راه‌اندازی کسب و کار موفق با کمک بیزینس کوچینگ

فکر می‌کنید استیو جابز، جف بزوس و اریک اشمیت در چه چیزی اشتراک دارند؟ بله. هوش و نبوغ بی‌تاثیر نیست. چه بسا افرادی که همان اندازه باهوش بودند، ولی نتوانستند از هوششان به‌خوبی استفاده کنند. جواب صحیح‌تر فردی به نام ویلیام وینسنت کمپبل است! او مربی هر سه نفر این افراد بود و آن‌ها را در زندگی حرفه‌ایشان به‌طرز فوق‌العاده‌ای تربیت کرد. اگر نمی‌دانید برای راه‌اندازی کسب‌وکارتان باید از کجا شروع کنید، بیزینس کوچینگ به شما کمک می‌کند تا این کار را انجام دهید. با خواندن این مقاله فرآیند بیزینس کوچینگ را خواهید شناخت و می‌توانید از آن به بهترین نحو سود ببرید. اگر به دنبال محقق کردن اهداف خود هستید، این مقاله را از دست ندهید.

بیزینس کوچینگ

تعریف بیزینس کوچینگ؛ مربی‌گری تمام جوانب کسب‌ و کار شما

بیزینس کوچینگ یا Business Coaching که در زبان فارسی آن را با نام های “کوچینگ کسب و کار” و “مربیگری کسب و کار” نیز می شناسند، فرآیندی است که در آن یک مربی حرفه ای یا بیزینس کوچ یک سازمان یا کسب و کار را در جستجو و رسیدن به اهداف کاری خود راهنمایی می کند. بیزینس کوچینگ به سازمان در رسیدن به رشد بی‌سابقه‌، عبور از باورهای محدودکننده و اتخاذ استراتژی‌های برنده بسیار کمک می کند.

در بیزینس کوچینگ، یک مربی یا کوچ شما را در مسیر راه‌اندازی بیزینس و مدیریت آن راهنمایی می‌کند. او با کشف اهداف، نقاط ضعف و قدرت افراد از طریق سوالات مناسب و شنیدن مراجع، در موفقیت کسب و کار نقش مهمی دارد. بیزینس کوچینگ را نباید با مشاور کسب‌وکار اشتباه گرفت. مشاور فردی‌ است که به شما در یک حوزه خاص مثل امور مالی مشاوره می‌دهد، اما بیزینس کوچ شما را در تمام جنبه‌های کاری و شخصی راهنمایی می‌کند و بیشتر بر توسعه شما تمرکز دارد که بتوانید چالش های کسب و کار را بخوبی حل و فصل نمایید.

مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ

همانگونه که پیش‌تر بیان کردیم، بسیاری از افراد بزرگ کارآفرین در جهان و شرکت‌های معتبر برای رشد و توسعه کسب‌وکار خود از بیزینس کوچینگ استفاده کرده‌اند. آن‌ها خودشان اذعان داشته‌اند که بدون وجود مربی نمی‌توانستند تا این حد رشد و توسعه داشته باشند. در ادامه به برخی مزایای استفاده از بیزینس کوچینگ اشاره خواهیم کرد.

بیزینس کوچ

 زمان کمتر و بهره‌وری بیشتر؛ کوچینگ عامل افزایش درآمد شما

اگر شما در حال راه‌اندازی اولین کسب‌وکار خود هستید، حتما می‌دانید که مدیریت همه کار‌ها با هم چقدر سخت و زمانبر است. بیزینس کوچینگ این سختی را آسان می‌کند. او با کمک علم و تجربه‌ موجب کاهش خطاها و صرفه‌جویی در زمانتان می‌شود. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید حواس خود را بر کارهای اساسی شرکت متمرکز کنید. طبق مطالعه‌ای که توسط شرکت منچستر انجام شد، مدیرانی که تحت آموزش قرار گرفتند، میانگین بازگشت سرمایه (ROI) آن‌ها تقریباً شش برابر سرمایه اولیه‌شان بود. این نشان می‌دهد که بیزینس کوچینگ در واقع باعث افزایش درآمد شرکت خواهد شد.

در مقاله ای از موسسه آموزشی هفتاد  که در ارائه آموزش های بیزینس کوچینگ فعالیت می کند، مطالعه ای انجام شده که به بازگشت سرمایه (ROI) برای کوچینگ پرداخته است: چیزی که آنها دریافتند بسیار حیرت آور بود: شرکت هایی که از بیزینس کوچینگ استفاده می کردند بر اساس عواملی مانند افزایش بهره وری، کار با کیفیت بهتر، قدرت سازمانی و جابجایی کارکنان کمتر، بازدهی ۷۸۸ درصدی داشتند. این ROI است که بیشتر کسب‌وکارها از هر ابتکاری فقط می‌توانند رویای آن را داشته باشند.

تعامل بیشتر کارمندان با مدیران، ایجاد رضایت شغلی در کارمندان

شرکت‌هایی که رشد کارمندان خود را در اولویت قرار نمی‌دهند، شاهد بالاترین نرخ ریزش کارمندان را خواهند بود.

