القاعده یمن در بحبوحه نبرد در شمال، احیا می‌شود

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، مقام‌های امنیتی دولت مستعفی و رهبران قبایل به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که نبرد سنگین در مارب که از ماه گذشته در جریان است، در حال ایجاد یک خلاء امنیتی است که شبه‌نظامیان از آن سوءاستفاده می‌کنند.

آنها که زمانی قدرتمندترین شاخه القاعده به شمار می‌رفتند، در سه سال گذشته متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند و همین آنها را با کمبود نیرو و اراضی مواجه ساخته و وضعیت رهبری این گروه هم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

یک مقام اطلاعاتی می‌گوید: مارب طی سال‌ها از اصلی‌ترین مقرهای القاعده در شبه جزیره عرب بوده است.  

در حالی که اصلی‌ترین نیروهای آن در جنگ شش ساله یمن برای کنترل شهر مارب متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند، القاعده در شبه جزیره عرب همچنان در دیگر نقاط این منطقه که روی روستاها و شهرهای کوچک صاحب نفوذ است، در “آسایش” به سر می‌برد.

این مقام اطلاعاتی افزود: در حالی که دیگران مشغول نبرد هستند، آنها دوباره در حال آموزش نیروها، برنامه‌ریزی و احیای روابط با قبایل محلی هستند و برای جلب حمایت مالی جوامع محلی تلاش می‌کنند.

“شهر مارب” آخرین پایگاه شمالی تحت کنترل دولت مستعفی است که از حمایت ائتلاف نظامی تحت امر سعودی‌ها برخوردار است. حوثی‌ها پس از سال‌ها درگیری کنترل مابقی مناطق شمالی را در دست دارند.   

یک مقام اطلاعاتی یمنی دیگر گفت: جنگ در مارب می‌تواند به کمپین فشار حداکثری که تقریبا طی سال‌های گذشته القاعده در شبه جزیره عرب را در یمن محو کرد، پایان دهد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.