درخواست دیده‌بان عربی آزادی رسانه‌ها برای آزادی خبرنگاران محبوس

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نوشته روزنامه عربی۲۱، دیده‌بان عربی آزادی رسانه‌ها که دفتر آن در لندن واقع است، امروز در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه آزادی هشت روزنامه‌نگار مصری اقدامی قابل تقدیر است، بار دیگر مسؤولان قاهره را به آزادسازی روزنامه‌نگاران بازداشت شده تشویق کرد.

در این بیانیه که همزمان با روز جهانی آزادی مطبوعات منتشر شد، آمده است: هنوز نزدیک به ۷۰ روزنامه‌نگار و عکاس که حکم‌های برخی از آنها حبس ابد است، در بازداشت به سر می‌برند.

در ادامه این بیانیه آمده است: بیشتر روزنامه‌نگاران بازداشت شده در مصر در بازداشت موقت به سر می‌برند و هنوز به دادگاه‌های مربوطه ارجاع داده نشده‌اند، بیشتر این افراد حداکثر مدت بازداشت موقت درج شده در قوانین را پشت سر گذاشته‌اند اما هنوز آزاد نشده‌اند و دوباره با اتهام‌های جدید در حبس نگه داشته‌شده‌اند.

این نهاد حقوقی تاکید کرد: در حالی بازداشت موقت باید تنها یک اقدام احتیاطی باشد، در طولانی مدت و بدون حکم قضایی به مجازاتی ناقض آزادی تبدیل می‌شود، این روزنامه‌نگاران و عکاسان بازداشت شده هیچگونه جنایت تروریستی مرتکب نشده‌اند و تمام جرمشان فعالیت مطبوعاتی و یا بیان مسالمت‌آمیز نظراتشان است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حق آزادی مطبوعات در قانون اساسی مصر و قوانین این کشور تضمین شده و طبق ماده ۷۱ قانون اساسی مصر، بازداشت در پرونده‌های مطبوعاتی و تعطیلی دفاتر روزنامه‌ها ممنوع است.

دیده‌بان یاد شده طرح اتهامات جدید علیه روزنامه‌نگاران برای حبس دوباره آنها را محکوم و اعلام کرد: تعداد زیادی از روزنامه‌نگاران و عکاسان با اینکه بیمار بوده و به مراقبت‌های پزشکی نیاز داشته‌اند، با این مساله مواجه شده‌اند. گرچه “مجدی احمد حسین”، روزنامه‌نگار ۷۰ ساله مصری چند روز قبل پس از گذراندن هفت سال حبس آزاد شد، اما هنوز روزنامه‌نگاران سالخورده و بیمار در زندان‌های مصر وجود دارند از جمله “جمال المحتجز” که با وجود مشکلاتی در گرددن و ستون فقرات و کبد از دو ماه قبل در حبس است و یا “عامر عبد المنعم”، روزنامه‌نگار روزنامه “الشعب” و تعدادی دیگر.

این دیده‌بان در ادامه بار دیگر آزادی سایر روزنامه‌نگاران محبوس و عمل به قانون اساسی مصر را که ضامن آزادی و استقلال مطبوعات است، خواستار شد و توسعه کنترل امنیتی بر رسانه‌ها و استمرار مسدودسازی وب‌سایت‌ها را محکوم کرد.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.