جاهای دیدنی شیراز یا اصفهان!

باغ های زیبا و سرسبز یا آثار باستانی با معماری شگفت انگیز کدام انتخاب شماست؟ شیراز و اصفهان دو شهر توریستی ایران هستند که به خاطر داشتن جاهای دیدنی فراوان، سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را پذیرا هستند. اگر به طبیعت و باغ های زیبا علاقمند هستید شیراز بهترین مقصد برای سفر شما است، ولی اگر به تاریخ علاقمند هستید اصفهان را برای سفر انتخاب کنید.

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)Sightseeing-Shiraz-or-Isfahan.jpg

معرفی جاهای دیدنی شیراز و اصفهان

شیراز، شهر شعر و ادب، با باغ های سرسبز و آرامگاه های شاعران نامی اش، در کنار اصفهان، پایتخت باشکوه دوران صفوی، با میدان نقش جهان و عمارت های تاریخی اش، دو نگین درخشان گردشگری ایران هستند. انتخاب بین این دو شهر برای هر گردشگری سخت است. اما نگران نباشید! در مطلب مقایسه بناهای تاریخی شیراز و اصفهان بطور کامل صحبت شده است، همچنین در ادامه سفری به بهترین جاذبه های شیراز و اصفهان خواهیم داشت تا برنامه ریزی سفرتان را کامل کنیم.

جاهای دیدنی شیراز، شهر راز های پنهان در دل تاریخ

شیراز یکی از زیباترین شهرهای ایران است که به عنوان پایتخت فرهنگی ایران نیز شناخته می شود. این شهر به دلیل باغ های سرسبز، بناهای تاریخی، آرامگاه شاعران نامی و عطر دل انگیز بهار نارنج در سراسر دنیا مشهور است. همه ما شیراز را با آرامگاه حافظ و سعدی می شناسیم. در اینجا برخی از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز را معرفی می‌کنم.

باغ های شیراز

باغ های تاریخی شیراز با عطر بهار نارنج و سروهای بلند قامتشان، نمونه‌های بی نظیری از هنر باغ سازی ایرانی هستند. قدم زدن در این باغ‌ها و حس طراوت و آرامش، تجربه ای به یاد ماندنی برایتان رقم خواهد زد. در اولین فرصت با تهیه بلیط هواپیما شیراز برای بازدید از این باغ ها عازم سفر به شهر شیراز شوید.

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)shiraz-gardens.jpg

آرامگاه های تاریخی شیراز

آرامگاه های شیراز با اشعار حک شده بر سنگ مزارشان، زیارتگاه عاشقان شعر و ادب فارسی هستند. بزرگان و شاعران بسیاری در خاک شیراز خفته هستند.

اماکن مذهبی و مساجد شیراز

مساجد و اماکن مذهبی شیراز از دیگر آثار تاریخی و جاهای دیدنی شیراز هستند که با معماری منحصربه‌فرد و کاشی‌کاری های زیبا، مکانی مناسب برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ اسلامی ایران هستند. این اماکن تاریخی با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال مقصد اصلی گردشگران خارجی و داخلی به شمار می‌آیند.

ارگ کریم خان شیراز

ارگ تاریخی کریم‌خان زند در دوران زندیه ساخته شده است و محل زندگی کریم خان زند، بنیانگذار سلسله زندیه بوده است. ارگ کریم خان با معماری منحصربه فرد و برج و باروهای بلند، مکانی مناسب برای آشنایی با تاریخ ایران است.

دروازه قرآن شیراز

دروازه قرآن در ورودی شمال شرقی شهر شیراز است و به عنوان نمادی از این شهر شناخته می شود. دروازه قرآن با معماری سنتی ایرانی و کاشی کاری های زیبا در دوران آل بویه ساخته شده است که تا اکنون چندین بار تخریب شده و از نو بازسازی شده است.

مجموعه وکیل شیراز

مجموعه وکیل که شامل آب انبار، حمام، مسجد و بازار است در دوران زندیه ساخته شده است و یکی از زیباترین آثار تاریخی ایران هستند. این مجموعه با معماری منحصر به فرد و نقاشی های دیواری زیبا، مکانی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و معماری ایرانی است. بازار وکیل یکی از بزرگترین بازارهای شیراز است که می توانید انواع صنایع دستی، فرش، ادویه جات و سوغات را در آنجا پیدا کنید.

بازار وکیل یکی از بزرگترین بازارهای شیراز است.

