تظاهرات در سودان برای بازگشت حکومت مدنی/درخواست برای تحقیقات بین المللی درباره خشونت‌های اخیر

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، به گفته شاهدان عینی و فیلم هایی که در فضای مجازی منتشر شده است، تظاهرکنندگان در خارطوم پس از نماز جمعه دست به تظاهرات زدند.

۲۵ اکتبر ارتش سودان وضعیت فوق العاده اعلام کرده و شورای حاکمیت و دولت انتقالی را منحل و استانداران را برکنار و وزیران و مسوولان را بازداشت کرد. مردم هم ضمن تظاهرات خواستار بازگشت دولت انتقالی شدند.

دیده بان حقوق بشر اروپا- مدیترانه بابت اظهارات خالد مهدی ابراهیم، مدیرکل نیروهای پلیس سودان درباره رفتار نیروهای امنیتی در تظاهرات ۱۷ نوامبر ابراز نگرانی کرد و گفت، اطلاعات غلطی که وی داد در چارچوب سیاست جعل حقایقی است که ارتش سودان از ۲۵ اکتبر در پیش گرفته است.

مهدی ابراهیم در نشست خبری گفته بود که پلیس از اسلحه استفاده نکرده است بلکه از تجهیزات مجاز قانونی مثل گاز اشک آور استفاده کرده و تحقیقات برای شناسایی فرد تیرانداز در حال انجام است.

این نهاد حقوق بشری تاکید دارد که طبق گزارش شاهدان و وجود دهها فیلم ویدئویی بدون شک تنها نیروهای ارتش به سمت معترضان تیراندازی کرده اند که در اثر آن از ابتدای اعتراضات ۳۹ تن کشته شدند. این انکار از سوی مدیرکل پلیس سودان از طرفی موجب تحریف حقایق شده و از طرفی این نگرانی را موجب می شود که نیروهای امنیتی سودان همچنان قصد دارند به استفاده از زور علیه معترضان ادامه دهند.

پیش از این گروه های اعلام آزادی و تغییر سودان با اشاره به کشتار تظاهرکنندگان، مقامات کشورشان را به ارتکاب نقض هایی علیه تظاهرکنندگان متهم کردند نقض هایی که در حد جنایت های کشتار جمعی و جنایت های ضد انسانی است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.