سوریه؛ یک دهه خسارت خشونت بار

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از ژنو، بحران سوریه برای غیرنظامیان خشونتی نفس­گیر بوده است که از خصوصیات آن می­توان به تخریب شهرها و روستاها در مقیاس وسیع، آوارگی عظیم داخلی و یک بحران پناهندگی که در سراسر جهان انعکاس یافت، اشاره کرد.

در این میان، پژوهشی که به سفارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ انجام شده است، حاکی از هزینه­‌های سنگینی است که جوانان سوری در طی این بحران متحمل شده‌اند.

 در این پژوهش ۱۴۰۰ جوان سوری از ۱۸ تا ۲۵ سال در سوریه، لبنان و آلمان شرکت داشتند. در این سه کشور، این جوانان از خانواده­‌ها و دوستی­‌هایی از هم پاشیده شده، سختی­ها و نگرانی­های اقتصادی شدید، آرزوهای برباد رفته و فرصت­های از دست رفته و هزینه روانی گزاف سال­ها خشونت و اختلال سخن گفتند.

رابرت ماردینی، مدیرکل کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ با اشاره به دهمین سال بحران سوریه، گفت: « این یک دهه زیان خشونت­‌باری برای تمامی مردم سوریه بوده است، به ویژه برای جوانان، ده سال اخیر با از دست­دادن عزیزان، از دست رفتن فرصت­ها و از دست دادن کنترل بر آینده­شان همراه بوده است. این مطالعه یک نما از نسلی است که نوجوانی و جوانی خود را به مخاصمه باخته‌اند.»

در کشوری که بیش از نیمی از جمعیت آن را جوانان زیر ۲۵ سال تشکیل می­دهد، این مطالعه نمونه کوچکی است از آنچه میلیون­ها نفر طی ده سال گذشته متحمل گشته­‌اند.

– در جریان این پژوهش در سوریه، تقریباً یک نفر از هر دو جوان (۴۷ درصد) گفتند که یکی از بستگان یا دوستان نزدیک­شان در مخاصمه کشته­ شده­‌اند. یک نفر از هر شش سوری گفتند که دست کم یکی از والدین­شان کشته­ شده یا به شدت مجروح شده­اند (۱۶ درصد).

– ۵۴ درصد تماس­شان با بستگان نزدیک خود را از دست داده­‌اند. در لبنان این آمار به تقریباً هفت نفر از هر ۱۰ نفر می­رسد.

– ۶۲ درصد گزارش کردند که مجبور به ترک خانه­‌شان، چه در داخل سوریه یا به خارج از آن، شده‌اند.

– نزدیک به نیمی از افراد درآمد خود را به دلیل مخاصمه از دست دادند (۴۹ درصد)، و حدوداً از هر ده نفر هشت نفر نیز (۷۷ درصد) گزارش دادند برای یافتن یا تأمین غذا و مایحتاج ضروری دست به گریبانند. در سوریه، این آمار به ۸۵ درصد افزایش می­‌یابد.

– ۵۷ درصد سال­های تحصیل­شان را، که البته اگر به مدرسه می­رفتند، از دست داده­‌اند.

– گزارش شده که از هر پنج نفر یک نفر برنامه ازدواج­ را به دلیل مخاصمه به تعویق انداخته­ است.

بر اساس نتایج این پژوهش، فرصت­های اقتصادی و شغلی در صدر فهرست بیشترین نیازهای جوانان سوری است و به دنبال آن مراقبت درمانی، تحصیل و حمایت روانشناختی قرار دارند.

زنان، بالاخص، از جنبه اقتصادی آسیب بیشتری دیده­‌اند، و تقریباً ۳۰ درصد در سوریه گفته­‌اند که هیچ درآمدی ندارند تا از خانواده­‌شان حمایت کنند. جوانان سوری کمک­‌رسانی بشردوستانه را در میان اصلی­‌ترین نیازهای خود برشمردند.

اثر مخاصمه بر سلامت روان نیز واضح است. در ۱۲ ماه گذشته، جوانان سوری در سوریه اختلال خواب (۵۴درصد)، اضطراب (۷۳درصد)، افسردگی (۵۸ درصد)، تنهایی (۴۶ درصد)، سرخوردگی (۶۲ درصد) و استرس منفی (۶۹ درصد) را به دلیل مخاصمه تجربه کرده­‌اند. در تمامی این سه کشور، جوانان سوری گفتند که دسترسی به حمایت روانشناختی یکی از چیزهایی است که به آن نیاز بسیاری دارند.

فابریزیو کاربونی، مدیر منطقه­‌ای کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ برای خاورنزدیک و میانه مستقر در ژنو گفت: «این جوانان اکنون با دومین دهه از این بحران دردناک مواجهند. آنچه درباره موقعیت‌شان تلخ و زننده است آن است که این نسل با وجودی که بیشتر سال­های دوران کودکی و نوجوانی خود را به خشونت­ها باختند احتمالاً باید بیشترین مسئولیت کار بازسازی کشور را نیز به دوش بکشند. زندگی کودکان آنها نیز به این مخاصمه گره خورده است.»

با وجود همه این­ها، اغلب جوانان سوری که در این مطالعه شرکت داشتند گفتند که درباره آینده خوش­بین هستند. امید و آرزوهای آنها برای دهه آتی به طور جهانی قابل شناسایی است: امنیت و ثبات، فرصتی برای تشکیل خانواده و داشتن شغلی با درآمد مناسب، مراقبت درمانی و خدمات قابل پرداخت و قابل دسترس، و پایانی بر آشفتگی و مخاصمه.

سوریه در سال گذشته، با بدترین بحران اقتصادی از زمان آغاز این مخاصمه تا کنون و ترکیب آن با تحریم­‌ها و همه­‌گیری جهانی کووید ۱۹ روبرو بوده که باعث شد میلیون­ها نفر به سوی فقر بیشتر رانده شوند. اکنون در حدود ۱۳.۴ میلیون نفر سوری (از حدود ۱۸ میلیون نفر جمعیت این کشور) نیازمند کمک­‌رسانی بشردوستانه‌اند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.