پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک آسیب های اجتماعی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، پرویز فتاح در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به این که  بنده هم عضو کمیته‌ آسیب‌های اجتماعی کشور هستم و هم عضو کمیته اجتماعی تهران به طوریکه کمیته آسیب‌های اجتماعی تا به حال با حضو رمقام معظم رهبری ۶ جلسه تشکیل داده است. قطعا اقدامات خوبی در گذشته انجام شده است و ما باید بتوانیم این اقدامات را در دوره گذشته با رویکرد جدیدی انجام دهیم گفت : ما در کشور ۸۰۰ هزار حامی ایتام داریم که از این تعداد بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر تهرانی هستند و این نشان از توجه مردم تهران به نیازمندان و ایتام است و در واقع تهرانی‌ها نه تنها به ایتام تهران کمک می‌کنند بلکه به یتیمان کل کشور نیز خدمترسانی می‌کنند.

فتاح با تاکید بر اینکه کمیته امداد تهران هیچ پولی را در پایتخت از دولت برای کمک به نیازمندان دریافت نمی‌کند، گفت: مردم تهران در حوزه‌های مختلف در امر خدمت‌رسانی به نیازمندان و ایتام سرآمد هستند. مردم تهران بالاترین خیریه‌ها را دارند و در ابعاد مختلف انفاق می‌کنند و ما می‌خواهیم در مسائل اجتماعی از ظرفیت شورای شهر تهران استفاده کنیم.

وی گفت: در واقع مسائل اجتماعی به عنوان مثال می‌توان از ظرفیت شورای شهر تهران برای جمع‌آوری تکدی‌گری‌ها و ساماندهی آنها استفاده کرد و ما می‌توانیم روزی در تهران به عنوان شهر بدون گدا همانند شهر تبریز تبدیل شویم.

فتاح افزود: متاسفانه متکدیان که تعداد آنها نیز کم نیست و اکثر آنها نیز مهاجر و از سایر استان‌ها در تهران هستند از احساسات مردم استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مقوله‌های آسیب‌های اجتماعی وجود کودکان کار در سطح شهر تهران است که این موضوع آزاردهنده است و باید جمع‌آوری و ساماندهی شوند.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه معتادان متجاهر بلای جان صندوق‌های صدقات کمیته امداد شده‌اند گفت: کسی جرات نمی‌کند با این افراد برخورد کند. اگر چه کارهای خوبی برای جمع‌آوری آنها انجام شده است ضمن اینکه ۳۵ هزار نفر از خانواده‌های معتادان متجاهر تحت پوشش امداد قرار دارند و ما محدودیتی برای ارائه خدمات به آنها نداریم.

فتاح با تاکید بر اینکه این افراد باید جمع‌آوری و در فرآیند درمان قرار بگیرند گفت: طی ۲، ۳ سال گذشته ۹۰ درصد از صندوق‌های صدقات را در نهادهای مختلف ساماندهی کرده‌ایم ضمن اینکه هیچ قصدی درخصوص توسعه صندوق‌های صدقات نداریم.

وی با اشاره به تلاش کمیته امداد برای جمع‌آوری کمک های مردمی از طریق روش‌های نوین بیان کرد: بر همین اساس برچسب‌هایی بر روی صندوق‌های صدقات نصب شده و از مردم خواسته شده کمک های خود را از طریق روش‌های نوین داشته باشند. همچنین ما تلاش کرده‌ایم تعداد صندوق‌های معابر را کم کنیم ضمن اینکه رنگ‌آمیزی نیز بر روی صندوق‌های صدقات در سطح شهر تهران انجام شده است. در طرح اکرام در کل کشور میزان کمک‌ها به ایتام ۲۰۰ هزار تومان است که البته این کمک در سطح شهر تهران به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: کمیته امداد در خصوص توسعه خیریه‌ها مخالفتی ندارد اما این امر نیز باید بر اساس ضوابط و مقررات انجام شود ضمن اینکه متاسفانه برخی از خیریه‌ها ثبت شده نیستند و کنترلی نیز بر فرایند خدمترسانی آنها وجود ندارد.

فتاح با اشاره به تعامل کمیته امداد تهران با شهرداری تهران گفت: در ماه مبارک رمضان امسال تعامل خوبی بین امداد و شهرداری وجود داشت و ما توانستیم از بوستان‌های پایتخت برای خدمترسانی به شهروندان و جمع‌آوری کمک‌های آنها استفاده کنیم.

رئیس کمیته امداد همچنین به اعضای شورای شهر تهران پیشنهاد داد تا  در نامگذاری‌ها از اسامی انفاق و مبانی دینی بیشتر استفاده شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که اعضای شورای شهر تهران هر کدام حامی یتیمی در تهران شوند.

