ایجاد ۴۵۰هزار تن ظرفیت سردخانه‌ای برای سیب‌زمینی همدان

حسن محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: استان همدان تا سال ۸۸ تنها دارای ۸تا ۹سردخانه با ظرفیت ۳۰هزار تن بود که بیشتر برای نگهداری میوه مورد استفاده قرار می‌گرفت و سیب زمینی تولیدی استان بیشتر در انبارهای متروکه نگهداری می‌شد که به همین‌ دلیل طبق تحقیقات  ۲۵تا ۳۰درصد از سیب زمینی تولیدی استان به دلیل نبود سردخانه به صورت ضایعات از چرخه مصرف خارج می‌شد.

محمدی خاطر نشان کرد: سیب زمینی‌های انبار شده در انبارهای متروکه هم که بعد از چند ماه وارد بازار می‌شدند و به دست مصرف کننده می‌رسید فاقد کیفیت برای مشتری بود.

وجود ۸۴ واحد سردخانه دارای پروانه بهره برداری در استان همدان

وی خاطر نشان کرد: به همین دلیل با انجام تحقیقات لازم در بحث نگهداری سیب‌زمینی این امر را به عنوان یک پروژه تعریف کردیم و خوشبختانه با اجرای این پروژه هم اکنون استان همدان دارای ۸۴واحد سردخانه دارای پروانه بهره برداری با ۲۳۰هزار ظرفیت و ۶۸ سردخانه در دست احداث با پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰درصد با ظرفیت ۲۴۰هزار تن بوده که تعداد ظرفیت این تعداد سردخانه‌ها جمعا ۴۵۰ هزار تن است.

تولید سالیانه ۹۵۰هزار تن سیب زمینی در استان همدان

محمدی با بیان اینکه سیب‌زمینی به عنوان یکی از محصولات مهم استان سالیانه دارای ۹۵۰هزار تن تولید است، خاطر نشان کرد: بخشی از سیب‌زمینی تولیدی استان‌های لرستان، زنجان، کرمانشاه و کردستان توسط کشاورزان پیشرو استان همدان تولید و کشت شده و برای انبارداری و نگهداری در سردخانه در فصل برداشت به همدان حمل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از سیب زمینی استان بهاره بوده و نیاز به سردخانه ندارد و برای تازه خوری وارد بازار می‌شود، تصریح کرد: سیب‌زمینی پاییزه باید در سردخانه نگهداری شده و به مرور بر اساس تقاضا وارد بازار شود.

محمدی با بیان اینکه ایجاد سردخانه در امنیت غذایی از نقش مهمی برخوردار بوده و وزارت جهاد کشاورزی وظیفه تامین دسترسی  امنیت غذایی کافی و مغذی مردم در تمام ایام سال را  دارد، خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ و سنوات گذشته در استان همدان به دلیل نداشتن زیرساخت‌های سردخانه سیب‌زمینی در فروردین و اردیبهشت به ناچار مجبور به معدوم کردن و خارج کردن از چرخه مصرف بخشی از سیب‌زمینی بودیم که هزینه بالایی از نظر منابع آبی، نیروی انسانی و سطح زیر کشت خاکی و ماشین آلات برای آن هزینه شده بود.

محمدی اضافه کرد: اگر بخواهیم تولید و برداشت امسال سیب زمینی پاییزه را ۵۰۰هزار تن در نظر بگیریم در صورت عدم وجود سردخانه چون سال‌های دهه ۸۰ و سنوات گذشته باید ۱۰۰هزار تن از این تولید را به عنوان‌ ضایعات معدوم و از چرخه مصرف خارج می‌کردیم که برای این میزان سیب زمینی معدوم شده ۲۵۰هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت رفته و ۲۵میلیارد لیتر آب مصرف شده است.

وی با بیان اینکه با ایجاد سردخانه‌های کافی از معدوم سازی بخشی از سیب زمینی استان به عنوان ضایعات جلوگیری شده، افزود: در صورت نبود سردخانه ۵۰۰میلیارد تومان ضایعات سیب‌زمینی امسال استان بود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان  بحث سورت سیب زمینی را دومین پروژه استان همدان در زمینه نگهداری سیب زمینی استان دانست و اظهار کرد:اگر بخواهیم در بازارهای صادرات سیب زمینی دوام داشته باشیم و این امر را توسعه دهیم و اجازه ندهیم کشورهایی چون ترکیه در کشورهای آسیای میانه و سایر کشورها و روسیه جایگزین ما شوند باید طرح سیب زمینی سورت شده با بسته بندی  مناسب را ارائه دهیم .

