آرامش بر بازار حاکم است/ از انتخاب سخن‌گو تا تامین کالاهای اساسی

به گزارش خبرنگار «تاریخ ما»، گودرز امیری معاون استاندار لرستان شامگاه یکشنبه در ستاد تنظیم بازار لرستان در سخنانی با تاکید بر شناسایی مشکلات موجود در بازار استان و ارائه راهکارهای لازم در این رابطه، اظهار داشت: همچنین وظایف و ماموریت های دستگاهها مشخص شود و راهکارهای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم، تنظیم قیمت ها در بازار، جلوگیری از احتکار، افرایش قیمت ها و فساد توسط سواستفاده کنندگان اندیشیده شود.

تفاوت قیمت در برخی مغازه ها

وی با تاکید بر اینکه جلسه شورای تنظیم بازار در راستای آرامش در جامعه نقش بسزایی دارد، گفت: رسانه ها با دید مثبت به قضایا نگاه کنید.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با انتقاد از عملکرد بازرسی در این رابطه، تصریح کرد: در بازرسی هدف این بوده آسیب شناسی کنیم و برای آنها در این جلسات راهکار پیدا کنیم.

امیری با تاکید بر اینکه قیمت ها در برخی از مغازه ها نسبت به یکدیگر متفاوت است، افزود: چرا این امر باید وجود داشته باشد و بازرسی در کنار بر خورد قاطع با متخلفان روی بررسی راهکارها و پیشنهادات نیز ورود پیدا کند.

وی با اشاره به موضوع توزیع گوشت منجمد در شهرستان های استان نیز، گفت: در این رابطه اولویت اول با مراکز پرجمعیت مانند دانشگاهها، بیمارستان ها، زندان ها، پادگان ها و … باشد.

معاون اقتصادی استاندار لرستان با اشاره به اینکه اگر توزیع گوشت منجمد در قیمت بازار تاثیر گذار بود جز اولویت ها قرار گیرد، گفت: برای توزیع خرد گوشت گرم وارداتی با هماهنگی همیاری، امور صنفی، صنعت، معدن و تجارت فروشگاههای تعیین شود و اطلاع رسانی در رابطه با زمان توزیع گوشت نیز در شهرستان ها مشخص شود.

در تامین کالاها مشکلی نداریم

امیری با تاکید بر اینکه رسانه ها برنامه های ستاد تنظیم بازار را در رابطه با تامین، توزیع، قیمت کالا و … اطلاع رسانی کنند، گفت: جو روانی غیر منطقی ایجاد شده در حالی که از لحاظ تامین و وجود کالا هیچ مشکلی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در این رابطه برای اعلام برنامه ها و … ستاد تنظیم بازار یک سخنگو در استان داشته باشیم، گفت: در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان به عنوان سخنگو معرفی شود.

معاون اقتصادی استاندار لرستان در ادامه تاکید کرد: در بحث برنج نیز فروشگاههای زنجیره ای که مسئول توزیع برنج هستند اگر برنج های وارداتی کم دارند از برنج های اضافی بهره مند شوند.

امیری با تاکید بر اینکه قیمت برنج تغییری نداشته است، گفت: همچنین روغن مورد نیاز نیز در استان وجود دارد.

ضرورت افزایش بازرسی ها

وی با تاکید بر اینکه اختلاف قیمت روغن در بازار استان باید حل شود، گفت: همچنین کالاهایی مانند نان، بستنی، لبنیات و … نیز از لحاظ وزنی باید چک شوند و اگر تخلفی صورت گرفته به عنوان کم فروشی برخورد شود.

 سعید رازانی دادستان خرم آباد نیز در این جلسه در سخنانی با بیان اینکه موضوع گرانی را در برخی واحدها داریم، اظهار داشت: اما نارضایتی مردم به دلیل تفاوت قیمت ها است.

وی، بیان داشت: اگر این تفاوت قیمت ها را با افزایش بازرسی ها از بین ببریم در کسب رضایت مردم و رفع جو روانی منفی موجود بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

دادستان خرم آباد با تاکید بر اینکه در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری امور صنفی التهاب و جو روانی موجود در بازار را کاهش دهند، گفت: این امر در کاهش تقاضا هم موثر است.

رازانی، تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت در تامین کالاها تلاش خوبی داشته است و با افزایش بازرسی ها می تواند بحث تفاوت قیمت ها را کاهش و به حداقل برساند.

خط قرمزی برای برخورد با تخلفات نداریم

 بهرام براری مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان نیز در این جلسه در سخنانی با تقدیر از همکاری دستگاه قضایی، بسیج اصناف و … در برخورد با احتکار، گران فروشی و … اظهار داشت: آنچه که مهم است کالای مورد نیاز در استان وجود دارد اما دسترسی به آن در سطح عرضه به دلایلی محدود است.