فتاح افزود: توسعه صندوق‌های الکترونیکی یکی از سیاست‌های اصلی مجموعه امداد است و هم اینک این موضوع در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های مترو در دستور کار قرار دارد. شورای شهر تهران می‌تواند با مصوبات خود در بخش‌های مختلف تسهیلاتی را برای کمیته امداد و سازمان بهزیستی و استفاده این نهادهای حمایتی از امکانات شهری فراهم آورد. ما آمادگی داریم در کنار شما فعالیت‌های پژوهشی درخصوص فقر به خصوص فقر در تهران انجام دهیم. کمیته امداد هم اینک تعامل خوبی با دولت و مجلس دارد و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

رئیس کمیته امداد با اشاره به برخی از املاک در دست کمیته امداد بیان کرد: چنانچه ما در این خصوص با مشکلی روبرو باشیم شورا می‌تواند ما را همراهی کند.

وی با اشاره به فروش ساختمان سوهانک گفت: در مقطعی آقای محسن هاشمی بنا داشت این ساختمان را برای دانشگاه آزاد خریداری کند که البته این امر محقق نشد و در نهایت نیز ما نتوانستیم با دولت به توافق برسیم و این ساختمان را مسئولان دانشگاه آزاد خریداری کردند.

فتاح افزود: کمیته امداد در بحث ساختمان‌های در اختیارش هیچ تخلفی را انجام نمی‌دهد و عوارض خود را به موقع به شهرداری تهران پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه کمیته امداد توانسته است اعتماد مردم را برای جمع‌آوری کمک‌ها جلب کند گفت: در ماه‌های اخیر شبکه‌های ضد انقلاب تبلیغاتی را بر علیه امداد انجام دادند که البته این تبلیغات باعث افزایش ۳۰ درصدی کمک‌های مردمی به امداد شد.

رئیس کمیته امداد افزود: بیش از ۷۰ درصد افراد تحت پوشش در تهران سرپرست آنها زنان هستند که سن آنها بسیار پایین است و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت شورا خدمات ویژه‌تری را به آنها ارائه کنیم.

به گزارش مهر ، احمد مسجدجامعی پس از استماع سخنان فتاح رییس کمیته امداد گفت: خوشحالم که ایشان ازبزرگواری های مردم تهران هم یادی کردند. معمولا در جلسات کمتر از مردم تهران صحبت می شود. مردم تهران زمانی سنت های حسنه ای داشتند که کرامت انسانی را در کمک به نیازمندان رعایت می کردند و بسیار هم شیوه های زیبایی داشتند. خاطرم هست که مثلا به قصاب محله پول می دادند و او به خانواده های نیازمند بدون آنکه خودشان متوجه شوندگوشت بیشتری می داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: من خیلی اطلاعی از فعالیت های کمیته امداد ندارم اما اینکه می فرمایید ۳۰ درصد رویکرد نذورات بیشتر شده این نشان دهنده افزایش اعتماد اجتماعی است. زمانی بود که این کمک ها خیلی حالت رسانه ای پیدا می کرد و حتی تصاویر افرادی که به آنها کمک شده بود، در رسانه بازتاب می یافت. این خوب نبود. امیدوارم که این مساله درسیاست های کلان کمیته در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به این که منشا اعتماد اجتماعی گفت و گوی متقابل است گفت: در پاکدستی شما و مدیران کمیته امداد تردیدی نیست. آنچه تهدید کننده است ساختارهای اجرایی و اداری است که ممکن است مدیران را حتی ناخودآگاه به سمت و سوی تخلفات پیش ببرد. ما در شهرداری هم با ساختار اجرایی سر و کار داریم که این ساختار افراد را به سمتی می برد که خودشان هم در می مانند و برایشان سوال می شودکه چرا تخلفات به اینجا رسید.

مسجدجامعی تصریح کرد: چیزی که اصلاح کننده این ساختار است شفافیت در نظام کاری شماست. با توجه به اینکه شما مکرر به شورا آمدید، اگر گزارشی به شورای شهر تهران بدهید که ما به عنوان نمایندگان مردم از حجم دریافت ها و پرداخت ها اطلاع پیدا کنیم به ایجاد این روال کمک می کند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه برخی افراد و تشکل های خیر هستند که بسیار شناخته شده و محترمند. یکی از آنها همکار ما در شورای شهر در دوره های پیشین بود که از او نام می برم و او  آقای دکتر شیبانی است که تمام حقوق دریافتی خود را در اختیار دخترخانمشان قرار داده بودند که صرف امور خیر در قالب یک تشکیلات کوچک می شد. حالا که حقوق ایشان قطع شده چه کسی می تواند جایگزین وی برای اداره این کارهای قاعده مند و خودجوش شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برنامه های تهرانگردی خود گفت: یکی از جاهایی که من در تهران گردی هابرای بازدید تاکید دارم همین موسسات خیریه است. در عموم این موسسات خیلی خالصانه کار می کنند. کمیته امداد باید حالت پدری برای این ها داشته باشد و حمایت کند نه آنکه رقیب آنها باشد. البته که این کار انجام می شود اما هنوز هم ظرفیتهای زیادی وجود دارد که می شود به آنها کمک کرد.

