اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود…

شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مرکز موجب می‌شود، جهاد دانشگاهی بازویی قدرتمند برای ارائه خدمت به همشهریان باشد و درک این موضوع بی‌تردید منتج به همکاری و همراهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی خواهد شد. درباره حضور چندین ساله جهاددانشگاهی، فعالیت‌ها و ظرفیت‌هایش با مدیر مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور، مسئول آموزش مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نیشابور و همچنین مدیر آزمایشگاه تشخیص طبی و آسیب‌شناسی و ملکولی جهاد دانشگاهی نیشابور گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود...

میثم لعل عوض‌پور، مدیر مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور در این رابطه عنوان کرد: آزمایشگاه تشخیص طبی نیشابور در سال ۶۶ در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد و به مردم خدمات ارزان قیمت و با کیفیت ارائه نمود. در سال ۷۹ سیاست‌های جهاد دانشگاهی به سمتی رفت که حوزه آموزش را نیز در نیشابور تقویت کرد و ورود به حوزه آموزش در این سال‌ها شکل گرفت. دو مرکز تحت عنوان مرکز تشخیص طبی جهاد دانشگاهی در نیشابور و مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت در نیشابور دوشادوش یکدیگر فعالیت داشتند.

وی گفت: پس از مدتی جهاد دانشگاهی تصمیم گرفت که فعالیت خود را در نیشابور توسعه دهد و در سال ۹۳ اتفاق بسیار خوبی در این شهرستان افتاد با عنوان اینکه پروژه‌ای راه اندازی شد و با گذشت سه سال عملیات اجرایی پروژه مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور، به پایان رسید.

لعل عوض‌پور ادامه داد: در واقع بعد از سال ۷۹ تا سال ۹۳ اهمیت گسترش فعالیت‌ها برای همکاران جهاد دانشگاهی هم در استان و هم در شهرستان نیشابور محرز شده بود و این موضوع به توسعه فعالیت‌ها در زمینه‌های دیگر انجامید و پروژه‌های بسیار کلانی در نیشابور راه‌اندازی شد.

اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود...

با افتتاح مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی؛ فعالیت‌های جهاد متفاوت‌تر و گسترده‌تر شد

مدیر مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور توضیح داد: در دهم اسفند ماه ۹۶ نیز مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور افتتاح شد. در کل سیاست‌های جهاد دانشگاهی در نیشابور، تغییر کرد. همین طور ورود ما به حوزه فرهنگ، اشتغال، تاکید در حوزه پژوهش، گسترش فعالیت‌های تشخیصی ما و همه این مسائل باعث شد که فعالیت ما کمی متفاوت و گسترده‌تر از قبل شود.

وی مطرح کرد: در گام اول با توجه به آن پروژه کلان و ساختمانی که در نیشابور احداث شد، تجهیزات مناسبی به همت همکارانمان در مرکز تشخیص طبی، تهیه و بخشی از این تجهیزات مستقر شد و برخی دیگر از این تجهیزات، در شُرف آمدن به نیشابور بودند. تمام این فعالیت‌ها نشان از افزایش گسترده خدمات ما در تشخیص طبی نسبت به گذشته داشت.

توسعه در حوزه سلولی و ملکولی در سال ۹۹ صورت گرفت

وی یادآور شد: علاوه بر این فضاهای فیزیکی، توسعه در حوزه سلولی و ملکولی نیز در نظر گرفته شده بود که در سال‌های ۹۷_۹۶ اتفاق نیفتاد ولی این مهم در سال ۹۹ شکل گرفت.

مدیر مجتمع پزشکی، آموزشی و تحقیقاتی نیشابور افزود: در سال ۹۷ توسعه فعالیت‌های آموزش‌های تخصصی را داشتیم، جهاد دانشگاهی در حوزه معاونت آموزشی، بیش از ۳۰۰ دوره آموزشی مصوب دارد که همه آن‌ها سرفصل مشخص دارند.

لعل عوض‌پور گفت: جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش به نیاز جامعه می‌پردازد و دوره‌های آموزشی مهارت محور و کاربردی را مدنظر دارد، که این دغدغه‌مندی باعث شد دوستان در نیشابور با خرد جمعی، همفکری و هم‌افزایی دوره‌های تخصصی حوزه آموزش را افزایش دهند. علاوه‌بر دوره‌های آموزشی، فعالیت‌های فرهنگی ما نیز در نیشابور گسترش پیدا کرده بود.

اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود...

توسعه خدمات در حوزه آموزشی

مسئول آموزش مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نیشابور نیز در زمینه فعالیت‌های حوزه آموزشی به خبرگزاری تاریخ ما گفت: اتفاقی که در آزمایشگاه تشخیص طبی افتاد در آموزش‌های کوتاه مدت نیز به وقوع پیوست؛ تا سال ۹۷ آموزش‌های کوتاه مدتی که می‌دادیم، حالت تک محوری و تک بعدی داشتند به طوری که در بیشتر آموزش‌های ما مرکزیت بر روی زبان‌ها و به ویژه زبان انگلیسی بود.

