البرهان: توافق سیاسی مسیر انتقال قدرت را هموار می‌کند/درخواست گوترش برای حل فوری مسائل سودان

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری آناتولی، عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان دوشنبه در گفتگو با افسران ارتش و نیروهای واکنش سریع گفت: توافق سیاسی که با عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان امضا کردیم برای هموار کردن مسیر به سمت دوره انتقالی با اهداف مشخص است. این اهداف گسترش امنیت، حل مشکلات اقتصادی مردم، تکمیل صلح و آمادگی برای انتخابات ژوئیه ۲۰۲۳ است.

البرهان و حمدوک یکشنبه توافق سیاسی را برای پایان دادن به بحران در سایه فشارهای شدید بین المللی و تظاهرات داخلی برای تحویل قدرت به دولت مدنی امضا کردند.

این توافق شامل لغو دستور برکناری حمدوک از سمت نخست وزیری، تشکیل دولت شایسته و آزادی بازداشت شدگان سیاسی و تعهد دو طرف برای تکمیل روند دموکراسی است.

در این راستا استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درباره موضع این سازمان نسبت به توافق سیاسی حمدوک و البرهان گفت: نیاز به حمایت از نظام قانون اساسی، آزادی‌های اساسی در فعالیت سیاسی و آزادی بیان و تجمعات مسالمت آمیز برای ما بسیار مهم است. شرکای دوره انتقالی به حل سریع مسائل موجود برای تکمیل انتقال سیاسی با روشی فراگیر با احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون نیاز دارند. ما همچنین خواهان انجام تحقیقات مستقل درباره کشته شدن معترضان طی هفته‌های اخیر و مجازات برای تحقق عدالت هستیم.

وی درباره استعفای ۱۲ تن از وزرای برکنار شده گفت: این مسئله نشان می‌دهد که به حمایت از روند انتقالی نیاز است.

البرهان از ۲۵ اکتبر حالت فوق العاده اعلام و کابینه و شورای حاکمیتی را منحل کرد و بعدا شورای حاکمیتی جدید تشکیل داد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.