تخت جمشید

تخت جمشید سازه ۲۵۰۰ ساله شیراز که در دوران داریوش بزرگ دستور ساخت آن صادر شد و ساخت آن چندین سال به طول انجامید، یکی از شاهکارهای معماری هخامنشی است که در نزدیکی شیراز واقع شده است. تخت جمشید پایتخت هخامنشیان نماد شکوه و عظمت ایران باستان در فهرست آثار ملی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

جاهای دیدنی اصفهان، گشتی در نصف جهان

اصفهان، پایتخت سابق ایران در دوران صفوی، با نام نصف جهان شناخته می‌شود و یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است. این شهر به دلیل داشتن میدان نقش جهان یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان ، عمارت های باشکوه، پل های تاریخی و مسجدهای زیبا در سراسر دنیا مشهور است و همچون نگینی در مرکز ایران می‌درخشد.

میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان با مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو و سردر قیصریه، تصویری از شکوه و عظمت معماری دوران صفوی را به نمایش می گذارد. میدان نقش جهان به عنوان قلب تاریخی اصفهان شناخته می‌شود که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)Sightseeing-places-in-Isfahan,-a-tour-in-half-of-the-world.jpg

مساجد تاریخی اصفهان

مسجد امام با گنبد عظیم فیروزه ای و مسجد شیخ لطف الله با مناره های بدون راس ، با کاشی کاری های بی نظیر و معماری منحصر به فرد، از مهم ترین مساجد تاریخی اصفهان به شمار می رود.

پل های اصفهان

  • سی و سه پل یکی از پل های تاریخی و مشهور اصفهان است که با شاهکارهای مهندسی ایرانی، بر روی زاینده رود خودنمایی می کند. قدم زدن بر روی این پل ها و تماشای زاینده رود، حس آرامش خاصی را به همراه دارد.
  • پل خواجو از دیگر پل های تاریخی اصفهان بر روی زاینده رود است که یکی از نمادهای شهر اصفهان است. پل خواجو با معماری منحصر به فرد و نقاشی های دیواری زیبا، مکانی مناسب برای عکس گرفتن است.
  • پل چوبی با معماری سنتی ایرانی، بر روی زاینده رود قرار گرفته که قدم زدن بر روی آن و تماشای زاینده رود، حس آرامش خاصی را به همراه دارد.

کاخ های سلطنتی اصفهان

کاخ های سلطنتی اصفهان با معماری چشم نواز و تالارهای مزین به هنرهای سنتی ایران، یادگار شکوه و جلال دربار صفوی هستند. این کاخ ها معماری بی نظیری دارند و در دوران گذشته محل اقامت پادشاهان صفوی بوده‌اند.

  1. کاخ عالی قاپو
  2. کاخ چهلستون
  3. کاخ هشت بهشت
  4. کاخ چهارباغ

کاخ های اصفهان، یادگار شکوه و جلال دربار صفوی هستند.

منارجنبان اصفهان

این مناره تاریخی با تکان خوردن دو مناره به طور همزمان، یکی از عجایب معماری ایران به شمار می رود. بنای اصلی منارجنبان در دوران ایلخانی ساخته شده است، ولی ساخت مناره های آن به دوران صفوی باز می‌گردد.

سوالات متداول درباره جاهای دیدنی شیراز و اصفهان

مساجد تاریخی اصفهان کدامند؟ مسجد امام و مسجد شیخ لطف‌الله از مساجد مهم و تاریخی اصفهان هستند.

شیراز چند باغ معروف دارد؟ باغ هفت تنان، باغ نظر، باغ دلگشا، باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ نارنجستان قوام، باغ جهان نما

از عجایب معماری منارجنبان چه چیزی است؟ تکان خوردن دو مناره به طور همزمان از عجایب معماری منارجنبان است.

در اصفهان چه کاخ هایی برای بازدید وجود دارد؟ کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون، کاخ هشت بهشت و کاخ چهار باغ

دروازه قرآن کجای شیراز واقع شده است؟ دروازه قرآن در ورودی شمال شرقی شهر شیراز است.

جمع بندی

علاوه بر جاذبه‌های مشهور شیراز و اصفهان که در این مقاله معرفی شد، مکان‌های دیدنی و تفریحی دیگری نیز در این دو شهر وجود دارند که بازدید از آنها می‌تواند سفرتان را کامل‌تر کند. اگر برای سفرتان نیاز به رزرو آنلاین بلیط هواپیما داشتید به سایت قاصدک ۲۴ مراجعه کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها