معاشرت و حُسن‌ خلق، بایسته‌های تبلیغ طلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمدرضا شاهرخی در دیدار با طلاب حوزه علمیه رضویه لرستان، اظهار کرد: نبی مکرم اسلام(ص) برای کسی که جدال را ترک کند حتی اگر حق با او باشد، کسی که دروغ را ترک کند حتی اگر آن دروغ شوخی باشد و کسی که اخلاق نیکو داشته باشد سه خانه را در حومه، پایین و بالای بهشت ضمانت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه زمینه دروغ و جدال در بین تمام اقشار وجود دارد و طلاب باید بیشتر بر این امر دقت داشته باشند، افزود: طلاب در مباحثه‌ها در حجره‌ها تا حضور در جامعه پرهیز از جدال و دروغ را تمرین کنند و جایی‌که حق است آن را بپذیرند.

شاهرخی با تأکید بر اینکه اگر در جامعه‌ای اخلاق نیکو و پرهیز از کذب و جدال حکم‌فرما باشد، اختلافات خانوادگی، قومی و قبیله‌ای و پرونده‌های دادگستری به‌وجود نمی‌آید، بیان کرد: انسان با حُسن‌ خلق و اخلاق نیکو در جامعه به درجه یک انسان روزه‌دار و شب‌ زنده‌دار نائل می‌شود که این امر نشان از اهمیت خصلت نیکوی خوش‌اخلاقی دارد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تأکید بر اینکه کثرت معاشرت و نشست و برخواست طلاب با مردم امری بدیهی است، گفت: فلسفه وجودی طلاب معاشرت با مردم است، اگر طلبه‌ای با مردم در ارتباط  بوده ولی تُندمزاج و عصبانی باشد راه به جایی نمی‌برد، چراکه تعامل و معاشرت با مردم از الزامات و بایسته‌های تبلیغ روحانیت است.

وی با اشاره به اینکه بزرگان و علمای دین دارای اخلاقی نیکو و اهل گفت‌وگو و تعامل با مردم بودند، عنوان کرد: در آیات و روایات صبر و حوصله در کنار اخلاق نیکو از ویژگی‌های انسان مؤمن است و طلاب باید صبر و حُسن‌ خلق را در خود تقویت کنند کمااینکه مردم اطراف طلاب خوش‌رفتار جمع می‌شوند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.