توسعه اقتصادی لرستان بر استفاده از روان‌آب‌ها باشد

دکتر رضا سپهوند در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما اظهار کرد: آب منبع اساسی آبادانی و عمران مناطق مختلف دنیا از قدیم‌الایام بوده است.

وی با بیان اینکه با تغییر اقلیم در دنیا آب‌های شیرین در جهان کمیاب شده است، افزود: متخصصین پیش‌بینی می‌کنند که در آینده نزدیک در برخی مناطق و کشورهای وارد جنگ آب خواهند شد.

این دکترای اقتصاد بیان کرد: بسیاری از کشورهای به سمت ایجاد سدهای بزرگ روی رودخانه‌ها و روان‌آب‌ها تا بتوانند آب‌ها را در راستای توسعه کشورشان ذخیره کنند؛ هم‌اکنون کشور ترکیه سد آتاتورک را روز سرچشمه‌های دجله و فرات ساخته و از این نظر که کشاورزی عظیمی راه انداخته متاسفانه سهم آب حوضه پایین دست (عراق و سوریه) را نمی‌دهد و سبب خشکی در پایین دست سد شده است.

سپهوند اضافه کرد: ریزگردهایی که به کشورمان وارد می‌شود از محل ساخت این سد توسط ترکیه بوده است.

 توسعه اقتصادی لرستان بر روان آب‌ها باشد       

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های اقتصادی مناطق، عقب‌ماندگی است، به این معنا آن جاهایی که صنعتی نیستند و یا صنعتی نشدن،  از این مزیت استفاده کنند و اقتصاد خود را برپایه موضوعات جدیدی   بنیان نهند، عنوان کرد: از جمله استان‌هایی که عقب نگه داشته شده و فاقد صنایع آب‌بر بوده لرستان است و با توجه به اینکه ۱۰ درصد کل روان‌آب‌های کشور در لرستان وجود دارد و می‌تواند توسعه اقتصادی و پیشرفت خود را بر روان‌آب‌ها بگذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان بیان کرد: لرستان به لحاظ صنعت در کشور عقب مانده است و می‌تواند که در اقتصاد جدید به کار آید و این منوط به این است که مدیران استان و سیاسیون و نمایندگان بتوانند حق آب را از کشور بگیرند.

سپهوند اضافه کرد: نمایندگان لرستان برای گرفتن حق‌آبه و تخصیص آب استان باید همصدا و هماهنگ باشند.

این دکترای اقتصاد افزود: متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم از سهم آبی که مطالبه به حق این دیار، به نحو احسن در ایجاد رونق اقتصادی استفاده کنیم.

بیس کشاورزی لرستان را بر دانش‌بنیان قرار دهیم

وی ادامه داد:  لرستان عقب نگه داشته شده و دلیل آن هم این است که سیاستمداران قدرتمند که نفعشان در جای دیگری غیر از استان است نمی‌گذارند که به حق خودمان برسیم و این حق طبیعی‌مان  است که از این نعمت خدادادی استفاده و صنایع دانش‌بنیان را در حوزه کشاورزی استان رونق دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان تاکید کرد: بیس استان را بر کشاورزی دانش‌بنیان قرار دهیم نه کشاورزی صنعتی که بسیار آب‌بر است.

عملکرد قوی از جهاد کشاورزی لرستان دیده نشده است

سپهوند در ادامه با اشاره به اینکه کشاورزی لرستان یک سازمان سیاستگذاری است که متاسفانه عملکرد قوی از آن ندیدم، افزود: سازمان کشاورزی باید به این سمت رود که الگوی کشت مناسب را با توجه به وضعیت مناطق مختلف استان ترویج دهد و با ترغیب کشاورزان این مهم را نهادینه کنند.

این دکترای اقتصاد خاطرنشان کرد: متاسفانه کشاورزان اجاره‌ای به لرستان می‌آیند و با استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی استان را به کشت هندوانه اختصاص می‌دهند.

کشت‌های گلخانه‌ای و صادرات پایه در لرستان ترویج شود

وی تاکید کرد: وظیفه اصلی سازمان‌های سیاست‌گذار نظیر جهاد کشاورزی لرستان این است که با استفاده از قانون و ابزار قانونی الگوی کشت را در استان نهادینه کند و مانع کشت آبدوست که مزیت اقتصادی و رقابتی آنچنانی برای استان ندارد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: این سازمان باید آبها را به سمت کشت‌های گلخانه‌ای، صادرات پایه و … سوق دهد.

سپهوند بیان کرد: وظیفه سیاستگذار است که الگوی کشت را در لرستان تغییر دهد و گرنه کشاورزان به دلیل فقر آگاهی به دنبال هزینه حداقلی است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.