راحله روحانی که از سال ۷۹ تاکنون سابقه آموزش در جهاد دانشگاهی شهرستان نیشابور را دارد، عنوان کرد: در برگزاری دوره‌های آموزشی بسیار موفق عمل شد و گواه آن تعداد فراگیرها و استقبالی بود که از دوره‌های زبان انگلیسی داشتیم و همچنین مدارک معتبری که به فراگیران اعطا می‌شود و موفقیت آن‌ها نیز در آزمون‌های بین‌المللی این مسئله را اثبات می‌کند.

وی گفت: در سال ۹۷ اتفاق خوبی که افتاد این بود که جهاد دانشگاهی مرکز نیشابور از حالت تک محوری و تک بعدی خارج شد و به حیطه‌های مختلف و کارگروه‌های مختلف آموزشی وارد شد.

دوره‌های آموزشی، مهارت محور هستند

وی اظهار کرد: کارگروه‌های علوم پزشکی، علوم انسانی، فنی مهندسی، کامپیوتر و زبان از ابتدا فعال بوده‌اند، مفتخریم که در سه سالی که گذشت، پیشرفت بسیار خوبی در حوزه و کارگروه‌های مختلف آموزشی داشته‌ باشیم که ویژگی این‌ها به خصوص در بحث علوم پزشکی این است که دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه مدت، مهارت محور هستند.

روحانی توضیح داد: مهارت محوری یعنی وقتی فراگیر وارد دوره می‌شود، این دوره را می‌گذراند و موفق به پایان دوره و اخذ نمره قبولی می‌شود، مدرک می‌گیرد و می‌تواند جذب بازار کار شود. به طور مثال در گذشته اگر کسی به یک دندانپزشک به عنوان منشی مراجعه می‌کرد، دندانپزشک مجبور بود او را بپذیرد و خودش به او آموزش دهد اما در حال حاضر دندانپزشکان به آسانی با ما در تماس هستند و از ما درخواست می‌کنند که از فراگیرانی که این دوره را گذرانده‌اند و جزء فراگیران تاپ کلاس هستند، به آن‌ها معرفی ‌کنیم.

وی درباره استقبال از دوره‌های آموزشی پس از توسعه فعالیت‌ها عنوان کرد: آمار فراگیران بر اساس جلسه‌ای که اخیرا تشکیل دادیم و دوره‌ها را بررسی کردیم کاملا رو به افزایش است؛ برای مثال دوره‌ای با عنوان کمک‌های اولیه یا فوریت‌های پزشکی داشته‌ایم، اگر مثلا در سال اول یک کلاس با ۶ فراگیر داشتیم، در حال حاضر و در ترم جاری چهار کلاسِ فوریت‌ها با تعداد ۱۴ نفر داریم. همین آمار مصداق همه دوره‌های ما است.

جهاد دانشگاهی در خدمت مردم است و خود را در قبال جامعه مسئول می‌داند

مسئول آموزش مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نیشابور تاکید کرد: سازمان جهاد دانشگاهی پیش از هر چیز در خدمت مردم است و خود را در قبال مردم و جامعه مسئول می‌داند. زمانی که ما مشاهده می‌کنیم که افراد با داشتن مدارک مختلف به ما مراجعه و دوره را شرکت می‌کنند و ما پیگیر بعضی از آن‌ها می‌شویم و می‌بینیم که جذب بازار کار شده‌اند، برای ما باعث خرسندی است.

وی تاکید کرد: دوره‌هایی که برگزار می‌شوند، همه مهارت محور هستند و در شرایط رقابتی که برای فراگیر در بازار کار پیش می‌آید رزومه یا مدرکی دارد که بهتر می‌تواند جذب بازار شود.

روحانی افزود: در واقع کمبودی که در نظام آموزشی ما در خصوص فقدان مهارت در بین فارغ‌التحصیلان دیده می‌شود، از طریق همین مهارت محوری این خلا پر می‌شود و کمکی به فضای کسب و کار کشور است و به ظرفیت اشتغال و رفع نیازهای مراکز مختلف نیز کمک می‌کند.

وی اظهار کرد: ما همین رویکرد را در حوزۂ زبان داریم به طوری که تعداد بیشتر اساتید دوره‌های زبان ما فراگیرهای خودمان بودند که دوره‌های زبان را گذراندند، البته مدرک دانشگاهی هم دارند ولی دوره‌های زبانشان را در مرکز جهاد دانشگاهی به اتمام رساندند و همین افراد دوباره برگشتند و در کلاس‌ها تدریس می‌کنند. به طوری که می‌توان گفت تقریبا ۷۰ درصد از مدرسان ما از فراگیرهای مرکز جهاد بودند.

