رفت و آمد برق

معاون هماهنگی توزیع توانیر اوایل اردیبهشت امسال اعلام کرد که در انتظار تابستان سختی نیستیم،  بلکه می دانیم تابستان بسیار سختی پیش رو داریم، چرا که شاهد افت شدید ذخایر سدهای کشور به دلیل کاهش بارندگی ها هستیم.

به گفته رخشانی مهر، امسال شاهد کاهش ۳۰ تا ۳۵ درصدی بارش ها هستیم که همین موضوع باعث شده تا همین مقدار نیز از ظرفیت تولید برق نیروگاه های برق آبی کاهش یابد، بنابراین تابستان امسال سخت نیست، بسیار سخت است، چراکه علاوه بر کاهش بارندگی ها و محدودتر شدن استفاده از پتانسیل نیروگاه های برق آبی، شاهد افزایش دما، شرایط کرونایی کشور، استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز و … هستیم که همگی باعث شده تا تراز تولید و مصرف بهم خورده و منفی باشد.

اگرچه معاون هماهنگی توزیع توانیر تاکید کرده بود که در حال آماده شدن برای گذر از تابستان سخت امسال هستیم و برنامه ریزی ها به این منظور از سال گذشته انجام و پیش بینی ها براساس سنجش شاخص ها صورت گرفته است، اما گویی گرمای هوا و به دنبال آن افزایش مصرف برق، چندین قدم زودتر از پیش بینی های توانیر حرکت کرد و موجب شد تا از اواخر اردیبهشت ماه خاموشی های سراسری در کشور اعمال شود، از سوی دیگر بسیاری بر این باورند که فعالیت ماینرهای غیرمجاز و عدم توقف فعالیت آنها موجب رکودزنی مصرف برق در این روزها شده تا جایی که وزارت نیرو، با اعلام برنامه زمان بندی قطعی برق به دنبال مدیریت و کنترل این شرایط است.

خاموشی‌هایی که ارتباطی با استان ها نداشت

اگرچه مسئولان برق استان، در مصاحبه های مختلف اعلام کرده اند که هیچ یک از این خاموشی ها در سطح استان مدیریت شده نبوده و خاموشی ها به صورت سراسری در کشور رخ داده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اصفهان روز یکشنبه در این باره به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: خاموشی ها به نوعی است که از میزان و زمان آن مطلع نیستیم، با این وجود در برق استان و شهرستان جدولی را تنظیم کرده ایم که اگر خاموشی غیرقابل پیش بینی به ما اعلام شد، مطابق آن سقف، برای مردم دسته بندی خاموشی ها مشخص باشد.

حمید علاقمندان درباره برنامه های مدیریت بار که هر ساله در فصل گرم از سوی شرکت های توزیع اجرا می شود، گفت: با توجه به گرمای شدید هوا که به یکباره کشور را فرا گرفت، شرکت توانیر و در استان ها برنامه های صرفه جویی مصرف برق از ابتدای خرداد اجرا نشده بود تا مشخص شود که چه حد باید صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان نیز با تاکید بر اینکه خاموشی های برق به صورت سراسری اعمال شد و شرکت های توزیع، موردی به عنوان خاموشی ندارند، به خبرگزاری تاریخ ما گفت: به طور قطع افزایش شدید دما و مصرف برق در برخی استان ها همچون خوزستان و همچنین نیروگاه هایی که باید وارد مدار می شوند، اما به دلیل کم آبی و تعمیرات نتوانسته اند وارد مدار شوند، سبب خاموشی های سراسری برق شد.

تنها راه صرفه جویی ۲۰ درصدی مردم

به گفته مرسل صالحی، قرار بود تفاهم نامه های مدیریت بار در اصفهان از ۱۵ خرداد ماه آغاز شود، اما با توجه به افزایش دمای هوا و نبود بارش ها، این برنامه زودتر اجرایی شد.

او با تاکید بر اینکه شبکه توزیع برق تنیده است و ناچار به مدیریت بار هستیم، تصریح کرد: اگر این گونه نشود، شبکه توزیع برق دچار خسارت خواهد شد.

او درباره نقش رمزارزها در خاموشی های اخیر، گفت: با توجه به اینکه فعالیت رمزارزها غیرمجاز است هر رمز ارز معادل دو کیلووات در ساعت مصرف دارد، فعالیت ها بر شبکه سراسری برق تاثیر گذاشته و موجب فشار و قطعی می شود.

