اختصاص ۱۵۰میلیاردریال اعتبار برای مرمت وبازسازی بازار تاریخی اراک

سیدمحمد حسینی در گفت و گو با خبرنگار تاریخ ما اظهار داشت: در سفر اخیر رئیس جمهور و هیات دولت به استان مرکزی مقرر شد ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و مرمت بازار تاریخی اراک در نظر گرفته شده و تخصیص یابد.

وی افزود: مرمت، بازسازی و استحکام بخشی راسته بازار، گذرها و سراهای بازار تاریخ اراک به طور جدی در دستور کار قرار دارد و برای این طرح سه ساله اعتباری بالغ بر ۲۲۰میلیارد ریال پیش بینی شده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان، تخصیص ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه های مهم حوزه میراث فرهنگی استان مرکزی مصوب شد.

حسینی خاطرنشان ساخت: ۱۵۰میلیارد تومان از این مبلغ به مرمت و بازسازی بازار اراک اختصاص می یابد تا زمینه ثبت این بنای تاریخی در فهرست جهانی فراهم شود.

وی افزود: همچنین ۱۵۰میلیارد ریال برای اجرای چهار پروژه دیگر شامل ساخت موزه تاریخی استان مرکزی، مرمت و بازسازی خانه امیرکبیر، بازسازی آرامگاه پروفسور حسابی و همچنین بهسازی یکی از بناهای تاریخی استان تخصیص خواهد یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان مرکزی گفت: احداث موزه تاریخی استان مرکزی، ۱۵۰میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در تخصیص اعتبارات سفر رئیس جمهور، فعلا ۵۰ میلیارد ریال برای آغاز کار اجرایی آن درنظر گرفته شده است.

حسینی با بیان اینکه بیش از دو هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و ۱۵۰ چشم انداز و جاذبه طبیعی در استان مرکزی شناسایی شده، اظهار داشت: بیش از ۹۰۰ اثر از این آثار، ثبت ملی شده که به همراه ۱۴موزه فعال در این استان، می تواند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشد.

وی افزود: برخی از این آثار از جمله بیت تاریخی امام خمینی(ره) در خمین شهرت جهانی دارد و یا غار نخجیر به عنوان زیباترین غار خاورمیانه مطرح است و با شاخص هایی که در آنان وجود دارد می تواند مورد توجه گردشگران و طبیعت گردان قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی همچنین ظرفیت اقامت در مراکز اقامتی استان مرکزی را روزانه ۱۵۰هزار نفر اعلام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.