فجر می‌تواند برای سپاهان خطرناک باشد

محمد یاوری در گفت وگو با خبرگزاری تاریخ ما، در خصوص بازی هفته گذشته سپاهان در مقابل تراکتور، اظهارکرد: تقریبا تمام حریفان سپاهان یک روش معینی را مقابل این تیم اجرا می کنند که باعث شده مشکلاتی برای سپاهان ایجاد شود، تیمی که به سرعت توپ را به کناره‌ها می‌برد و در زمان گرفتن توپ از کناره ها اقدام می کند.

تنوع تاکتیکی سپاهان

وی افزود: تیم هایی که تا به حال با سپاهان بازی کردند به غیر از تیم نفت مسجد سلیمان بقیه با این روش با سپاهان بازی کردند و با گذاشتن ۳ مدافع میانی و متمرکز و دو پیستون دفاعی تغییر سیستم دادند و توانستند کناره های سپاهان را ببندند.

وی با اشاره به تغییرات سیستمی سپاهان گفت: سپاهان مدتی که بازیها به تعویق افتاد در به کارگیری مهاجم هدف کار کرده و در نیمه اول بازی با تراکتور مشاهده کردیم تمام تلاش و سعی آنها این بود که این تنوع تاکتیک را نشان دهد و تراکتور را فریب بدهد و به جای اینکه از کناره‌ها استفاده کند از مهاجم هدف در مواقعی که به حمله تبدیل می شود، استفاده کند که خوب و کارساز بود.

این پیشکسوت فوتبال اضافه کرد: مشکلی که در خصوص سپاهان به ویژه در این بازی باید به آن اشاره کنیم این بود که هنوز شهریار مغانلو به آن سرعت لازمی که بتواند با سرعت سپاهان در حمله همخوانی داشته باشد، نرسیده است. در اکثر توپ‌های ارسالی شهریار یا دیر می رسید و یا اصلا به توپ نمی رسید. سپاهان در حمله بسیار سریع عمل می کند و بنابراین مهاجم هدفی دارد که باید منطبق با این سرعت باشد و تنها ایرادی که می توان به شهریار مغانلو گرفت این مسئله است.

وی افزود: این مشکلی بود که در نیمه اول سپاهان با آن به شدت روبرو بود؛ اگر این اتفاق رخ نمی داد ممکن بود سپاهان به گل برسد. با توجه به نوع فوتبال تراکتور در نیمه نخست صرفا به فکر گل نخوردن از سپاهان بود و در اندیشه گل زدن نبود؛ چرا که با ۹ نفر و دروازه بان خود دفاع می کردند و بابایی را در زمین حریف برای توپ هایی که در قطر ارسال می کردند، نگه داشته بودند تا بتواند با دور زدن دانیال اسماعیلی فر به دروازه برسد که در نهایت توانستند یک اخطار از دانیال بگیرند که این اخطار نیز بی مورد بود؛ چرا که دو مدافع دیگر حضور داشتند و هیچ خطری توپ بابایی برای دروازه سپاهان نداشت که اسماعیلی فر کمی در این زمینه عجله کرد.

یاوری تصریح کرد: تراکتور در نیمه اول هیچ حرفی برای گفتن نداشت و فقط گل نخورد، سپاهان بسیار هوشمندانه بازی را شروع کرد و با برنامه بود و در نیمه اول با تاکتیک خاصی بازی کرد و می توانست با این تنوع تاکتیک به برتری برسد، در این بازی نوع تاکتیک و حمله سپاهان برخلاف بازی‌های قبلی این تیم که به آن انتقاد می شد، قابل پیش بینی نبود.

