رکود عمیق در بازار برنج

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت جلوگیری از دست‌های پنهان در واردات بی‌رویه برنج در کشور، خواستار جلوگیری از واردات برنج شد.

به گزارش سرویس اخبار تاریخ ما، در نامه رئیس مجمع نمایندگان و پاسخ وزیر که در اختیار این پایگاه اطلاع‌رسانی قرارگرفته است بدین شرح آمده است:

باسمه تعالی

برادر عزیز و ارجمندم جناب دکتر شریعتمداری، وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت

سلام علیکم

ضمن تبریک ایام ماه پربرکت ربیع، همان طور که مستحضرید شرایط بازار برنج به صورت غیرقابل تصوری در رکود است و برنج داخلی روی دست کشاورزان باقی مانده است.

با توجه به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استمرار ممنوعیت ثبت سفارش و واردات برنج، متاسفانه دست‌هایی در مجموعه وزارت صنعت وجود دارد که درصدد واردات برنج هستند، مضاف بر اینکه متاسفانه از طریق ملوانی، تعاونی‌های مرزنشین و ته‌لنجی، بازار برنج را ملتهب کرده‌اند.

انتظار دارم با همان رویه دوستی و محبت قدیم، شدیدا جلوی این گونه دست‌های آلوده را بگیرید و نگذارید کشاورزان عزیز شمال کشور بیش از این متضرر شوند.

بسیار تشکر: برادر شما دکتر قربانی (رئیس مجمع نمایندگان گیلان) ۹۶/۹/8

وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در پاسخ به نامه دکتر قربانی، مطالبی را درباره آنچه در نامه نماینده مجمع نمایندگان گیلان درج شده بود ارسال کرد که بخشی از محتوای آن بدین شرح است:

سلام برادر

به رفاقتمان سوگند، آماده‌ام هر دستی را در این زمینه قطع کنم و تمام این مسائل مربوط به حوزه وزارت جهاد کشاورزی است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با باز شدن ثبت سفارش و هم با تصمیم غیرمنتظره با قطع شدن ثبت سفارش ناچارا موافقت کرده است.

باور داریم این رویه به نفع قاچاق کشور است که باید با همدلی و همراهی تمام دستگاه‌ها و قطع همه دست‌های پنهان مسیر را برای تولید داخلی باز کرد.

حجتی خواستار توقف ثبت سفارش واردات برنج شد

وزیر جهاد کشاوری طی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف سریع ثبت سفارش واردات برنج شد.

محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای به محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار توقف سریع ثبت سفارش واردات برنج شد.

حجتی در این نامه اشاره کرده با توجه به واردات بی‌رویه بیش از حدود یک میلیون تن برنج در پنج‌ماهه امسال (که بیش از نیاز مصرف داخلی سالانه است)، وزیر صنعت دستور بدهد تا اطلاع ثانوی از ثبت سفارش جدید برای واردات برنج ممانعت شود.

طبق اعلام وزارت کشاورزی در هفت‌ماهه امسال یک میلیون و ۶۰ هزارتن برنج وارد شده که این عدد در مدت مشابه سال قبل ۶۰۹ هزار تن بوده، بنابراین واردات در هفت‌ماهه سال جاری حدود ۴۰ درصد رشد داشته است.

واردات برنج هر ساله در فصل برداشت این محصول است و روز سه‌شنبه هفته گذشته، وزارت صنعت در نامه‌ای به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اعلام کرد ثبت سفارش برای واردات برنج از یکم آذر امسال تا ۳۱ تیر ماه ۹۷ آزاد است.

 

منبع: فرصت امروز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.