درخواست جی۷ برای خروج فوری نظامیان اریتره از تیگرای

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه هفت کشور صنعتی بزرگ از نیروهای اریتره خواستند از اقلیم تیگرای واقع در شمال این کشور که از پنج ماه قبل شاهد درگیری است و طبق برآوردهای “گروه بحران‌های بین‌المللی” امکان دارد سال‌ها به همین شکل ادامه یابد، عقب‌نشینی فوری، بدون قید و شرط و قابل تاییدی داشته باشند.

آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی پیشتر از اعزام نیروهای ارتش فدرال به تیگرای برای بازداشت و خلع سلاح رهبران جبهه آزادسازی مردم تیگرای، حزب حاکم در این منطقه خبر داده و این جبهه را به آغاز حملاتی علیه پایگاه‌های ارتش متهم کرده بود.

نیروهای فدرال اتیوپی از حمایت نیروهای همسایه شمالی خود یعنی اریتره و نیز نیروهای منطقه “امهره” اتیوپی هم‌مرز با جنوب تیگرای برخوردار هستند و آبی احمد ۲۸ نوامبر با کنترل یافتن بر میکیلی، مرکز اقلیم تیگرای، اعلام پیروزی کرد.

اتیوپی با وجود گزارش‌ها و تاییدهای ساکنان منطقه تیگرای و نیز سازمان‌ها، دیپلمات‌ها و مسؤولان محلی، برای مدت طولانی حضور نیروهای اریتره در این منطقه را تکذیب می‌کرد تا اینکه آبی احمد، نخست وزیر این کشور به حضور آنها اعتراف کرده و در پارلمان بر لزوم عقب‌نشینی آنها از منطقه تاکید کرد.

وزرای خارجه گروه ۷ ضمن استقبال از بیانیه آبی احمد، از او خواستند این عقب‌نشینی سریع، غیر مشروط و قابل تایید باشد و خشونت در این اقلیم پایان یافته و یک روند سیاسی آشکار، جامع و قابل قبول برای تمامی مردم اتیوپی از جمله ساکنان تیگرای آغاز شود.

نیروهای اریتره متهم به ارتکاب جنایات فجیعی در تیگرای از جمله کشتارها، تجاوزها، غارت‌ها و دیگر جرائم هستند.

دو سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر تایید کردند صدها غیرنظامی در شهر اکسوم به قتل رسیده‌اند.

همچنین خبرگزاری فرانسه کشتاری را که مدعی است نیروهای اریتره ماه نوامبر در شهر “دنگولات” مرتکب شده‌اند، مستندسازی کرده است.

مولو نیگا، رئیس دولت انتقالی تیگرای به خبرگزاری فرانسه گفت: عقب‌نشینی نیروهای اریتره یک روند است و هرگز فورا اتفاق نخواهد افتاد.

از طرف دیگر برخی از ساکنان شهر “اداگا هاموس” تاکید کردند به نظر می‌رسد نظامیان اریتره‌ حضور خود در برخی مناطق را تقویت کردند.

به گفته یکی از ساکنان شهر”اداگا هاموس”، دستکم چهار دستگاه کامیون حامل سربازان اریتره‌ای اواخر هفته گذشته وارد این شهر شدند.

همچنین به گفته یکی دیگر از ساکنان اقلیم تیگرای، در چند روز گذشته نیروهای دیگری وارد شهر سنکاتا شدند اما مشخص نیست که این نیروها باقی خواهند ماند یا نه و این نگرانی وجود دارد که سربازان اریتره‌ای خود را برای درگیری گسترده‌ای آماده می‌کنند.

یمانی جبرمیسکیل، وزیر ارتباطات اریتره در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانسه درباره عقب‌نشینی نیروهای این کشور از تیگرای گفت: اظهارات آبی احمد صریح و بدون ابهام هستند.

گروه بحران‌های بین‌المللی در گزارشی تخمین زد شرایط میدانی در تیگرای شاهد رکودی مرگبار و خطرناک باشد.

این سازمان با تایید استمرار درگیری‌ها در روزهای اخیر در مرکز و جنوب تیگرای اعلام کرد: موضعگیری‌های نظامیان نشان می‌دهند که این درگیری احتمال دارد ماه‌ها و یا حتی سال‌ها ادامه یابد. نظامیان برای آغاز حمله‌ای مرگبار آماده می‌شوند اما هیچ امیدی وجود ندارد که هیچ کدام از آنها بتوانند چنین کاری انجام دهند و مذاکرات صلح نیز بعید به نظر می‌رسند.

مقاومت نظامی تیگرای به دنبال حمایت ساکنان خشمگین این منطقه که عامل جنایات انجام شده را نیروهای حامی دولت فدرال به ویژه نیروهای اریتره، دشمن سرسخت جبهه آزادسازی مردم تیگرای می‌دانند، قدرتمند شده است.

احتمالا این خشم به افزایش تعداد شبه‌نظامیان وابسته به جبهه آزادسازی تیگرای منجر می‌شود که به ائتلافی با عنوان “نیروهای دفاع از تیگرای” به ریاست رهبران برکنار شده این اقلیم و نیز برخی نظامیان عالی رتبه سابق ملحق شده‌اند.

هنوز بیشتر رهبران جبهه آزادسازی مردم تیگرای آزاد بوده و هیچ کدام از آنها در ماه‌های فوریه و مارس، بازداشت و یا کشته نشده‌اند.

به دلیل محدودیت‌های ورود به منطقه تیگرای به ویژه برای نیروهای فعال در حوزه‌های انسانی و نیز خبرنگاران، تخمین تعداد کشته‌های درگیری در این منطقه دشوار است. 

یک ژنرال اتیوپیایی در دیداری که ماه گذشته با برخی دیپلمات‌ها در میکیلی داشت، از یک جنگ کثیف که باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد بی‌گناه شده، سخن گفت.

برخی پژوهشگران دانشگاه گاند بلژیک در مقاله‌ای کشته شدن ۱۹۴۲ غیرنظامی را که تنها سه درصد از آنها در جریان بمباران‌ها و حملات هوایی کشته شدند، تاکید کردند. همچنین آنها اعلام کردند ۱۵۱ کشتار انجام شد که در آنها دستکم پنج غیرنظامی بی‌دفاع کشته شدند.

هنوز آمار ارائه شده از سوی این پژوهشگران به صورت مستقل تایید نشده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.