وی با اشاره به اینکه سپاهان بارها به شش قدم دروزاه حریف رسید اما نتوانست به گل برسد اظهارکرد: تراکتور هیچ تفکری برای حمله نداشت و گویا مدتها در نصف زمین تمرین کرده بود، موضوعی که در نیمه نخست آن را مشاهده کردیم، در نیمه دوم اعتماد به نفس آنها تقویت شد و کمی هم سپاهان نگران شد، هر لحظه از بازی که می گذشت سپاهان بیشتر نگران گل نزدن خود می شد و این موجب ایجاد استرس برای تیم سپاهان شد.

وی با اشاره به بازی برخی از بازیکنان سپاهان، خاطرنشان کرد: برخی از بازیکنان سپاهان تاکتیک تیم را فراموش می کنند، بازیکنی تکنیکی و تاکتیکی مثل سروش رفیعی زمانی که در زمین می بیند مهاجم هدفش که سر زن است در بازی نیست، نباید مرتب ارسال‌های بلند داشته باشد که دروازه بان تیم حریف آنها را مهار کند. سپاهان اصلا چنین روشی را ندارد حتی در زمان کی روش استنلی در سپاهان بود، در یک سوم میانی چنین ارسال‌هایی نداشت و همیشه از کناره ها چنین ارسال‌هایی داشتند.

وی ادامه داد: تعجب کردم که در چندین مورد توپ های بلند از سوی سروش رفیعی ارسال شد در حالی که شهریار مغانلو در زمین نبود و مهاجم سرزن هم نداشتیم، شهریار مهاجمی است که بر روی زمین خوب کار می کند؛ اما سروش در لحظات حساس چنین ارسال‌هایی داشت. البته که همه می دانیم سروش تعصب بسیار زیادی نسبت به سپاهان دارد، اما موجب شد فرصت‌های زیادی را از دست دادیم؛ البته این ایراد به سروش رفیعی نیست و تنها به این بازی مربوط می شود، چرا که سروش رفیعی را به عنوان یک مهندس فوتبال در زمین بسیار قبول دارم.

این کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص بازی هفته آینده تیم سپاهان در مقابل فجر سپاسی گفت: با اطلاعی که از سابقه و سبک فوتبال فجر سپاسی داریم و نوع تفکر کلانتری – سرمربی این تیم که از شاگردان مکتب محمود یاوری است، فوتبال سریع با پاسهای زیاد و رسیدن با سرعت به دروازه حریف است. می توان گفت با مقیاس پایین تر همان سبک فوتبال سپاهان را بازی می‌کنند و این بازی را برای سپاهان سخت می کند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد من فجرسپاسی اصلا تیمی نیست که تازه به لیگ برتر آمده و ممکن است ضعیف باشد؛ این تیم بسیار خطرناک است، حتی خطرناک تر از تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال، نتایج آنها را که می بینیم حتی خارج از خانه هم امتیاز گرفته و در فوتبال روی زمین خوب و خطرناک بازی می کند.

وی اظهارکرد: لایه های دفاعی سپاهان در زمان حمله باید آماده باشند و ۴ لحظه مهم فوتبال را در این هفته بیشتر بر روی آن دقت و تمرکز داشته باشند و در زمانی که حمله می کند، برخی عناصر تیم به دفاع هم فکر کنند و دقت داشته باشند؛ چرا که فجرسپاسی تیمی است که می تواند خود را سریع به دروازه حریف برساند و نباید اجازه ساخته شدن بازی را به فجرسپاسی بدهند.

یاوری تاکید کرد: زمانی که شما با دفاع منسجم روبرو می شوید یکی از راه‌های رسیدن می تواند زدن‌های شوت‌های خوب است که خوشبختانه سپاهان بازیکن شوت زن زیاد دارد.

این کارشناس فوتبال با اشاره به نتایج تیم‌ها در هفته گذشته و حساس شدن صدر جدول خاطرنشان کرد: خیلی جالب است در هفته پنجم تیم‌ها به چنین حساسیتی می رسند که نشان می دهد لیگ خوبی داریم، هنوز تیمی نتوانسته همانند دوچرخه سواری که یک مرتبه از گروه جدا می شود و فاصله می گیرد، اقدام کند و این شرایط را برای تیم ها سخت کرده است. با توجه به نتایج هفته گذشته که تساوی یا باخت بوده است، سپاهان همانند دوچرخه سواری که به آن اشاره کردم بهترین فرصت است که از رقبای خود فاصله بگیرد.