وی ادامه داد: کارکردن در برخی مناطق خیلی دشوار است که البته آنجا هم کسانی هستند که دارند کار شبانه روزی می کنند. من در وزارت بهداشت هم اطلاع دارم که از مراکزی که این خدمات را می دهند یک فهرست تهیه کرده اند که این خیرین را معرفی می کنند. کمیته امداد هم با بهره گیری از آنها می تواند ظرفیت مشارکت در کمک رسانی را گسترش دهد.

شهربانو امانی نیز در این جلسه گفت: در ابتدای انقلاب طرحی با هدف عاری شدن شهر ارومیه از متکدیان اجرا شد که بعدها این الگو در تبریز پیاده سازی شد و این الگوها به دلیل پای کار آمدن مردم موفق شدند.

وی ادامه داد: مردم ایران از لحاظ اعطای کمک های مالی در رتبه دهم قرار دارند اما در کمک های داوطلبانه از آخرین کشورها هستند و در چنین شرایطی یکی از جاهایی که می تواند کمک کند کمیته امداد است.

امانی اظهار داشت: وقتی کمیته امداد در موضوعی حضور پیدا می کند مردم نیز اعتماد لازم را کسب کرده و برای کمک حاضر می شوند.

عضو شورای شهر تهران به ملک سوهانک کمیته امداد امام خمینی(ره) اشاره کرد و خواستار ارائه بیلانی از این ملک شد.

وی همچنین به مباحث مطرح شده در افکار عمومی در خصوص شعبات خارج از کشور کمیته امداد امام خمینی (ره) اشاره کرد و بر ضرورت ارائه بیلانی در این خصوص و در خصوص میزان دریافت بودجه این کمیته به صورت شفاف شد.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران هم از حضور این کمیته در نوسازی تاکسی بانوان تقدیر کرد.

وی گفت: تعدادی از رانندگان تاکسی بانوان از افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد هستند و این کمیته با اختصاص وام چهار درصدی برای این افراد علاوه بر کمک به این افراد باعث نوسازی بخشی از ناوگان تاکسی رانی شهر تهران شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: این نوسازی باعث کاهش آلودگی هوا در شهر می شود و از این روی من از جانب خود و اعضای کمیسیون عمران و حمل و نقل و سایر اعضای شورای شهر تهران از این اقدام تقدیر می کنم و از رئیس این کمیته خواستار هماهنگی بیشتر برای پرداخت این تسهیلات هستم.

سید حسن رسولی نیز  در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران پس از ارائه گزارش پرویز فتاح رئیس کمیته امداد خمینی(ره) ضمن تشکر از راهنمایی و دلسوزی‌های وی نسبت به مسائل انتخاب شهردار، اظهار کرد: کمیته امداد دلسوزانه کار می‌کند، نهادهای مثل سازمان بهزیستی و کمیته امداد، برون دادشان خدمات اجتماعی هستند. به‌عنوان یک مددکار اجتماعی انتظار داشتم گزارش ارائه توسط شما بیشتر در این حوزه باشد.

وی ادامه داد: در حرفه‌ای که آموختیم به ما یاد دادند با کمک خواهان به‌گونه‌ای رفتار کنیم که با استفاده از ظرفیت‌های بالقوه گروه‌ها و افراد آسیب‌پذیر و با کمک خدمات اجتماعی باز توانی و قادرسازی شوند تا روزبه‌روز تعداد مراجعه‌کنندگان به کمیته امداد و سازمان بهزیستی کاهش یابد.

خزانه‌دار شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: باید با تعامل دولت، مجلس و مردم مانع از توسعه خدمات صدقه‌ای شویم و مددجویان را به صدقه گیری عادت ندهیم، قبل از انقلاب در تهران کارگاهی وجود داشت که به‌جای هدیه دادن به افراد، جوشکاری یاد می‌دادند.