مسئول آموزش مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نیشابور اشاره کرد: در اینجا نکته‌ای درباره اشتغال بگویم، با توجه به تفاهم نامه‌ای که معاونت زنان ریاست جمهوری با جهاد دانشگاهی و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی با جهاد دانشگاهی داشت، ما در نیشابور هم حوزه‌های مختلف شبکه مشاغل خانگی را پیش بردیم. تا سال ۹۸ در حوزه‌های مختلف مثل شبکه گیاهان زینتی، شبکه پوشال، شبکه گیوه، شبکه گل‌های شاخه بریده و شبکه‌های مختلف نوغانداری کار کردیم.

هر روستا یک کالا

روحانی بیان کرد: ما ۵۲۴ شغل با کمک و تسهیل‌گری جهاد دانشگاهی در سال ۹۸ داشتیم. امروز، فقط در شبکه گیوه از سال ۹۷ تا کنون تقریبا به ۱۰۰۰ نفر، آموزش گیوه‌بافی دادیم و دوره آموزشی آن‌ها نزدیک به ۱۳۰ ساعت آموزش است که حدود ۱۰۰ ساعت آموزش خاص و آموزش فنی است و حدود ۳۰ ساعت آموزش کارآفرینی و اتصال به بازار است که در مناطق مختلف روستایی در حال روی دادن است و کاری که امسال ما با همکاری صندوق کارآفرینی امید انجام دادیم، کاری که مبدأ آن شهروندان نیشابور بودند، از ظرفیت صندوق قرض‌الحسنه کارآفرینی امید توانستیم با طرح هر روستا یک کالا در روستای فرخک این شبکه را راه‌اندازی نماییم و یک شغل را ایجاد کنیم و در آن‌جا هم آموزش‌ها را انجام ‌دهیم.

مسئول آموزش مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت نیشابور گفت: روستای فرخک یک پایلوت خوب به شمار می‌رود و شامل اعتباراتی است که یک کارگاه خوب صنعتی دارد و خرسندیم که جهاد دانشگاهی توانسته است نقش خود را به خوبی در تسهیل‌گری در حوزه اشتغال و مهارت‌های اشتغالی و خدمات پزشکی ارائه کند.

اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود...

جهاد دانشگاهی با تمام ظرفیت‌ها هنوز در نیشابور غریب است

در ادامه مدیر آزمایشگاه تشخیص طبی و آسیب‌شناسی و ملکولی جهاد دانشگاهی نیشابور در گفت‌وگو با خبرگزاری تاریخ ما به اهمیت همکاری دستگاه‌های اجرایی با مرکز جهاددانشگاهی و پتانسیل این مرکز در نیشابور اشاره کرد و گفت: ما از همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیشابور خواهش می‌کنیم با توجه به ظرفیت‌های موجود جهاد دانشگاهی نیشابور آموزش‌های ضمن خدمتشان را به جهاد دانشگاهی بسپارند و به این مرکز اعتماد کنند که ما هم بتوانیم بعضی از نیازهای آن‌ها را برآورده کنیم.

طالب طاهرآبادی ادامه داد: از دستگاه‌های اجرایی که می‌توانند کمک‌های معنوی و مادی به جهاد داشته باشند، خواهش می‌کنیم که جهاد را از خودشان بدانند. بنده احساس می‌کنم که جهاد دانشگاهی هنوز غریب است. ما هنوز نتوانسته‌ایم از شهرستان اعتباراتی را بگیریم که در بسیاری از شهرستان‌ها این اعتبارات را شورای شهر و شهرداری‌ها برای جهاد قائل شدند ولی متاسفانه در نیشابور این اتفاق نیفتاده است یا به طور مثال در بسیاری از مراکز جهاد مثل کرمان، خیابانی را به نام جهاد دانشگاهی نام‌گذاری کرده‌اند و یا زمینی را به جهاد اختصاص داده‌اند اما در نیشابور در مدت سی و چند ساله نه خیابانی به نام جهاد نام‌گذاری شده و نه اقدام خاصی برایش صورت گرفته است.

وی در پایان عنوان کرد: بنده فکر می‌کنم اگر این اتفاقات بیفتد و این همکاری‌ها شکل بگیرد، جهاد دانشگاهی در نیشابور می‌تواند در آینده همانند مشهد هم از مجموعه فرهنگی ورزشی بهره‌مند باشد، هم از کلینیک تخصصی دندانپزشکی، هم می‌تواند از فرهنگسرای جهاددانشگاهی در نیشابور برخوردار شود و این مهم با همت همه مسئولان، کارگزاران دستگاهی و اجرایی میسر خواهد شد.

آنچه در ارائه خدمات به همشهریان مهم است، رضایت و استقبال آن‌ها در حوزه‌های مختلف است و آنچه پایداری و گسترده شدن این خدمات را تضمین می‌کند، همراهی و همکاری دستگاه‌های مختلف و نگاه توسعه‌ای به مرکز جهاد دانشگاهی است نه صرفا یک نگاه تجاری و رقابتی.

اگر ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در نیشابور شناخته شود...

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.