مجلس نمایندگان آمریکا دو مجوز جنگی دیگر رئیس‌جمهور را لغو کرد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما به نقل از هیل، به عنوان بخشی از بسته‌ای از هفت لایحه‌ای، مجلس نمایندگان با ۳۶۶رای موافق در برابر ۴۶ رای مخالف،  لغو مجوز استفاده از نیروی نظامی (AUMF) که در واقع چراغ سبزی برای آغاز جنگ عراق  بود، و همچنین قطعنامه ۱۹۵۷ که اختیارات گسترده‌ای برای اقدام نظامی در خاورمیانه جهت محافظت در برابر “تجاوزات مسلحانه از سوی هر کشور تحت کنترل کمونیسم بین‌المللی را می‌دهد، صادر کرد.

بیشتر آرای منفی از سوی جمهوری‌خواهان بود

این رای گیری درست دو هفته پس از رای گیری مجلس برای لغو AUMF ۲۰۰۲ که اجازه جنگ عراق را داد و چند روز پس از آنکه رئیس جمهور بایدن دستور حملات هوایی تازه‌ای را در عراق و سوریه صادر کرد، انجام شد. بایدن از AUMF به عنوان مرجع قانونی حملات روز یکشنبه و یا حملات مشابه در ماه فوریه نام نبرده است اما طرفداران لغو مجوزهای جنگ‌های قدیمی معتقدند که این مجوزها باید ملغی شوند تا قوه مجریه از آنها سوء استفاده نکند.

مجوزهای اقدام نظامی که در کنگره آمریکا تصویب می‌شود به دولت اجازه می‌دهد تا بدون هماهنگی و تایید نمایندگان و سناتورها دست به اقدام نظامی علیه کشورها یا گروههای متخاصم بزند.

گرگوری میکس ، رئیس کمیته امور خارجی مجلس  نمایندگان می گوید: با لغو نکردن AUMF و ادامه آن برای مدت طولانی آن هم پس از دستیابی به هدف ، راه برای سوءاستفاده آتی از این اختیارات برای دولت‌های آینده باز است و از این مجوز فراتر از هدف اصلی خود استفاده می‌شود..”

لغو این اختیارات مختص لوایحی است که می‌تواند با رأی صوتی یا حداقل دو سوم اکثریت آرا به تصویب برسد. 

جمهوری خواهان می‌گویند که لغو قانون ۲۰۰۲ می‌تواند مأموریت‌های ضد تروریستی را با مشکل روبرو کند ، اگرچه مجوز اصلی این عملیات ، AUMF ۲۰۰۱ است. انتظار می رود کمیته روابط خارجی سنا لایحه ای را در نظر بگیرد که  AUMF های ۲۰۰۲ و ۱۹۹۱ را لغو کند.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.