رسولی خطاب به فتاح گفت: اگرچه رشته تحصیلی شما مرتبط با این مسئولیت نیست، اما با توجه به تجارب شما در سطوح کلان می‌توان با همکاری‌های نهادهای تخصصی از قبیل انجمن آسیب‌های اجتماعی، روانشناسی، مددکاری و جامعه‌شناسی به سمتی حرکت کرد که فرهنگ کمیته امدادی به فرهنگ کارآفرینی و قادرسازی تبدیل شود.

محمود میرلوحی هم در این جلسه با بیان این که  این باعث خوشحالی است که مردم تهران ۲ برابر دیگران کمک به ایتام دارندگفت : به امید خدا در آینده شاهد رشد کاهنده آسیب های اجتماعی باشیم و  روزهایی را ببینیم که جامعه همه نیازهای خو را بتواند تامین کند.

عضو شورای شهر تهران به تخریب باغات در اختیار سازمان ها و نهادها در شهر اشاره کرد گفت: متاسفانه در گذشته شاهد تخریب باغاتی بودیم که در ملکیت سازمان ها و نهادها بودیم و این در جالی بود که این باغات می توانست در خدمت عموم قرار گیرد.

اکبر نعمتی رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران هم  پس از استماع سخنان فتاح رییس کمیته امداد به تشریح کارهای شهرداری تهران در خصوص همکایر های بین بخشی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت و  از همکاری شهرداری تهران با کمیته امداد، بهزیستی و استانداری تهران در خصوص جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان خبر داد.

وی در این خصوص اظهار داشت:  طرح جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان در سرای احسان صورت می‌گرفت.

نعمتی گفت: بر اساس قانون شهرداری هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارد، اما تاکنون ۱۵ هزار نفر از متکدیان را جمع‌آوری کرده و به خانواده‌هایشان تحویل داده است، همچنین این افراد را به مدت یکسال از نظر مالی از طریق سازمان‌های مردم نهاد، فرمانداری و بخشداری تأمین کردیم تا به چرخه اعتیاد باز نگردند.

وی به اقداماتی برای خروج متکدیان از چرخه بازگشت به تکدی گری اشاره کرد و گفت: در اقدامی در سال گذشته متکدیان به خانواده هایشان تحویل داده شده و مخارج یک سال زندگی آنها پرداخت شد تا این افراد از چرخه بازگشت به شهر به صورت متکدی کنار بروند. اما این چرخه معیوب است چرا که بسیاری از متکدیان در خارج از شهر تهران زندگی می کنند و پس از مدتی دوباره بر می گردند.

رئیس سازمان خدمات اجتماعی شهرداری در پایان ضمن اعلام آمادگی، ادامه داد: طرح ساماندهی معتادان، متکدیان و کودکان کار را از طریق مددسراها پیگیری می‌کنیم تا این افراد به چرخه اعتیاد باز نگردند.

ابراهیم امینی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز در این جلسه پیشنهاد تشکیل کمیته مشترک آسیب های اجتماعی را ارائه کرد.

وی گفت: می توان کمیته ای با حضور کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری، شورای شهر تهران، بهزیستی و تمامی دستگاههای درگیر ایجاد کرد تا با هم افزایی این آسیب ها را بتوانیم حل کنیم.

پرویز فتاح در پاسخ به موضوعات بیان شده توسط اعضای شورای شهر تهران بر ضرورت توجه به عملگرایی همزمان با بیان موضوعات در پاسخ به مباحث مطرح شده توسط سرپرست سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در خصوص متکدیان غیر تهرانی گفت: تکدی گری یک نوع عارضه است و حوزه عملیات کمیته امداد امام خمینی (ره) کل کشور است از این روی اگر شهرداری نمی تواند بخشی از کار رساندن متکدیان به منازلشان را انجام دهد ما می توانیم این کار را انجام دهیم.

وی اظهار داشت: متاسفانه آنچه در خصوص ایجاد تهران به عنوان شهر بدون متکدی احساس می شود این است که تاکنون ما اراده نکرده ایم در حالی که واقعا این موضوع امکان پذیر است.

رئیس کمیته امداد در پایان تاکید کرد: حفظ حرمت انسان ها سرلوحه کار در کمیته امداد است و اگر حتی یک مورد هم مشاهده شد حتما به من گزارش داده شود.

در پایان جلسه شورای فتاح در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انصافا دولت آن چه را که در توان داشته،  انجام داده است و همین دیروز نامه‌ای به امضای نوبخت و ربیعی ابلاغ شد که بر اساس آن ۱۴ درصد به دریافتی مددجویان از تیر ماه به بعد ‌اضافه می‌شود گفت : همچنین وام اشتغال روستایی مناطق محروم نیز ‌اضافه شده است. البته جلساتی در سطح کلان  نیز تشکیل شده است  و ما به آن دعوت شده‌ایم، اما باید این را بگویم که دولت تلاش دارد تا بتواند رسیدگی هر چه‌ بیشتری به نیازمندان داشته باشد تا این تورمی که تحمیل شده است، حل شود.