در مقابل، تعامل بهتر مدیران با کارمندان شرکت منجر به افزایش راندمان آن‌ها می‌شود. مربی به شما می‌آموزد که چگونه باید ارتباط خود را با کارمندان بهبود ببخشید و به آن‌ها اهمیت بدهید. او می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا هر کس در شرکت بتواند آزادانه نظراتش را بیان کند. اینگونه حس ارزشمندی و رضایت شغلی کارمندان افزایش می‌یابد و باعث پیشرفت شرکت می‌شود.

تعامل کارمندان با مدیران

ماندن در مسیر اهداف، یادآوری مسیر پیشرفت

ممکن است پس از مدتی که از آغاز مدیریت کسب‌وکارتان گذشت، درگیر روزمرگی‌های حرفه‌ای شوید و اهداف بلند‌پروازانه اولیه از خاطرتان برود. بیزینس کوچینگ خوب هیچ‌گاه این اهداف را فراموش نمی‌کند و مانند نیروی محرکه‌ای شما را کمک می‌کند تا دوباره در مسیر اهدافتان قدم بگذارید. در واقع آن‌ها با ایده‌پردازی و ریسک‌پذیری عاقلانه موجب پیشرفت و توسعه بیزینس‌تان خواهند شد.

کاربرد‌های بیزینس کوچینگ در را‌ه‌اندازی و موفقیت کسب و کار

اگر تجربه زیادی در بیزینس ندارید، بیزینس کوچینگ می‌تواند به شما کمک کند تا ایده‌هایتان را عملی کنید. برای تحقق اهدافتان باید ابتدا آن را به صورت واضح تعریف کنید. سپس مربی به شما خواهد گفت که این ایده چقدر قابلیت اجرایی دارد و ایرادات آن چیست. در ادامه تعدادی از کاربرد‌های بیزینس کوچینگ را در راه‌اندازی کسب و کارتان بیان می‌کنیم.

ایجاد طرح اولیه، ترسیم مسیر بیزینس

مربی بیزینس با استفاده از ایده‌های شما طرح اولیه کسب و کارتان را ایجاد می‌کند. این طرح همان مسیری است که شما را به سمت اهدافتان راهنمایی می‌کند. برای مثال برای شما تعداد کارمندانی که باید استخدام کنید یا سرمایه اولیه ایجاد بیزینس را مشخص می‌کند. همچنین او واقع‌بینانه شرایط فعلی شما را با چیزی که باید باشد مورد مقایسه قرار می‌دهد. او می‌تواند یک طرح استراتژیک مناسب برای شروع کار شما و پیشرفتتان ایجاد کند تا از بیشترین پتانسیل خود برای رشد بیزینس‌تان استفاده کنید.

مشخص کردن ارزش‌ها، تعیین چشم‌اندازها

مربی به شما کمک می‌کند تا ارزش‌های اصلی و چشم‌انداز بیزینس خود را کشف و مشخص کنید. صاحبان کسب‌وکار اغلب با تعیین ارزش‌های اصلی مشکل دارند، از این رو وجود یک مربی منجر به همگام‌سازی ارزش‌های شخصی و حرفه‌ای‌تان می‌شود. در واقع بیزینس کوچینگ می‌تواند تعادل را بین ارزش‌ها برقرار کند.

ارتباط با سرمایه‌گذاران

شبکه‌سازی؛ ارتباط با سرمایه‌گذاران

امروزه شبکه‌سازی به امری ضروری در بیزینس تبدیل شده‌است، به‌طوری که رشد بیزینس بدون آن ممکن نیست. مربی به شما کمک می‌کند تا با کارآفرینان دیگر و سرمایه‌گذاران ارتباط برقرار کنید. او علاوه‌بر آموختن مهارت‌های نرم ارتباطی، به شما تکنیک‌های مهم مذاکره را توضیح می‌‎دهد. همچنین ممکن است خود او به واسطه تجربیاتی که داشته‌است، با افراد کارآمدی در ارتباط باشد و آن‌ها را برای توسعه کسب‌وکارتان به شما معرفی کند.

ویژگی‌های کلیدی کوچ کسب‌وکار

پیش از آنکه زمان، هزینه و انرژی خود را برای بیزینس کوچینگ صرف کنید، باید تحقیقاتی حول انتخاب بهترین کوچ انجام دهید. نتایج کار‌های آن‌ها را با دیگر کارآفرینان بررسی کنید و اگر لازم است با آن‌ها مصاحبه‌ای داشته باشید. در نظر بگیرید این مربی چند سال سابقه کار دارد. از طرفی دیگر هر کسی می‌تواند خود را مربی معرفی کند. باید ببینید آیا آن‌ها گواهینامه کوچینگ دارند یا خیر. اگر کوچ مورد نظرتان رویداد یا همایشی برگزار می‌کند در آن شرکت کنید. با این راهکار‌ها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آن مربی با آنچه شما نیاز دارید، هماهنگ است یا نه.

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