مشکلات اقتصادی سد راه تولید شبه اندام های بدن در آزمایشگاه

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان گفت: تاکنون شبه اندامهای کبدی، قلبی، اندومترویوز و مغزی برای مطالعات دارویی و بررسی بیماریها تولید شده که به دلیل مشکلات اقتصادی این مطالعات به حداقل رسیده است.

دکتر پروانه افشاریان در گفتگو با تاریخ ما با بیان اینکه یکی از پروژه هایی که در این پژوهشگاه اجرایی می شود، پروژه ارگانوئید یا تولید شبه اندام های مغز است، گفت: این پروژه خاتمه یافته اما تعدادی پروژه های تکمیلی با این طرح در حال انجام هستند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به ارگانوئیدهایی که تاکنون توسط محققان پژوهشگاه رویان به تولید رسیده، افزود: شبه اندام های کبدی، قلبی و اندومترویوز نیز علاوه بر شبه اندام مغز در پژوهشکده سلول های بنیادی این پژوهشگاه تولید شده است.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از ارگانوئیدها می توان تحقیقاتی در زمینه تکوین هر یک از شبه اندامها در دوران جنینی انجام داد؛ همچنین مطالعه بیماریهای لاعلاج مربوط به هر یک از شبه اندامهای مغزی، کبدی و … نیز با استفاده از شبه اندام ها امکان پذیر خواهد شد، گفت: این شبه اندام ها مشابه اندام های بدن انسان هستند که در ابعاد کوچک و مینیاتوری و در محیط آزمایشگاه تولید شده اند.

افشاریان گفت: برای اینکه با استفاده از سلولهای بنیادی بتوانیم سلول بالغ تری از سلول مورد نظرمان تهیه کنیم مضاف بر اینکه مدلی برای توسعه داروسازی داشته باشیم این تحقیقات را به نتیجه رسانده ایم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان با تاکید بر اینکه همچنین استفاده از این ارگانوئیدها برای پزشکی بازساختی و نظایر آن نیز از دیگر کاربردهای ارگانوئیدها هستند، گفت: در خصوص ارگانوئید مغز نیز می توان گفت کاربرد وسیعی دارد و در این خصوص کتابی نگاشته شده است؛ حدس ما این است که برای شناخت بعضی بیماریها مانند اتیسم، پارکینسون، الزایمر، میکروسفالی، تاثیر ویروسها در روند تکوین مغز مانند زیکا، تاثیر کووید بر مغز، تاثیر مواد الکلی و مواد مخدر روی مغز، مطالعه علوم شناختی و…از مینی برین ها می توان بهره برد.

وی با بیان اینکه روند رشد مغز در زمانی که جنین شکل می گیرد نیز از جمله موارد کاربرد این پروژه است، گفت: در واقع برای بررسی بخش هایی که از نظر عملکرد مغز برای ما ناشناخته هستند می توانیم از شبه اندامهای مغزی کمک بگیریم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه رویان در خصوص شبه اندام پانکراس گفت: اکنون در خصوص بررسی دیابت و سرطان تحقیقاتی روی پانکراس تولید شده در آزمایشگاه در حال انجام است.

افشاریان اضافه کرد: با توجه به تجربه ای که داریم روی تحقیقاتی متمرکز شده ایم که به آن نیاز داشتیم اما به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ارز تقریبا این مطالعات شبه اندام ها را به حداقل رساندیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.