فتاح در ادامه‌ با اشاره به اینکه حرف ما این است که شورا اسلامی شهر تهران، شهرداری و کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) مسئول هستند و می‌توانند در  کنار یکدیگر موفق عمل کنند، بیان‌ کرد: برخی از اعضای شورای شهر تهران انتقاد داشتند که ما با دولت زاویه داشته باشیم، اما باید این را اعلام کنم که ما درباره دولت‌ها قضاوت نمی‌کنیم، اما لازم به ذکر است که کمیته‌ امداد در کنار روحانی است و در حال‌ حاضر نیز شرایط به گونه‌ای است که خیلی ها روحانی را تنها گذاشته اند و زخم زبان می زنند،  ولی ما به عنوان کمیته‌ امداد در کنار دولت هستیم، چرا که دولت، مردم است و خیالتان در این خصوص راحت باشد.

فتاح با بیان اینکه شهر تهران دچار سه عارضه معتادان متجاهر، متکدیان و کودکان کار است، خاطر نشان کرد: ۳۵ هزار خانوار معتادان که اکثرا برای تهران و البرز هستند تحت پوشش کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) قرار دارند و این‌ در حالی است که مشارکت و هم افزایی دستگاه‌های مختلف می‌تواند اثر گذار باشد و این شرایط را باید کنترل کنیم.

وی در مورد ساماندهی صندوق‌های صدقات با اشاره به این که ما در سطح کلان شهر تهران ۲۱ هزار صندوق صدقات داریم که فارغ از صندوق‌هایی است که در داخل خانه‌ها، مساجد و … قرار دارد، گفت‌: در دو سال اخیر برخی از این صندوق‌ها بازسازی و تقویت شده‌اند.

فتاح در پاسخ به سئوالی درباره سرقت از صندوق‌های صدقات توسط معتادان، بیان‌ کرد: این یک مصیبت و معضل است که سعی کرده ایم این مشکل را حل کنیم که از این معضل نیز کاسته شده است، اما رفع نشده است، و این جای سوال است که ریشه و مساله اصلی این اتفاق کجاست؟ و جالب است بدانید با یکی از مسئولان انتظامی جلسه داشتم و او می‌ گفت‌ که این اتفاق بد هم نیست، چرا که اگر این کار را انجام ندهند مجبور هستند به یک کار دیگر دست بزنند،  ولی این یک عارضه است که باید از ریشه حل شود.

به گفته رئیس کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) از سال گذشته ۱۰ درصد از صندوقات صدقات بهسازی شده است.

فتاح در مورد میزان شفافیت در کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) نیز، خاطر نشان کرد: کسی نمانده است که در کار ما نظارت نکند، از دیوان عدالت اداری تا دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات، مجلس شورای اسلامی، حراست بازرسی و… و. بر کار ما نظارت دارند، البته صاحب اختیار هستند و می‌توانند هر چیزی را که از کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) دیدند بگویند اما بروید و ببینید دیگران چه می‌کنند و تنها یک آمار محرمانه در کمیته‌ امداد وجود دارد و آن هم اسم و آدرس مددجویان است و همین شهرداری بارها به ما نامه نوشت که می‌خواهیم برای مددجویانتان بسته غذایی ببریم، به آنها آدرس ندادیم چرا که آنها آبرو دارند و به ما اعتماد کردند.

وی در مورد ابلاغیه رئیس جمهور در مورد صرفه جویی نیز یادآور شد: من وزیر نیرو بودم و مصیبت کمبود آب و برق را دیده‌ام، اما ساختمان کمیته‌ امداد امام خمینی (ره) برق خورشیدی می‌گیرد و یک عدد لامپ پیدا نمی کنید که کم مصرف نباشد و مخاطبان ما مددجویان هستند و من چگونه به مددجویی که ماهانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌گیرد بگویم که اسراف نکن، چه اسرافی می‌کند؟ من خجالت می کشم و قطعا نظر دولت، صرفه جویی در سایر بخش‌های دیگر بوده است، چرا که تورم چند ماهه اخیر توان خانواده‌های مددجویان را نیز تحت تاثیر قرار داده است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا این مساله رفع شود.

تازه ترین اخبار میراث فرهنگی ایران و جهان را در تاریخ ما دنبال کنید.
برچیده از سایت مهر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.