نقش ابر‌مسیرها در افزایش تولید و اشتغال بخش کشاورزی

در حال حاضر متوسط مصرف میوه و سبزی در کشورمان به میزان 30 کیلوگرم در سال برای هر فرد براورد می‌شود. این‌ در‌حالی‌است که طبق استانداردهای بین‎المللی متوسط مصرف برای هر فرد 120 کیلوگرم است.

امروزه در بازارهای هدف، اتفاقاتی در حال شکل‌گیری است که می‌تواند تاثیر بسزایی در آینده اقتصاد ایران داشته باشد.

توجه به این اتفاقات که در سطح دنیا از آن به Mega Trend یاد می‎شود، می‌تواند در سیاست‌های کلان و نیز تصمیمات بنگاه‌های اقتصادی موثر باشد.

در حال حاضر متوسط مصرف میوه و سبزی در کشورمان به میزان 30 کیلوگرم در سال برای هر فرد براورد می‌شود.

این‌ در‌حالی‌است که طبق استانداردهای بین‎المللی متوسط مصرف برای هر فرد 120 کیلوگرم است. یعنی فاصله مصرف ما با استانداردهای بین‌المللی 90 کیلوگرم در سال برآورد می‌شود.

این بدان معنی است که در صورت رسیدن به سطح استانداردهای بین‎المللی نیاز سالانه ما به میوه و سبزی حدود 7 میلیون تن خواهد بود.

کشور ما با تولید سالانه 30 میلیون تن میوه و سبزی پنجمین یا ششمین تولید کننده میوه و سبزی در سطح دنیا محسوب می‌شود، اما متاسفانه مصرف این محصولات در داخل کشور حدود 3 میلیون تن است. در حدود 3 میلیون تن صادرات، 15 میلیون تن صنایع تبدیلی و نهایتا در حدود 9 میلیون تن به ضایعات تبدیل می‌شود.

توجه به این شاخص و برنامه‌ریزی در راستای بهبود آن می‌تواند نتایج زیر را به همراه داشته باشد:

افزایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی، افزایش اشتغال در کشور،  بهبود وضعیت سلامت،  جلوگیری از کاهش واردات کالاهای جایگزین مانند برنج و سایر مواد‌غذایی وارداتی و جلوگیری از ضایعات در بخش کشاورزی.

در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون این مهم روی نداده است؟ می‌توان به مهمترین موضوع یعنی عدم توجه به استانداردهای خاص در این صنعت اشاره کرد.

متاسفانه بخش کشاورزی تاکنون نسبت به پیاده‌سازی استانداردها در این حوزه اقدام نکرده است. طبیعی است در صورت اجرایی شدن استانداردها در این حوزه علاوه بر سهولت توزیع می‎توان دسترسی‌های مصرف‌کنندگان را به این محصولات افزایش و نهایتا مصرف آنها را افزایش داد. با این حساب می‎توان امیدوار بود صادرات کشور در این حوزه نیز توسعه پیدا کند.

علیرضا شیرمحمدی‎فرد، مشاور توسعه صادرات و جذب سرمایه و ادغام و تملک

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.