صالحی اما تاکید کرد که اگر مردم در مصرف برق صرفه جویی ۲۰ درصدی داشته باشند و شرکت های توزیع را همراهی کنند، به طور قطع خاموشی نخواهیم داشت.

اوضاع بهم ریخته از قطعی برق

اما در سوی دیگر پاسخ مدیران کشور و استان به قطعی های سراسری برق، مردم از بهم ریختگی اوضاع و غافلگیری خاموشی های ممتد و بدون اطلاع گلایه دارند، اگرچه از روز شنبه برنامه زمان بندی قطعی ها اعلام شده بود، اما مشاهدات خبرگزاری تاریخ ما حکایت از بهم ریختگی اوضاع و اختلال در سطح شهر اصفهان دارد.

خاموش شدن، چراغ قرمز چهارراه ها و در برخی ساعات ترافیک بالا که پلیس به تنهایی توان کنترل آن را ندارد، افزایش آمار گیر کردن افراد در آسانسورها و تماس های بالا به آتش نشانی، رکود چند ساعته فعالیت اصناف و خاموشی چراغ کارگاه های تولیدی و… و. همه و همه از جمله مصائب این روزهای قطعی برق است.

از سوی دیگر بسیاری از شهروندان می گویند: اگرچه مطابق این برنامه، دو ساعت برق آنها باید قطع شود، اما در برخی روزها، قطعی برق به دو مرتبه در شبانه روز (یک نوبت در روز و یک نوبت شب) می رسد.

یکی از مغازه داران محدوده خیابان کمال به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: با هر بار قطعی برق، حتی اگر خریداری هم باشد، در پرداخت دچار مشکل می شوند، با قطعی دو ساعته برق، تلفن، اینترنت و دستگاه پوز قطع می شود.

یکی دیگر از مغازه داران، گفت: مدتی به دلیل کرونا، تعطیل کردیم و اکنون با قطعی های روزانه برق به نوعی دچار رکود می شویم، البته برخی همکاران مان موتور برق از گذشته داشته اند، اما با توجه به شرایط اقتصادی، هر مغازه دار توان خرید موتور برق را ندارد.

هم کرونا بیکارمان کرد هم قطعی برق

خانم جوانی که در تولیدی لباس کار می کند درباره قطعی های دوساعته و حتی بیشتر برق، توضیح داد: متاسفانه از هفته پیش تاکنون برق حتی روزی دو مرتبه قطع می شود و نمی توانیم کار کنیم، یک بار به خاطر کرونا و این بار به دلیل قطعی برق بیکار شدیم، از سوی دیگر مجبور به پرداخت اجاره کارگاه، هزینه های آب و برق هستیم.

شهروند دیگری به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: با وجودی که جدول زمان بندی قطعی برق آنها اعلام شده، اما در روز حتی دو مرتبه و هر بار به مدت دو ساعت برق مان قطع شد، قطعی برق به خصوص در ساعات شب بسیار سخت و تحمل گرما سخت و طاقت فرسا است.

خانم جوانی هم با انتقاد از جدول زمان بندی قطعی برق، تاکید کرد که اگرچه زمانی برای قطعی برق اعلام شده و من انجام امور منزل را براساس آن برنامه ریزی کردم، اما متاسفانه برق در ساعاتی غیر از زمان تعیین شده قطع شد.

شهروند دیگری هم اضافه کرد: روزانه تقریبا به مدت دو ساعت برق قطع می شود و این در ساعاتی است که نیاز به وسایل برقی داریم. متاسفانه شرایط جوی اصفهان به گونه ای که گرم و عصرها با وزش باد شدید و گرد و غبار، ناچار به بستن درب و پنجره ها هستیم، از سوی دیگر به دلیل قطعی برق نمی توانیم از وسایل سرمایشی استفاده کنیم.

او ادامه داد: در یک کلام قطعی های برق در شرایطی که به دلیل کرونا نمی توانیم رفت و آمدی با یکدیگر داشته باشیم و همواره تاکید بر قرنطینه خانگی می شود، موجب افسردگی شده چراکه نه تلویزیونی است و نه اینترنت و حتی با شارژ خالی گوشی مواجه هستیم.

قطعی برق و نگرانی از امتحانات مجازی

مرد جوان هم درباره قطعی های برق به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: برای انجام برخی امور بانکی ناچار به حضور در شعبه خاصی بودم که برق آن شعبه به مدت دو ساعت قطع شد و کارهایم نیمه کاره ماند.

