، افزود: سهم استان گیلان با توجه به اعتبارات پیش‌بینی شده بالغ بر ۲۱ هزار شغل است و این مستلزم این است که در زمان باقیمانده شتاب بیشتری برای تحقق برنامه‌ها داشته باشیم.

رنجکش با اشاره به اعتباراتی که در قانون تبصره ۱۶ برای شهرستان بندر انزلی پیش‌بینی شده تصریح کرد: امسال ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای کمیته امداد و بهزیستی انزلی اختصاص داده شده که در مجموع تاکنون بیش از ۴۵ درصد آن جذب شده و نشان می‌دهد نیاز به شتاب بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه در مشاغل خانگی سال گذشته به صورت جدی در زمینه پشتیبان‌ها ورود پیدا کردیم  گفت: بخشی از تسهیلات استانی در حوزه مشاغل برای پشتیبان در نظر گرفته شده زیرا با شناسایی پشتیبان‌های واقعی نگرانی‌هایی در حوزه اشتغال پایدار نخواهیم داشت.

رنجکش افزود: پشتیبان در واقع تکمیل کننده زنجیره تولید تا فروش محصولات است و با ورود پشتیبان‌ها کارآفرینان دغدغه‌ای برای فروش محصولات خود نخواهند داشت و با برگزاری جلسات مشاوره نگرانی‌هایی که بین دو طرف کارآفرین و پشتیبان در این زمینه هست برطرف می‌شود.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری گیلان با اشاره به برخی چالش‌هایی که در زمینه ایجاد اشتغال وجود دارد، گفت: یکی از این موارد تضامین بانکی است. شعب بانکی علی‌رغم اینکه دستورالعمل بانک مرکزی را دارند بعضی مواقع مشاهده شده که سلیقه‌ای عمل کرده و مداخلات فراوانی دارند.

رنجکش تصریح کرد: در حالی که نگاه تسهیگرانه مسئولان در چارچوب قانون می‌تواند این تسهیلات را در اختیار کارآفرینان واقعی که می‌خواهند در این شرایط سخت اقتصادی فعالیت کنند قرار دهد.

مسئولان در حل مشکلات اشتغال ابتکار عمل داشته باشند

سید اسماعیل میرغضنفری، فرماندار شهرستان بندر انزلی نیز، با اشاره به اینکه در شرایط تحریم که الان با آن دست به گریبان هستیم تزریق تسهیلات به بدنه جامعه کار ساده ای نیست، اظهار کرد: تصمیماتی که دولت گرفته توسط مسئولان دستگاه‌های اجرایی باید به خوبی در جامعه نشان داده شود.

وی افزود: هنر ما مسئولین است که مشکلات را حل کنیم و اگر هیچ اقدام، ابتکار عمل و یا تخصصی برای رفع مشکلات نداشته باشیم قطعاً مسئولیت ما به درد نمی‌خورد.

فرماندار شهرستان بندر انزلی با اشاره به اینکه بانک‌ها باید موانع کار را اعلام کنند، تصریح کرد: بسیاری از مشکلات از طریق تعامل با مردم حل می‌شود زیرا بخش بزرگی از مسائل و مشکلات در عدم آگاهی مردم از دریافت تسهیلات است.

میرغضنفری با اشاره به پیگیری مشکلات واحدهای تعطیل و واحدهایی که در تملک بانک‌ها هستند، گفت: باید دلیل این مسئله و نحوه رفع مشکلات با جدیت در دستور کار قرار گیرد و امیدوارم که این جلسات در حد حرف و بحث باقی نماند.

همچنین در این جلسه سمانه حسینی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری بندر انزلی اظهار کرد: در حوزه تسهیلات کرونا در سال جاری ۲۴۸۵ ثبت نامی با تقاضای اشتغال ۳۱۶۵ نفر و مبلغ مورد تقاضا ۲۸ میلیارد و ۱۸۰ میلیون تومان بوده که تا کنون ۹۵ درصد این مبلغ پرداخت شده و مابقی هم در دست اقدام است و مشکل خاصی وجود ندارد.

حسینی با اشاره به اینکه در سامانه رصد طی سال گذشته توانستیم از ۷۰۵ اشتغال تعهد شده ۱۰۲۲ مورد در شهرستان انجام دهیم یعنی عملکردمان ۱۴۵ درصد بود، تصریح کرد: در سال جاری از اشتغال تعهد شده که ۷۳۵ نفر بود تا کنون ۵۳۲ مورد معادل ۷۲ درصد ایجاد شده و مابقی نیز در دست انجام است مشکلی که وجود دارد در حوزه بانک هاست یعنی هنوز تخصیصی که برای شهرستان باید باشد نیامده در حالی که پرونده ها آماده هستند و نیاز به تخصیص اعتبار دارند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.