استقبال گسترده بین المللی و منطقه‌ای از توافق سیاسی در سودان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از عربی ۲۱، کشورهای تروئیکا (نروژ، انگلیس و آمریکا)، اتحادیه اروپا، سوئیس و کانادا با صدور بیانیه مشترکی از توافق سیاسی که میان عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و رهبر کودتا و عبدالله حمدوک، نخست وزیر برکنار شده این کشور حاصل شد، استقبال کردند.

کشورهای مذکور ضمن استقبال از بازگشت مجدد حمدوک به پست نخست وزیری در دولت انتقالی افزودند، تعهد مجدد به سند قانون اساسی سال ۲۰۱۹ به عنوان مرجعیت اصلی جهت تکمیل دوره انتقالی و نیز آزادی حمدوک مایه خوشوقتی است و باید تمامی بازداشتی های سیاسی در سراسر سودان نیز فورا آزاد شوند.

در این بیانیه آمده است که تمامی این اقدامات، گام های اولیه برای بازگشت مجدد به دوره انتقالی، نظام قانون اساسی و حاکمیت قانون در سودان است.

کشورهای مذکور در بیانیه خود با ملت سودان و روند انتقالی موفقیت آمیز که به سودان آزاد، دموکراتیک، عادلانه و مسالمت آمیز منتهی می شود، ابراز همبستگی کردند. این کشورها تاکید کردند که باید اقدامات بعدی با یک رویکرد جامع و مشورتی واقعی پیرامون تاسیس نهادهای انتقالی در راستای پاسخگویی به مطالبات مردم باشد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم ضمن استقبال از این توافق، به مقامات خارطوم نسبت به استفاده از زور بیش از حد علیه معترضان هشدار داد.

وی در توییتی نوشت، از گزارش ها درمورد اینکه مذاکرات در خارطوم به آزادی بازداشتی های سیاسی، بازگشت حمدوک به پست خود، لغو وضعیت فوق العاده و از سرگیری هماهنگی ها منجر خواهد شد، استقبال می کند و از نیروهای امنیتی سودان می خواهد از استفاده از زور علیه معترضان پرهیز کنند.

سازمان ملل، هیئت توسعه در شرق آفریقا (ایگاد) و کشورهای عربی نیز از امضای توافقنامه سیاسی میان فرمانده ارتش سودان و نخست وزیر دولت انتقالی این کشور با هدف پایان دادن به بحران خارطوم استقبال کردند.

دفتر سازمان ملل برای پشتیبانی از مرحله انتقالی در سودان موسوم به «یونیتامس» از این توافق برای حل بحران قانون اساسی و سیاسی که ثبات کشور را تهدید می کرد، استقبال کرد.

این نهاد اعلام کرد، طرفین در دولت انتقالی نیاز خواهند داشت مسائل موجود را ضمن احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون حل کنند تا بتوانند دوره انتقالی را تکمیل کنند.

دبیرکل هیئت ایگاد نیز ضمن استقبال از این توافق ابراز امیدواری کرد که این توافق سیاسی به تشکیل دولت فراگیر منجر شود.

واکنش‌های عربی

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب هم از این بیانیه سیاسی استقبال کرده و گفت، این توافق حاصل تلاش های فشرده سودان برای برون از بحران، موفقیت دوره انتقالی و در نهایت برگزاری انتخابات است.

مصر هم ضمن استقبال از این توافق، درایت و مسؤولیتی که طرف‌های سودانی در دستیابی به توافق حول موفقیت دوره گذار نشان دادند که در جهت خدمت به منافع عالی سودان است،‌ تقدیر کرد.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد، قاهره امیدوار است که این اقدام موجب برقراری ثبات پایدار در سودان شده و درهای توسعه و رفاه را برای ملت این کشور باز کند.

وزارت‌های خارجه کویت، بحرین و امارات هم از این توافق سیاسی استقبال و اعلام کردند، همواره از اقداماتی که موجب حفظ امنیت و ثبات شده و منافع ملت سودان را محقق می کند، حمایت می کنند.

وزارت خارجه امارات ابراز امیدواری کرد که این توافق موجب موفقیت گروه های سودانی در تکمیل مرحله انتقالی باشد و به تقویت ثبات و شکوفایی سودان کمک کند.

این وزارتخانه اعلام کرد، امارات اطمینان دارد که ملت سودان می توانند در سایه حاکمیت قانون اساسی و سیاسی بر دوره انتقالی، این دوره را پشت سر بگذارند.

این وزارتخانه در راستای حمایت از روابط مستحکم میان ابوظبی و خارطوم خواستار گسترش چشم اندازهای همکاری با سودان و کمک به پیشرفت آن در همه زمینه ها شد.

عبدالفتاح البرهان و نخست‌وزیر برکنار شده سودان روز یکشنبه توافقنامه‌ای ۱۴ بندی را امضا کردند که یکی از بندها مربوط به بازگشت حمدوک به پست خود است. همچنین در این توافق قید شده است که سند قانون اساسی سال ۲۰۱۹ به عنوان مرجعیت اصلی جهت تکمیل دوره انتقالی لحاظ می شود، لزوم اصلاح این سند با توافق خواهد بود به طوریکه مشارکت سیاسی فراگیر برای تمام اقشار جامعه به جز حزب ملی منحل شده محقق شود، همه زندانیان سیاسی آزاد و ارتش ملی یکپارچه ایجاد شود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.