خانمی که به گفته خودش اکنون زمان امتحانات دخترش است، به خبرگزاری تاریخ ما، توضیح داد: دائم برنامه زمان بندی قطعی برق را چک می کنم و مدرسه فرزندم پیامک داده که گوشی و لب تاب ها را پیش از زمان امتحان، شارژ کرده و از بسته اینترنت خط برای امتحانات استفاده کنیم، اگرچه ما مشکلی از این بابت نداریم، اما برخی خانواده ها امکان خرید بسته اینترنت را ندارند و درگیر مشکل شده اند.

خانم جوانی هم با گلایه از قطعی های برق، گفت: از اوایل امسال قیمت برق افزایش یافت، اما امروز برق نداریم و ناچارم هشت طبقه را بدون آسانسور بالا بروم، خوشبختانه تا امروز به شخصه متوجه گیر کردن همسایه ها در آسانسور نشده ام، اما اگر برق نباشد بالا و پایین رفتن از ۱۰ طبقه برای ساکنان به خصوص اگر سالمند و بیمار باشند، بسیار سخت است.

با قطعی برق همه چیز قطع شد

شهروند دیگری هم به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: متاسفانه هر بار قطعی برق موجب اختلال در زندگی مان شده است، جدا از گرما، با هر بار قطعی برق، آب ساختمان ما به دلیل استفاده از پمپ، تلفن، اینترنت و … قطع می شود و حتی در رفت و آمدها درب پارکینگ هم باز و بسته نمی شود و باید دو ساعت بی هدف و بدون امکانات در انتظار آمدن برق باشیم.

دختر جوانی هم که در دارالترجمه کار می کند از مصائب قطعی برق در اصفهان گفت که امکان ندارد کار ترجمه را با گوشی و تبلت انجام دهیم و این کار حتما باید از طریق سیستم انجام شود که متاسفانه با قطعی های دو ساعته و حتی دو بار در روز برق، کارها روی هم تلنبار می شود.

یک دانش آموز هم با گلایه از قطعی برق، گفت: طی سه روز گذشته و در ساعات مختلف برق منزل مان قطع شد، اما نگرانی من قطعی برق در زمان امتحان است، دقیقا در زمان امتحان مجازی برق ما به مدت دو ساعت قطع شد که ناچار شدم از طریق گوشی و با اینترنت خط امتحانم را بدهم، اما متاسفانه به خاطر امتحانم، خواهر کوچکترم، کلاس آنلاین خود را از دست داد.

قطعی برق و نگرانی بیماران

دختر جوانی که دانشجوی رشته آمار است، گفت: پیش از اینکه برنامه زمان بندی قطعی برق، اعمال شود، از جمعه هفته گذشته و صبح شنبه برق ما به مدت دو ساعت قطع شد و متاسفانه کلاس آنلاینم را به مدت دو ساعت از دست دادم و از اکنون به شدت استرس امتحانات مجازی پایان ترم را دارم، متاسفانه سرعت اینترنت خط در محدوده منزل ما به شدت پایین است و امکان استفاده از آن را ندارم.

شهروند دیگری هم به خبرگزاری تاریخ ما گفت: شاید بتوان گرمای هوا را به خاطر قطعی برق تحمل کرد، اما بیمارانی که از دستگاه اکسیژن در منزل استفاده می کنند، در این شرایط دچار مشکل هستند.

او ادامه داد: یکی از آشنایانمان به دلیل ابتلا به کرونا ناچار به اجاره و استفاده از دستگاه اکسیژن ساز برقی شده است که متاسفانه با قطعی برق و با توجه به اینکه مدل دستگاه شارژی نبود، سطح اکسیژن خون بیمار به کمتر از ۸۹ رسید که با بد شدن حال وی، ناچار به خبر کردن اورژانس شدند.

شهروند دیگری هم به خبرگزاری تاریخ ما، گفت: متاسفانه قطعی های پی در پی برق موجب آسیب به وسایل برقی می شود و اگر در شرایط اقتصادی امروز وسیله برقی دچار آسیب شود، نه تنها امکان خرید آن وجود ندارد، بلکه حتی توانی برای تعمیر آن وسیله وجود ندارد.

به نظر می رسد، سناریوی قطع برق و خاموشی های مکرر، با توجه به پیش بینی های وزارت نیرو، به خصوص تا اواخر مرداد ماه، مهمان خانه اصفهانی ها باشد، اما امروز بسیاری این گلایه را دارند، چرا همان برق گران را هم ندارند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.