وی با تاکید بر بررسی مسائل و مشکلات موجود در بازار و راستی آزمایی در این رابطه، گفت: در حال حاضر کمبود به معنای نبود کالا در استان نداریم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی لرستان با اشاره به اینکه افزایش قیمت ها ممکن بوده به دلایل مختلفی باشد، گفت: قیمت ها در برخی استان ها نسبت به لرستان بالاتر است اما قیمت ها باید در استان بهتر از این باشد.

براری با تاکید بر اینکه نهایت تلاش را ما در این رابطه داشته ایم و از این به بعد هم خواهیم داشت، افزود: همچنین در بحث عرضه کالا بر اساس دستوراتی که از مقامات قضایی و ستاد تنظیم بازار داشته ایم هر کالایی که احتکار شده باشد، اختفا شده باشد و یا اعلام موجودی نمی شود به صورت فوق العاده و با دستور قضایی سریعا عرضه می شود.

وی، تاکید کرد: بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومات پوشک بچه احتکار شده را به سازمان های وابسته به بهزیستی دادیم که توزیع کنند.

مدیرکل تعزیرات حکوکتی لرستان با تاکید بر اینکه با این وجود در راستای تامین رضایت مردم باید بیشتر از این کار کنیم، گفت: در این رابطه هیچ خط قرمزی را برای خود تعریف نکرده ایم.

ذخیره سازی ۳۲۰ تن گوشت منجمد

شاهرخی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان نیر در این جلسه در سخنانی با اشاره به وضعیت فراورده های خامی و دامی استان، اظهار داشت: در این راستا در سردخانه های استان ۲۸۰ تن گوشت مرغ منجمد و ۴۰ تن نیز گوشت گوساله منجمد ذخیره داریم.

وی، گفت: این میزان حداقل ها است و به میزانی که نیاز باشد و بر اساس تشخیص ستاد تنظیم بازار از طریق استان های معین دوباره تامین خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان با اشاره به بحث گوشت گوسفند وارداتی که سازمان همیاری به عنوان مباشر توزیغ آن انتخاب شده است، گفت: این کالا به صورت هفتگی وارد استان می شود و بین عاملین توزیع خرد تقسیم و توزیع می شود.

شاهرخی با اشاره به گوشت گوساله منجمد وارداتی، گفت: در این رابطه نیز سازمان همیاری به عنوان مباشر به شرکت های خصوصی وارد کننده معرفی شده و گوشت را وارد استان می کند و توزیع خرد این گوشت نیز توسط واحدهای صنفی صورت می گیرد.

ورود ۵ محموله گوشت گرم به لرستان

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۳۰ تن حواله به سازمان همیاری داده ایم که قرار است به استان حمل کنند، گفت: همچنین ۲۷ تن دیگر نیز باید تعیین تکلیف شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام لرستان با بیان اینکه مشکلی که در این رابطه وجود دارد این است که توزیع شهرستانی مشخص نشده که چگونه باشد، گفت: نیاز سنجی در این رابطه بر عهده ستاد تنظیم بازار است.

علیزاده مدیرعامل سازمان همیاری های لرستان نیز در این جلسه با اشاره به ورود ۵ محموله گوشت گرم به میزان ۱۰ تن به استان، اظهار داشت: تقسیم این میزان گوشت بر اساس جمعیت هر شهرستان بوده است.

وی با اشاره به ورود ۳۰ تن گوشت منجمد به استان نیز، گفت: کار توزیع این میزان نیز در حال انجام که البته استقبال از آن در برخی شهرستان ها کم است.

تشکیل تیم بازرسی برای کنترل قیمت میوه

محمدرضا صفی خانی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این جلسه با اشاره به برنامه ریزی برای تثبیت قیمت ها، اظهار داشت: همچنین در بحث رفع مشکل تفاوت قیمت میوه نیز تیم بازرسی و کارشناسی را پیش بینی کرده ایم.

وی، گفت: با این اقدام در خرده فروشی میوه نظارت بیشتری خواهیم داشت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، ادامه داد: در بحث وارد کردن میوه به بارفروشی و خروج آن قیمت متعادل شده و نسبت به استان های همجوار کنترل شده است.

صفی خانی همچنین به بحث افزایش قیمت رب گوجه در سطح ملی اشاره کرد و گفت: در این راستا قیمت در لرستان ۱۵ هزار تومان بود که در برخی استان ها تا ۱۸ هزار تومان رسید.

وی، گفت: در این رابطه عمده فروشی ها انبارهای خود را در استان باز کرده اند و رب گوجه با نرخ ۱۱ هزار تومان در حال وارد شدن به بازار است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.