وجود ۵واحد سورت و بسته بندی سیب زمینی در استان همدان

محمدی گفت: استان همدان خوشبختانه در حال حاضر ۵ واحد سورت و بسته بندی سیب زمینی با ظرفیت ۷۵هزار تن احداث کرده و برنامه کاری جهاد کشاورزی استان همدان بر آن است که بیشتر سردخانه‌ها به تجهیزات سورت مجهز شوند و دیگر حتی یک کیلو سیب‌زمینی بدون سورت و بسته بندی از سردخانه خارج نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید در این زمینه بویژه در بازار داخلی فرهنگ سازی لازم صورت گیرد که مردم سیب‌زمینی سورت و بسته بندی شده خریداری کنند، بیان کرد: در سیب زمینی‌های سورت و بسته بندی شده حتی مزارع سیب زمینی تولید شده فوق مشخص بوده و درجه مزارع  و ترکیبات سیب‌زمینی بر روی بسته درج شده و نوع سیب زمینی در بسته بندی کاملا مشخص و مشهود است.

این فرد مسئول همچنین با اشاره به چرایی کم بودن وجود واحدهای فرآوری سیب زمینی در استان همدان گفت: فرآوری سیب‌زمینی به سرمایه گذاری بالایی نیاز دارد و یک واحد فرآوری سیب زمینی با ظرفیت ۳۰هزار تن به سرمایه گذاری بیش از ۲۵۰میلیارد تومان نیاز خواهد داشت که همین اقدام کمک‌های دولت در زمینه تسهیلات ارزان قیمت و جذب سرمایه گذار ایجاد فرآوری سیب زمینی را می‌طلبد.

محمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک واحد فرآوری سیب زمینی تولید فرنچ فرایز با ظرفیت ۳۰هزار تن در استان همدان در حال احداث بوده که تاکنون برای این طرح ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده و بخش ساختمان آن دارای ۸۰درصد پیشرفت فیزیکی است.

افتتاح واحد تولید فرنچ فرایز سیب زمینی استان همدان ظرف یکسال آینده

وی از افتتاح این واحد تولید فرنچ فرایز سیب زمینی استان حداکثر ظرف یکسال آینده خبر داد و افزود: هزینه ماشین آلات این طرح سه میلیون دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود ظرف شش یا هفت ماه آینده ماشین آلات نیز تامین شود.

محمدی با بیان اینکه استان همدان همچنان به ایجاد واحدهای فرآوری سیب زمینی نیاز دارد ،ادامه داد: در حال حاضر یک واحد تولید چیپس و پودر و پوره سیب زمینی نیز در استان همدان وجود دارد که تغییر کاربری آن صادر شده و دارای ۱۰درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با اشاره به اینکه استان همدان ظرفیت بالایی برای فرآوری سیب زمینی است، یاد آور شد: سرمایه‌گذاری که بخواهد در بحث سیب زمینی سرمایه‌گذاری کند در تمام طول سال به سیب زمینی با کیفیت در این استان دسترسی دارد و سردخانه‌های موجود استان موجب شده در طول سال سیب‌زمینی لازم و کافی برای واحدهای فرآوری داشته باشیم.
 
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: بخشی از سیب‌زمینی استان همدان به واحدهای فرآوری سایر نقاط کشور از جمله تهران و خراسان رضوی حمل و فرآوری می‌شود که در همین رابطه اولویت ما بر این است سیب‌زمینی تولید شده استان در استان خودمان فرآوری شده و ارزش افزوده آن به استان باز گردد.

وی با بیان اینکه یکی از پروژه‌های مهم در دست پیگیری استان همدان  فرآوری سیب زمینی است، تصریح کرد: کشاورزان همدان، بهار و رزن در رابطه با تولید سیب‌زمینی استان دارای پیشینه دیرینه‌ای بوده و به مسائل کشت و داشت و برداشت این محصول آگاهی بالایی دارند و سرمایه‌گذار هر نوع سیب‌زمینی صنعتی نیاز داشته باشد این شهرستان‌ها می‌توانند به راحتی کشت کرده و در اختیار سرمایه گذار بگذارند.

محمدی در پایان یادآور شد: انتظار است در سال آتی سرمایه‌گذاران بیشتری به حوزه فرآوری سیب زمینی استان وارد شده و بتوانیم چهار تا پنج واحد فرآوری سیب‌زمینی در استان راه اندازی و احداث کرده و این مشکل استان را مرتفع کنیم.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.