پارلمان سوئد بار دیگر برای نخست وزیر مستعفی جلسه رای اعتماد می‌گذارد

به گزارش خبرگزاری تاریخ ما، به نقل از پایگاه خبری The Local، آندریاس نورلین، رئیس پارلمان سوئد در یک نشست خبری گفت، استفان لوفون، رهبر سوسیال دموکرات را برای پست نخست وزیری کاندیدا کرده چون “اولف کریسترسون”، رهبر رقیب اپوزیسیون وی از حزب “میانه‌رو” نتوانست دولت جدید را تشکیل دهد.

این بدان معناست که پارلمان سوئد روز چهارشنبه قرار است به این مساله رای بدهد که آیا باید بار دیگر لوفون را نخست وزیر کند یا خیر. اگر این رای گیری در پارلمان موفقیت آمیز باشد، رهبر چپ میانه سوئد می‌تواند روز جمعه به پست قبلی‌اش که همان نخست وزیری است، برگردد.

این تنش در عرصه سیاسی سوئد پس از آن شکل گرفت که لوفون در ۲۱ ژوئن سال جاری میلادی نتوانست از رای عدم اعتماد پارلمان این کشور جان سالم به در ببرد. پیشنهاد برگزاری جلسه رای اعتماد از سوی حزب “چپ” سوئد و بابت قوانین اجاره‌ای که دولت اجرا کرده بود، انجام شد. لوفون از سمتش استعفا کرد و باعث شد تا دوری از گفتگوها بین رهبران حزبی و رئیس پارلمان آغاز شود که کارش پیشنهاد کاندیداهای پست نخست وزیری بر اساس ارزیابی از وضعیت دولت مورد حمایت اکثریت پارلمان است.

اگر لوفون بتواند رای اعتماد را در رای گیری روز چهارشنبه به دست بیاورد، احتمالا با تعداد بسیار کمی از آرا خواهد بود. وی به آرای ۱۷۵ عضو پارلمان نیاز دارد که به او رای بدهند یا رای‌ آنها به صورت ممتنع باشد به عبارت دیگر، تا مادامی که اکثریت علیه کاندیدای نخست وزیری سوئد رای ندهند،‌ این شخص به اکثریت آرا نیاز ندارد.

اما پارلمان سوئد تقریبا به دو گروه حزبی تقسیم شده که شامل اعضای مستقل نزدیک به احزاب سابقشان با طیف راست با ۱۷۴ کرسی و احزاب متمایل به چپ با ۱۷۵ کرسی است. پارلمان سوئد در مجموع ۳۴۹ کرسی دارد.

اگر لوفون در رای گیری روز چهارشنبه موفق شود، احتمالا با سالی پر تنش و چالش پیش از انتخابات پارلمانی سپتامبر ۲۰۲۲ روبرو خواهد بود.

پایان خبر / تاریخ ما

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.