وی با انتقاد از سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال تصریح کرد: بحث اجازه ورود تماشاگران است، اگر بحث امتحان کردن بود، چرا به سپاهان که بازی مهمی در برابر تراکتور داشت با وجود امکاناتی که دارد چنین اجازه ای داده نشد، سازمان لیگ می داند اگر سپاهان چنین شانسی داشت به بهترین شکل تمام پروتکل ها را رعایت می کرد، این تفاوت گذاشتن اصلا جالب نیست و شنیدم در خصوص پرسپولیس نیز اجازه تماشاگر داده شده است؛ این تبعیض قائل شدن درست نیست.

مصاف مربیان باهوش  

این پیشکسوت فوتبال در خصوص ذوب آهن نیز گفت: خوشبختانه ذوب آهن با تغییرات مثبتی که در سطح مدیریت باشگاه، هیئت مدیره و کادر فنی و به خصوص سرپرست تیم داشته رو به جلو حرکت می کند،محمود یزدخواستیاشرافیت کامل به تمام زمینه های فنی و اداری فوتبال کشورمان دارد

وی افزود: تارتار نشان داده به عنوان یک مربی باهوش در فوتبال ما بوده است، کسی که در سطح اول فوتبال کشور بازی کرده و فوتبال کشورمان را به خوبی می فهمد و این قدر باهوش است که به خوبی می داند در این سطح از لیگ چگونه رفتار کند، شاید در هیچ لیگ دیگری نتوانیم این گونه بازی و رفتار کرد و نتیجه گرفت؛ اما تارتار می داند در این لیگ باید به چه نکاتی برای رسیدن به هدف و نتیجه توجه داشت، در گزینش بازیکن، نوع تمرین و تاکتیک، روابط عمومی و ارتباطات خود و دیگر مسائل بیرون زمین، از نظر تیزهوشی خوب عمل می کند و باشگاه نیز حمایت خوبی دارد.

یاوری اضافه کرد: به نظر می رسد ذوب آهن این فصل خوب عمل می کند و امیدوارم بتواند در ادامه راه همین گونه حرکت کند و نکته مهم دیگر این است که خوشبختانه امسال ظلمی که داوران به ذوب آهن داشتند تا این هفته کمتر دیده شده است.

یاوری با سخت خواندن بازی فولاد و ذوب آهن تاکیدکرد: بازی با فولاد یکی از سخت ترین بازی‌های هفته خواهد بود، چرا که جواد نکونام مربی باهوش و دانایی است، نتایج خوبی گرفته و شوکی که می خواسته به فولاد وارد کند را انجام داده است. بازی سختی برای ذوب آهن است و با توجه به این که بازی در اصفهان است باشگاه ذوب آهن باید فشار زیادی برای گرفتن امتیاز تماشاگران فهیم و خوب خود را به فدراسیون داشته باشد تا بتواند از این فرصت به خوبی استفاده کند.

این کارشناس فوتبال با اشاره به نزدیکی تفکرات دو مربی گفت: زمانی که به نفرات دو تیم نگاه می کنیم از نظر نفراتی فولاد بازیکنان باتجربه لیگ برتری بیشتری نسبت به بازیکنان ناشناخته ذوب آهن دارد، البته بازیکنانی مثل خدابنده لو، شنانی و … را در ذوب آهن می شناسیم، اما در فولاد بازیکنان شناخته شده بیشتری بازی می کنند و نکته دیگر تفکرات دو مربی است که بسیار به هم نزدیک است که بازی را حساس وسخت تر می کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.