مقایسه وسعت شیراز و اصفهان

شیراز و اصفهان، دو نگین درخشان در تاریخ و فرهنگ ایران، همواره در رقابت برای عنوان بزرگترین بوده اند. مساحت، فقط یکی از فاکتورهای متعددی است که باید در هنگام مقایسه‌ی دو شهر در نظر گرفته شود. شیراز و اصفهان، هر کدام با وجود مساحت و ویژگی‌های خاص خود، از جمله شهرهای جذاب و دیدنی ایران هستند. انتخاب بین این دو شهر به سلیقه و اولویت‌های شما بستگی دارد.

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)Comparison-of-the-size-of-Shiraz-and-Isfahan.jpg

شیراز بزرگتر است یا اصفهان؟

اصفهان نصف جهان از شیراز بزرگتر است. مساحت کلانشهر اصفهان حدود ۵۵۱ کیلومتر مربع است، در حالی که مساحت کلان شهر شیراز حدود ۱۶۵ کیلومتر مربع است، بنابراین، از نظر وسعت، اصفهان تقریبا ۳/۴ برابر شیراز است. در ادامه خلاصه‌ای از مقایسه مساحت این دو شهر آورده شده است.

محدوده شهر شیراز

شیراز پنجمین شهر بزرگ ایران است که در جنوب کشور واقع شده است، این شهر در سه دوره آل بویه، صفویان و زندیان پایتخت کشور بوده است. بر اساس سرشماری ۱۳۹۵ شیراز حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر است. شیراز به ۱۱ منطقه تقسیم بندی شده است و از سمت غرب به کوه دراک و از سمت شمال به کوه های بمو، چهل مقام، بابا کوهی و سبزپوشان منتهی می‌شود. در شیراز محله های خوش آب و هوای زیادی برای زندگی وجود دارد.

شیراز پنجمین شهر بزرگ ایران در جنوب کشور است.

محله های شیراز

  • محله قصر الدشت
  • محله معالی آباد
  • محله عفیف آباد
  • شهرک گلستان
  • محله آستانه

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)Neighborhoods-of-Shiraz.jpg

تاثیر مساحت بر جاذبه های شیراز

شیراز با قدمتی بیش از ۶ هزار سال جاذبه های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. مساحت نه چندان وسیع شیراز و نزدیکی جاهای دیدنی، باعث شده تا دسترسی به جاذبه‌های گردشگری این شهر به سهولت امکان‌پذیر باشد و به راحتی در یک روز چندین جاذبه دیدنی را تماشا کرد.

نقش فضای سبز در شیراز

با وجود مساحت محدود، شیراز دارای فضاهای سبز و باغ های قابل توجهی است. باغ‌های دل‌انگیز مانند باغ ارم، باغ دلگشا و باغ نارنجستان، به طراوت و زیبایی این شهر ‌افزوده است.

چالش های مرتبط با وسعت شیراز

شیراز نیز مانند دیگر شهرهای ایران چالش هایی را در زمینه وسعت دارد و این مشکلات مانع رشد شهر شده است.

  1. مدیریت نکردن منابع آبی: کم آبی از اصلی‌ترین چالش‌های شیراز در زمینه وسعت است.
  2. افزایش جمعیت ناشی از مهاجرت: مهاجرت بیش از حد باعث شده است تا این شهر دست‌خوش تغییراتی در حاشیه شهر شود و افراد زیادی به حاشیه نشینی روی آورند.
  3. مشکل ترافیکی شهر: از دیگر چالش‌های شیراز مشکل ترافیکی در مرکز شهر است که با وجود خیابان های عریض این مشکل همچنان پابرجاست.

محدوده شهر اصفهان

اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران و سومین شهر پرجمعیت ایران است که طبق آمار سرشماری سال ۱۴۰۰، جمعیتی حدود ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار نفر دارد. این شهر ۱۵ منطقه شهری دارد و در دشتی هموار در ارتفاع ۱۵۷۰ متری سطح دریا قرار گرفته است. این شهر از یک طرف به کویرهای اصفهان و از سمت دیگر به کوه‌های زاگرس ختم می‌شود. مناطق و محله های مدرن و پیشرفته اصفهان بیشتر در جنوب این شهر قرار دارند.

اصفهان یکی از کلان شهرهای ایران و سومین شهر پرجمعیت کشور محسوب می شود.

تاثیر مساحت بر جاذبه های گردشگری اصفهان

اصفهان قدمتی بیش از ۴ هزار ساله دارد و در دوران مختلف پایتخت بوده است، به همین علت جاذبه‌های گردشگری زیادی را در خود جای داده است. جاذبه های گردشگری اصفهان در جای جای این شهر گسترده شده‌اند و وسعت زیاد این شهر باعث شده تا بازدید از این آثار دیدنی به طول بیانجامد‌. برای بازدید از جاهای دیدنی این شهر، می‌توانید بلیط هواپیما اصفهان را از قاصدک ۲۴ به صورت آنلاین رزرو کنید.

نقش فضای سبز در اصفهان

به دلیل وسعت زیاد اصفهان، نیاز این شهر به فضاهای سبز و پارک ها بیش از بیش احساس می‌شود، اما کمبود آب مشکل اصلی بر سر راه این امر است. آلودگی هوا یکی دیگر از معضلات اصفهان در کیفیت فضاهای سبز است. در سال های اخیر به خاطر این معضلات، خبری از آبادانی و خرمی در اصفهان نیست.

کمبود آب و آلودگی هوا مهم‌ترین عامل در کمبود فضای سبز و آبادانی در اصفهان است.

چالش های مرتبط با وسعت اصفهان

وسعت اصفهان نیز مانند شیراز و دیگر شهرهای بزرگ کشور دارای مشکلاتی است که در ادامه بعضی از این چالش های مهم را معرفی می کنم.

  • آلودگی هوا: وسعت زیاد اصفهان، یکی از عوامل تشدید کننده‌ی آلودگی هوا در این شهر است.
  • ترافیک: وسعت زیاد اصفهان، به ترافیک سنگین در این شهر منجر شده است.
  • مصرف منابع: وسعت زیاد اصفهان، به معنای مصرف بیشتر منابع مانند آب و انرژی در این شهر است.

C:UsersGraphicDownloadsNew folder (10)Challenges-related-to-the-size-of-Isfahan.jpg

سوالات متداول درباره شیراز بزرگتر است یا اصفهان

چالش های مرتبط با وسعت اصفهان کدامند؟ آلودگی هوا، ترافیک و مصرف منابع از چالش های اصلی اصفهان در زمینه وسعت است.

مساحت شیراز چقدر است؟ مساحت کلان شهر شیراز حدود ۱۶۵ کیلومتر مربع است.

مساحت اصفهان چقدر است؟ اصفهان حدود ۵۵۱ کیلومتر مربع است.

اصفهان بزرگتر است یا شیراز؟ اصفهان سومین شهر بزرگ ایران از شیراز بزرگتر است.

محدوده شهر شیراز کجاست؟ شیراز از سمت غرب به کوه دراک و از سمت شمال به کوه های بمو، چهل مقام، بابا کوهی و سبزپوشان منتهی می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به مقایسه شیراز و اصفهان برای زندگی از نظر مساحت، جمعیت، قدمت و جاذبه‌های گردشگری پرداختم. بدیهی است که هر کدام از این شهرها دارای ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری نیز هستند که با خرید بلیط هواپیما از سایت قاصدک ۲۴ می‌توانید به این دو شهر بزرگ توریستی سفر کرده و ویژگی های آنها را از نزدیک مشاهده کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها