تبادلات دانشگاهی میان دانشگاه های کره شمالی و غرب، از ادعا تا واقعیت

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی رده بالاترین دانشگاه در نظام آموزش عالی این کشور در نظر گرفته می شود. معمولا کسانی که از سوی حکومت کره شمالی برای درس خواندن در این دانشگاه طراز اول این کشور انتخاب می شوند متعلق به نخبگان آکادمیک این کشور هستند.  این دانشگاه که نامش را از نام بنیانگذار کره شمالی و پدر بزرگ رهبر فعلی این کشور برداشته، مهم ترین نهاد مسئول آموزش کارمندان در این کشور کمونیستی منزوی است. همچنین این دانشگاه با افتخار از این که محل تحصیل کیم جونگ اون رهبر فعلی این کشور بوده یاد می کند.

معمولا ارتباطات کره شمالی با دیگر کشورهای جهان از جمله در حوزه تشکیلات آموزش عالی در سطح حداقلی بوده است. بنابراین این جای شگفتی است که نسخه انگلیسی وبسایت دانشگاه کیم ایل سونگ از شراکت این دانشگاه با ده ها دانشگاه شریک دیگر در سراسر جهان از جمله دو دانشگاه در آلمان تعریف کرده است.  ظاهرا این دانشگاه هوشمندانه لیستی از شراکتهای ادعایی گذشته و فعلی خود با “دانشگاه های خواهر” را جمع آوری و ادعا کرده که “تبادلات آکادمیک بین المللی تمام عیار” با آنها دارد.

با این حال به نوشته دویچه وله، بسیاری از دانشگاه های نام برده شده موکدا با این مساله مخالفت کرده و نمی خواهند اصلا با کره شمالی شراکتی داشته باشند. دویچه وله دریافته که برخی از آنها از جمله دانشگاه مشهور هامبولت برلین شدیدا با توصیفی که از سوی این دانشگاه از آنها تحت عنوان “دانشگاه های خواهر” شده، مخالف هستند. آنها می گویند تمام تلاششان را می کنند تا نامشان از این وبسایت پاک شود اما تا کنون دانشگاه کیم ایل سونگ از پاسخ به درخواست آنها خودداری کرده است. این دانشگاه به پرسشهای دویچه وله نیز پاسخ نداد.

هر دانشگاهی در جهان که از اساتید دانشگاه و دانشجویان کره شمالی دعوت به عمل آورد با ریسک نقض تحریمهای سفت و سخت اعمال شده از سوی شورای امنیت علیه این کشور مواجه می شود. کمیه کارشناسان کره شمالی در سازمان ملل هشدار داده اند حتی دسترسی به یک کتابخانه یا اینترنت مربوط به دانشگاه های کره شمالی ریسک افشای ناخواسته اطلاعات حساس را در بر دارد. این کمیته از دانشگاه های نام برده شده در وبسایت دانشگاه کیم ایل سونگ کره شمالی خواسته تا به اظهار نظر رسمی بپردازند و این اظهارنظر ها را در گزارش سالانه خود در ابتدای مارس منتشر ساخت.

دانشگاه هامبولت آلمان در پاسخش به سازمان ملل اطمینان داد که تا کنون هیچ همکاری با این دانشگاه کره شمالی نداشته است. بنابراین این سوال مطرح می شود که چرا نام این دانشگاه در این وبسایت آورده شده است؟ هانس کریستوف کلر، سخنگوی این دانشگاه گفت تنها گمانه ای که میتوان مطرح کرد این است که یک بار در دوره مربوط به “جمهوری دموکراتیک آلمان” سوسیالیست، یک “همکاری قراردادی ثابت” بین آنها وجود داشته است. این مربوط به قبل از سال 1990 یعنی زمانی که آلمان به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شده بود است. کلر به دویچه وله گفت که این امکان وجود داشته که به این قرارداد به طور رسمی پایان داده نشده است. او بیان کرد که این دانشگاه هم اکنون هر آنچه بتواند انجام می دهد تا نامش از این وبسایت حذف شود.

وضعیت در دانشگاه آزاد برلین جایی که در سالهای اخیر در آن رشته مطالعات کره شدیدا محبوبیت یافته بسیار پیچیده تر است. یون جئونگ لی، رئیس دپارتمان این رشته در این دانشگاه که اصالتا از کره جنوبی است، در سپتامبر 2018 در پاسخ به دعوت از سوی دانشگاه کیم ایل سونگ به پیونگ یانگ سفر کرد. چند همکار او را در این سفر همراهی می کردند و هیات اعزامی از برلین یک نامه تمایل به همکاری های آینده را تحویل میزبان داد.

در ژانویه 2020 نیز یک گروه متشکل از 12 دانشجوی رشته مطالعات آلمان در دانشگاه کیم ایل سونگ به دانشگاه آزاد برلین رفتند تا مهارتهای زبانی خود را تقویت کنند. کارشناسان کره شمالی فرض می گیرند که آنها جوانان دست چین شده و از اعضای نخبگان کره شمالی بوده اند. آنها سه هفته در آلمان اقامت کردند و زمان زیادی برای آشنایی با دانشگاه میزبان داشتند.

دانشگاه آزاد برلین تاکید دارد که این بازدید تحریم های سازمان ملل را نقض نکرده است. این دانشگاه در ژانویه 2021 به شورای امنیت سازمان ملل گفت: این دانشجویان در کل زمانشان هیچ دسترسی به شبکه یا اینترانت دانشگاه آزاد برلین نداشته و هیچ وسیله الکترونیکی به آنها داده نشد و همه تکالیف و وظایف آنها به صورت دست نویس انجام شدند.

این دانشگاه تاکید کرد وزارت امور خارجه آلمان از نزدیک در فرآیند تدارک برای این سفر که کل هزینه اش از سوی کره شمالی پرداخت شد دخیل بوده است و نام بردن از این دانشگاه به عنوان شریک در وبسایت دانشگاه کیم ایل سونگ “گمراه کننده” است زیرا هیچ قرارداد رسمی بین دو دانشگاه امضا نشده است.

شورای امنیت سازمان ملل از توضیحات دانشگاه آزاد برلین قانع شده و کمیته کارشناسان کره شمالی در سازمان ملل به دویچه وله گفت که این مبادله “ناقض تحریمها” نبوده است.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.