درخواست سازمان ملل و آمریکا برای خویشتنداری آذربایجان و ارمنستان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، درگیری‌های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه‌شنبه (۲۵ آبان) شدت گرفت و هر دو طرف یکدیگر را به شروع حمله نظامی متهم کردند.

در پی بالا گرفتن این درگیری‌ها، سازمان ملل خواستار خویشتنداری دو کشور شد و بر لزوم توقف تنش‌های نظامی تأکید کرد.

«فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که این درگیری‌ها هر چه زودتر متوقف شود و دو طرف وارد فاز گفت‌وگو شوند.

به نوشته الشرق الاوسط، فرحان حق تصریح کرد: «ما با نگرانی گزارش های مربوط به خشونت‌ها در مرز دو کشو را دنبال می کنیم و باید صحت این گزارش‌ها بسنجیم».

وی افزود: «ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که خویشتن‌دار باشند، و طبق بیانیه‌های سه‌جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و ۱۱ ژانویه سال جاری عمل کنند و همه نگرانی‌ها را از طریق راه‌های صلح‌آمیز و گفت‌وگو حل کنند. ما می‌خواهیم از بازگشت به تنش جلوگیری کنیم».

همزمان، وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با همتایان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در خصوص شرایط در مرز دو کشور به گفت‌وگو پرداخت که به نظر مثمر الثمر واقع شده است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه جدیدی اظهار کرد: در نتیجه مذاکرات تلفنی سرگئی شویگو، وزیر دفاع با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی دو طرف تصمیم گرفتند تدابیری در جهت گسترش ثبات اوضاع لحاظ کنند.

درهمین راستا، ایالات متحده از آذربایجان و ارمنستان خواست فوراً جنگ را متوقف کرده و گفتگوها را برای حل و فصل اختلافات در منطقه مورد مناقشه قره باغ، در شرایطی که درگیری‌های مجدد بین دو طرف آغاز شده، از سر بگیرند.

سخنگوی کاخ سفید گفت: ما گزارش‌های نگران‌کننده‌ای را از درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان دریافت کرده‌ایم و از ارمنستان و آذربایجان می‌خواهیم که فوراً جنگ را متوقف کرده و مذاکرات اساسی را تحت نظارت روسای مشترک گروه مینسک برای یافتن راه‌حل‌های جامع  درخصوص مسائل مربوط به یا ناشی از مناقشه قره باغ از سر بگیرند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.